بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: 

«حباب» آدرسی غلط به سرمایه‌گذاران بورس

سرمایه‌گذاران مابین قیمت و ارزش سهام باید تفاوت قائل شوند زیرا تمام رشدها حبابی نبوده و این واژه در شرایط فعلی بورس تنها یک آدرس اشتباه است.
کد خبر : ۱۹۶۰۹۹
شوک اقتصادی ۹۸ و بهم ریختگی بازار‌های موازی بورس/ما آینده را می خریم نه امروز را !
 
سیدرضا اعجازی، مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در بررسی بازار به خبرنگار بورس نیوز گفت: برخلاف اینکه برخی افراد معتقدند بورس ایران دچار حباب شده اما کارشناسان حوزه آموزش و فعالان حوزه تحلیل، این موضوع را نمی‌پذیرند، زیرا تصور حباب در بازارسرمایه غیر علمی بوده و این مورد زمانی مطرح شد که شاخص در محور ۱۷۰هزار واحد بوده اما در حال حاضر شاخص در مرز ۳۰۰ هزار واحد قرار دارد. 
 
دو دلیل مهم در رشد شاخص

وی با اشاره به دلایل رشد شاخص‌ها افزود: دلیل نخست آن است که بین قیمت و ارزش تفاوت زیادی وجود دارد؛ برای مثال اگر قیمت دارایی شما از ۱۰۰تومان به ۲۰۰تومان برسد و ۱۰۰درصد رشد داشته باشد، الزاما به معنی حبابی بودن آن سهم نیست و باید ارزش آن بررسی شود؛ در واقع استفاده از واژه حباب یعنی گمراهی بازار سرمایه.


شوک اقتصادی ۹۸ و بهم ریختگی بازار‌های موازی بورس/ما آینده را می خریم نه امروز را !

وضعیت بازار‌های موازی اصلا جالب نیست
این کارشناس بازارسرمایه دلیل دوم را از مهم‌ترین عوامل رشد بازار دانست و تصریح کرد: در سال ۹۷، اقتصاد شوک اقتصادی بسیار بزرگی را تجربه کرد اما در سال ۹۸، اقتصاد به یک ثبات دست یافت ؛ امروز وضعیت بازار‌های موازی چندان جالب نبوده و در ۵ ماهه ابتدایی سال نیز حتی این بازار‌ها بازدهی منفی را از خود برجای گذاشتند.

وی افزود: بنابراین از دیدگاه مردم باید اشاره داشت که اقتصاد، به ثبات رسیده و با تلاطم‌های سال گذشته روبه‌رو نیست و از طرف دیگر بازار‌ سرمایه‌‌ای داریم که دارای گزینه‌های متعدد سرمایه‌گذاری بوده و می‌توان در آن پوشش ریسک داشت.
 
مدیرعامل کارگزاری اقتصادبیدار اضافه کرد: همزمان با این مسائل، نهاد‌های اطلاع‌رسانی بازارسرمایه مانند بورس‌نیوز و دیگر رسانه‌ها از یک سو و شرکت‌های کارگزاری با سرمایه‌گذاری در بُعد آموزش طی دو سال اخیر، به افزایش مشارکت مردم در بازار‌ها کمک شایانی داشته‌اند. طبیعتا این اتفاق باعث تزریق نقدینگی بیشتر و رشد بازار خواهد بود.

اعجازی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان از واژه حباب برای برهه فعلی استفاده کرد که شاخص‌ها مسیر رشد را پیش گرفته‌اند اما از سوی دیگر نیز نمی‌توان از واژه حباب برای سهام برخی شرکت‌ها غافل شد؛ بنابراین انتظار می‌رود که سهامداران در مسیر آموزش قرار گرفته تا تفاوتی میان قیمت و ارزش قائل شوند که در سرمایه‌گذاری‌های آتی، بیش‌پرداخت گزافی برای سهام برخی شرکت‌ها نپردازند. 
 
شوک اقتصادی ۹۸ و بهم ریختگی بازار‌های موازی بورس/ما آینده را می خریم نه امروز را !
 
بازار سرمایه جذاب خواهد ماند
 
مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار همچنین آینده بازار سرمایه را موفق ارزیابی کرد و گفت: بورس ایران این پتانسیل را داشته که همواره بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران باقی بماند چراکه رشد شاخص‌ها در بازارسرمایه تنها مختص به زمان حال نبوده و در آینده نیز این بازار همراه با رشدهای مناسبی خواهد بود.
 
این کارشناس بازارسرمایه درخصوص نیاز به آموزش در این بازار اشاره داشت و خاطرنشان کرد؛ فرهنگ‌سازی‌ها در بازار صورت گرفته و باید سهامدارن این امر را بپذیرند که اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور همواره به شکل امروز نخواهد بود، بنابراین باید به سهامداران تاکید کرد که ما آینده را می‌خریم نه امروز را

وی افزود: با شرایط حال حاضر، بورس بهترین فضا برای سرمایه‌گذاران بوده چراکه سرمایه‌گذار با حداقل مبلغ قادر به سرمایه‌گذاری در این بازار بوده اما چنین شرایطی در سایر بازار‌های موازی کاملا امر غیرممکنی است. 
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وقتی تمامی عوامل کنار هم قرار داده می‌شود، دلایل رسیدن شاخص به جایگاه فعلی را درمی‌یابیم، اما این امر بدان معنی نیست که بورس دیگر ارزنده شده و می‌توان چشم بسته در هر نمادی سرمایه‌گذاری کرد. 

 
شوک اقتصادی ۹۸ و بهم ریختگی بازار‌های موازی بورس/ما آینده را می خریم نه امروز را !

شرکت‌های جوان گزینه های مناسب سرمایه گذاری

اعجازی با اشاره به حیات شرکت‌های جوان و نوپا در بازارسرمایه گفت: شرکت‌های جوان دارای فاکتور‌های درون‌زا از قبیل «حاکمیت شرکتی قوی»، «افزایش ظرفیت تولید»، «سرمایه‌گذاری بر کاهش هزینه‌ها» و «بهبود راندمان تولید» بوده و البته پتانسیل بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌های بازار در آن‌ها دیده می‌شود. 

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در پایان اظهار کرد: با تمامی مطالب بیان شده و بررسی‌های صورت گرفته نباید لفظ «بورس» و البته شرایط فعلی آن به سرمایه‌گذاران اجازه دهد که با چشم بسته اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و البته یافتن شرکت‌های جوان با تمام ویژگی‌های بیان شده مشروط به داشتن دانش لازم بازار‌سرمایه است؛ بازار همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد، اما این رشد همگام با رشد تمامی نماد‌های بازار سرمایه نخواهد بود. 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه:

ارزش صندوق‌های ETF بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال شد

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

راهکاریی برای حفظ نقدینگی در بازار

کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

خاطره‌سازی شاخص در بین التعطیلین!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
من موندم اونی که این متن را نوشته ایا بازار پایه که شامل 180 شرکت هست را دیده یا از خودش اراجیف بافته ؟