بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
بورس کالا در هفته ای که گذشت:

مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای

سومین کالایی که قرار است در بورس کالا پذیرش شود، پسته است.
کد خبر : ۱۹۵۹۵۷

مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای

به گزارش بورس نیوز، در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که"انبارها، آماده پذیرش پسته از تولیدکنندگان"، "امنیت و شفافیت چرخه معاملات آلومینیوم زیر چتر بورس کالا"، "اهمیت نقش بورس کالا در تجارت بین المللی"، "ظرفیت بالای بورس کالا در رشد شفافیت اقتصادی" و "عدالت سر سفره کشاورزان با چاشنی بورس کالا" از مهم ترین عناوین آنها بود.

 

اهمیت نقش بورس کالا در تجارت بین المللی

در هفته گذشته مدیرعامل منطقه آزاد صنعتی – تجاری کاسپین با اشاره به اینکه منطقه آزاد کاسپین آماده همکاری با خانواده بازار سرمایه کشور است، گفت: علاوه بر بحث تامین مالی از مسیر بازار سرمایه، اهمیت نقش بورس کالا در تجارت بین المللی مطرح است به طوریکه کشورهای حاشیه دریای خزر به دنبال توسعه تجارت با ایران و خرید کالاهای مورد نیازشان هستند و در این زمینه  بورس کالا می تواند نقش به سزایی ایفا کند.

رضا مسرور با بیان اینکه در حال حاضر بورس کالا در منطقه آزاد کاسپین حضور فعال دارد، افزود: برای تامین منابع زیرساخت ها باید روش های تامین مالی متنوعی را در دستور کار قرار داد و یکی از مهمترین روش ها که مغفول مانده و در مناطق آزاد کمتر مشاهده شده تأمین مالی از طریق بازار سرمایه است.

 

انبارها، آماده پذیرش پسته از تولیدکنندگان

قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی از نهایی شدن پذیرش پسته در بورس کالا خبر داد. او همچنین رسانه ملی را یک رکن مهم در خصوص آشنایی بیشتر کشاورزان با بورس کالا و کاهش واسطه‌گری در بخش کشاورزی دانست.

حسن رضایی‌پور اظهار داشت: بورس کالا در توسعه بازار فیزیکی خود و محصولات کشاورزی اقدام به پذیرش انبار کالاهای جدید کرد. به گونه‌ای که در سال‌های گذشته تجربه عرضه موفق زعفران را داشتیم و به تازگی زیره نیز به رغم برخی مشکلات، به این مجموعه اضافه شد، اما همچنان شاهد معاملات خوبی بود و سومین کالایی که قرار است در بورس کالا پذیرش شود، پسته است.

وی ادامه داد: تا کنون چندین انبار برای پذیرش پسته نهایی شدند و به احتمال زیاد بعد از تعطیلات آماده پذیرش کالا از تولیدکنندگان خواهند بود.همچنین پس از آن شرایطی فراهم خواهد شد تا صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان به بازار ورود پیدا کرده و در ادامه این امر انتظار می‌رود تا معامله‌گری که مشغول معامله زعفران است، به واسطه آشنایی بازار در محصولی مثل پسته هم تجربه موفقی را پشت سر بگذارد.

 

امنیت و شفافیت چرخه معاملات آلومینیوم زیر چتر بورس کالا

در هفته گذشته دبیر سندیکای آلومینیوم به نقش بورس کالا در رونق صنایع آلومینیومی اشاره کرد و افزود: بورس کالا موفق به ایجاد شفافیت قابل قبولی برای تولید و توزیع مواد اولیه آلومینیوم شده است به طوریکه در حال حاضر هم امنیت و اطمینان از ویژگی‌های بازار آلومینیوم است.

ابوالفضل رضایی معتقد است که بورس کالا اگر بتواند با اتخاذ سازوکارهایی در حوزه تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به بخش سرمایه در گردش کمک کند در واقع راهگشای بخش تولید خواهد بود که البته ابزارهایی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم با ورود صنایع به این حوزه ها روند تامین مالی آسان تر شود.

 

حل مشکل نقدینگی تولید با ابزارهای بورس کالا و انرژی

یک کارشناس بازار سرمایه به تحقق اهداف رونق تولید از مسیر بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه نقشی منحصر به فرد در تحقق دو نقشه راه کلی اقتصاد کشور داشته و می تواند با اتکا به ایجاد مشارکت گسترده مردم و توزیع ارزش افزوده، بهترین شکل اقتصاد مردمی را ایجاد کند.در همین حال باید توجه داشت که بازار سرمایه دو بال بورس کالا و انرژی را داد که هر دو در زمینه بنگاه‌ها و اقتصاد، می توانند با اتکا به توانایی های بالفعل و بالقوه خود اقدامات ارزشمندی انجام دهند.

همایون دارابی ادامه داد:برای حل دو مشکل اولیه یعنی کمبود نقدینگی و فروش بیشتر محصولات در دو بورس کالا و انرژی امکانات وسیعی از جمله امکان فروش سلف، انتشار اوراق کالا محور، صندوق های کالایی و ابزارهای مشتقه وجود دارد که این ابزارهای مالی می تواند به میزان زیادی از مشکلات دوره رکود بنگاه‌ها بکاهد.

 

ظرفیت بالای بورس کالا در رشد شفافیت اقتصادی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تحقق رونق اقتصادی و تولید در قدم اول با تجهیز و تامین منابع مالی مورد نیاز هر بنگاه اقتصادی حاصل می‌شود که در ادبیات اقتصادی محل تامین مالی بنگاه‌ها در بازه زمانی کمتر از یکسال را بازار پول و بیش از یکسال را بازار سرمایه تعریف کرده اند.

فردین آقابزرگی به بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بورس کالا دارای ظرفیت بالایی در حوزه ایجاد شفافیت و شکل گیری بازارهای قانونمند برای سرمایه گذاران حوزه کالا است به شرطی مسوولان تصمیم گیر بر لزوم حرکت از سازوکارهای سنتی به بازارهای مدرن و مکانیسم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت کالاها تاکید کنند که در این شرایط نقش بورس کالا روز به روز در اقتصاد ایران پررنگ تر می شود.

 

عدالت سر سفره کشاورزان با چاشنی بورس کالا

یک کارشناس اقتصادی گفت: به منظور رشد عرضه کالاهای کشاورزی در بورس کالا، از سال ۱۳۹۴ طرحی با عنوان سیاست قیمت تضمینی با عرضه دو محصول جو و ذرت در بورس کالا اجرایی شد که سال به سال رضایت کشاورزان در پیاده سازی این طرح بیشتر شد و به نظر می رسد این طرح روی سایر کالاهای کشاورزی نیز باید اجرا شود.

مصطفی محمدباقری افزود: طرح قیمت تضمینی براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی به منظور جایگزینی و اصلاح سیاست خرید تضمینی دولت اجرایی شد که از اصلی ترین مزایای آن می توان به کشف واقعی قیمت محصولات، رسیدن کشاورزان به پول حاصل از فروش محصولاتشان در کمترین زمان، کاهش بار مالی دولت در خرید تضمینی و رشد کیفیت محصولات اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در صورت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا عدالت در این بخش برقرار شده و کشاورزان به حق خود می رسند، گفت: رشد کیفیت محصولات نیز از دیگر مزایای ورود این کالاها به بورس است چراکه هر محصولی امکان قرار گرفتن بر تابلوی بورس را ندارد و کشاورزان در صورت حمایت نهادهای مرتبط و آشنایی با بورس، رفته رفته به تولید محصول باکیفیت تر برای عرضه محصولاتشان در بورس ترغیب خواهند شد.

 

راه اندازی سررسید جدید در قرارداد آپشن زعفران

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران طی صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آپشن زعفران نگین سررسید آبان ۱۳۹۸ از روز شنبه ۲۳ شهریورماه جاری خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه مطابق با بند ۱۸ مشخصات قرارداد اختیار معامله زعفران نگین در شرکت بورس کالای ایران، قراردادهای اختیار خرید و فروش در سررسید آبان ماه ۱۳۹۸ از روز شنبه مورخ  ۱۳۹۸.۰۶.۲۳ با سه قیمت اعمال ۸۰ هزار، ۹۰ هزار و ۱۰۰ هزار ریال راه اندازی شده و قابل معامله خواهد بود.

 

خبرهای تازه از کمیته عرضه بورس کالا

همچنین در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جدید، از پذیرش محصول چند شرکت در بازارهای اصلی و فرعی بورس کالا خبر داد.

به این ترتیب، کالای ناودانی فولادی شرکت گسترش فولاد فجر آذربایجان، کالای مس کاتد، تولید شرکت بابک مس ایرانیان و کالای قیر تولید شرکت مرجان بام شرق و کالای شمش فولادی، تولید شرکت ذوب و نورد زرفام  نیز پس از بررسی مدارک و مستندات، در بازار اصلی مورد پذیرش قرار گرفت.همچنین ۱۵۰۰ تن کالای ضایعات فلزی شرکت پالایش نفت اصفهان در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شد./ کالاخبر

اشتراک گذاری :
ارسال نظر