بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
رییس کمیسیون انرژی و محیط‌ زیست اتاق تهران تاکید کرد:

جهان، خواستار تعادل در بازار نفت

در صورت کاهش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا، کشورهای عضو اوپک ذخایر بازرگانی خود یعنی نفت روی آب را عرضه نمی‌کنند تا زمانی که بازار به تعادل رسیده و چه‌بسا قیمت افزایش پیدا کند.»
کد خبر : ۱۹۵۹۵۶

به گزارش بورس نیوز، رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی و محیط‌ زیست اتاق تهران در یادداشتی نوشت:

«اگر قیمت نفت به‌عنوان یک کالای استراتژیک در شرایط غیرمتعارف قرار بگیرد، اقتصاد تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آن را متزلزل خواهد کرد. به همین دلیل بیشتر کشورهای دنیا تمایلی به التهاب بازار نفت ندارند و خواستار شکل‌گیری و ادامه روند طبیعی در این بازار هستند.

زمانی که فصل سرما در نیمکره شمالی آغاز شود، میزان تقاضای خرید نفت خام و مشتقات آن افزایش پیدا می‌کند. ورود این تقاضای جدید به بازار درحالی‌که میزان عرضه ثابت است، به‌طور طبیعی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و افزایش نسبی قیمت می‌تواند در وهله اول رضایت تولیدکنندگان و در وهله دوم رضایت مصرف‌کنندگان را تأمین کند. رضایتمندی مصرف‌کنندگان زمانی حاصل می‌شود که با توجه روند طبیعی در بازار، اثرگذاری این کالای استراتژیک در سبد مصرف مردم در نقاط مختلف جهان، قطعی و کند باشد تا شتاب‌زده.

ایالات‌متحده آمریکا همیشه بالاترین ذخایر استراتژیک را داراست اما کمترین ذخایر بازرگانی را دارد. سایر کشورهای تولیدکننده نفت در جهان ازجمله اعضای اوپک مثل ایران، بیشترین ذخایر بازرگانی و کمترین ذخایر استراتژیک را دارند. اگر آمریکا از ذخایر استراتژیک خود یعنی نفت روی خاک استفاده کند، تنها می‌تواند در کاهش تقاضای خود از بازار نفت اثر بگذارد.

اگر زمانی عرضه ذخایر استراتژیک نفت آمریکا بخواهد زمینه کاهش قیمت را فراهم کند، کشورهای عضو اوپک ذخایر بازرگانی خود یعنی نفت روی آب را عرضه نمی‌کنند تا زمانی که بازار به تعادل رسیده و چه‌بسا قیمت افزایش پیدا کند.»

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر