بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

مقصد بعدی نقدینگی کجاست

آرامش اقتصاد ما در گرو پایبندی موسسات پولی و بانکی به نرخ سودی است که بانک مرکزی تعیین کرده است.
کد خبر : ۱۹۶۰۴۱

مقصد بعدی نقدینگی کجاست؟/ یک

به گزارش بورس نیوز، در سال های گذشته سود بانکی برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری نسبت به بازدهی بازارهای رقیب همچون ارز و طلا و مسکن و حتی بازار سرمایه داشت و بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند نرخ بالای سود سپرده بانکی، از جذابیت سرمایه گذاری در سایر بازارها کاسته است.

پس از اتفاقاتی که سال گذشته در بازار رخ داد، بخشی از نقدینگی از سپرده های بانکی خارج شد و راه بازار ارز و طلا و مسکن و خودرو را در پیش گرفت. بعد از نوسانات شدید بازارهای سکه طلا و مسکن و... نقدینگی راه خروج از این بازارها را در پیش گرفت و سرمایه های سرگردان راهی بازار سرمایه شد.

بسیاری از سهم های بازار در این چند ماه رشد قیمت چند برابری داشته و یک دوره اصلاح در این بازار، دور از انتظار نیست. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، پول، هوشمند است و راه بازاری را در پیش می گیرد که بازدهی بیشتری به همراه داشته باشد.

حال سوال اصلی این است؛ جریان نقدینگی سرگردان در صورت خروج از بازار سرمایه، راه کدام بازار را در پیش خواهد گرفت؟ با توجه به آنکه بازارهای کالایی هم فعلا کشش رشد ندارد، آیا سپرده گذاری بلندمدت در بانک جذاب تر خواهد شد؟ آیا بانک ها برای جذب پول، نرخ سود سپرده ها را افزایش می دهند؟

مقصد بعدی نقدینگی کجاست؟/ یک


غلامحسن تقی نتاج کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: سپرده‌گذاری در بانک همواره از بازدهی حداقلی بدون ریسک همراه بوده و در هر شرایطی، برخی سرمایه‌گذاران تمایل به سپرده‌گذاری در بانک دارند اما؛ نکته حایز اهمیت میزان وفاداری شبکه بانکی به نرخ سود تعیین شده توسط بانک‌مرکزی است.

وی افزود: نرخ سود بانکی در حال حاضر در محدوده ۱۵ تا ۲۰درصد در نظر گرفته شده و اکثر موسسات پولی و بانکی به رعایت نرخ سود مصوب، پایبند بوده و نرخ سود بانکی، با ثبات همراه است؛ چنانچه همین وضعیت تداوم یابد و بانک‌ها به رعایت نرخ سود مصوب سالیانه ۱۵ تا ۲۰ درصدی وفادار باشند، بازارهای موازی هم پتانسیل تحقق این میزان بازدهی را دارند.

نتاج اضافه کرد: اگر ناهماهنگی در میزان سود بانکی که فعلا فقط در چند موسسه پولی و بانکی معدود وجود دارد، به سایر بانک ها و موسسات پولی هم تسری یابد و بانک ها برای جذب سپرده بیشتر اقدام به پرداخت سود بالاتر کنند، مشکلات جدیدی ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته در حال حاضر بانک مرکزی به منظور جلوگیری از خلق پول، نظارت شدیدی بر نرخ سود سپرده های بانک ها و موسسات مالی دارد و اکثر موسسات پولی و بانکی هم به نرخ مصوب وفادارند. فراموش نکنید پرداخت سود بالاتر هزینه سنگینی به بانک ها تحمیل خواهد کرد و افزایش هزینه، مطلوب بانک ها نیز نخواهد بود.

نتاج در پاسخ به این سوال که «با توجه به جهش های شدید در بازارهای مختلف در یکی_دو سال اخیر، در صورت عدم افزایش نرخ سود بانکی، آیا بازدهی سالانه کمتر از ۲۰ درصدی برای مردم جذابیت دارد؟» گفت: از لحاظ اقتصاد رفتاری، ذهنیت بخش عمده سرمایه گذاران در بازارهای مختلف، کسب بازدهی های بیش از این میزان خواهد بود. اما چنانچه نظام بانکی به نرخ سود مصوب فعلی پایبند باشد و در برابر افزایش نرخ سود مقاومت کند، اقتصاد ما با بازدهی معقول تطبیق خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در مقطع کنونی، آرامش اقتصاد ما در گرو پایبندی موسسات پولی و بانکی به نرخ سودی است که بانک مرکزی تعیین کرده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
هیچ مقصد بعدی جز بازار سرمایه برای نقدینگی وجود ندارد کارشناسان هم دودلی در دل سرمایگذاران با مطرح کردن چنین سوالاتی بوجود نیاورند چون خودشان میدانن حداقل تا دوسال اینده نقدینگی در بورس خواهد ماند
صادق
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
شما یه جیب مردم کاری نداشته باشین بزارین سود پولامون برگردن
ناصر موسوی
United States of America
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
دقیقا موافق نظر دوستم هستم.سهامداران مراقب باشند.بهترین جا بورس هست ولا غیر.سرمایه برای کمک به تولید فقط بورس.
جانباز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۹
باسلام بیچاره ای که دستش به جایی بند نیست وپارتی هم ندارد وام بگیرد چه خاکی به سرش باید بریزد؟ حداقل با وام شاید بتونه کاری بکند ضامن از کجا بیاورد؟