بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:

پیامدهای حمله به آرامکو

شکنندگی ثبات در منطقه هم می تواند به تسریع گشایش درهای دیپلماسی کمک کند و هم می تواند مواجهه منفی علیه ایران را افزایش دهد و فضای امنیتی را تشدید کند و این، بستگی به سیاست عملی مقامات صعودی در برابر اتفاقی که در این کشور رخ داده، خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۶۱۲۵

پیامدهای حمله به آرامکو

به گزارش بورس نیوز، به دنبال حمله پهبادهای یمنی به بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان در عربستان در روز شنبه، اظهار نظرهای مختلفی در مورد تاثیر این اتفاق بر بازار نفت مطرح شد.

هنوز شدت خسارت مشخص نشده؛ اما برخی تحلیلگران معتقدند در بدترین حالت، تولید نفت عربستان ۵۰ درصد کاهش خواهد داشت و افت تولید ۵ میلیون بشکه نفت عربستان در روز می تواند قیمت هر بشکه نفت را ۵ تا ۱۰ دلار افزایش دهد. به هر حال بازارهای جهانی روز دوشنبه احتمالا با افزایش قیمت نفت هفته جدید را آغاز خواهند کرد.

پیامدهای حملات به پالایشگاه نفت عربستان بر قیمت جهانی نفت

اردشیر پشنگ پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر «حمله پهبادها به تاسیسات نفتی آرامکو» بر بازار جهانی نفت بیان کرد: بدون شک هر اتفاقی در حوزه نفت و انرژی چه در بخش امنیت انتقال و چه اکتشافات جدید، بر قیمت نفت در بازارهای جهانی تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه «پالایشگاه بقیق و میدان نفتی خریص» یکی از بزرگترین و بی نظیرترین مجموعه های نفتی دنیا است و بخش عمده نفت عربستان در این مجموعه تولید می شده، اتفاقی که در آرامکو عربستان رخ داده، قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما هنوز میزان خسارت و عمق حادثه مشخص نیست و باید منتظر بمانیم تا مشخص شود که حملات صورت گرفته، چه مقدار خسارت برجای گذاشته است. معمولا در حملات پهبادی، فقط تجهیزات روی زمین آسیب می بیند و تجهیزات زیرزمین دچار آسیب چندانی نمی شود. در این صورت، این حادثه اثر بلندمدتی بر بازار نفت نخواهد داشت.

پشنگ تاکید کرد: آسیب دیدن پالایشگاه بقیق و میدان نفتی خریص ، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن قیمت جهانی نفت، آرامش و امنیت منطقه خاورمیانه را هم در معرض ریسک قرار خواهد داد. در چنین فضایی، ناامنی تشدید می شود و افزایش ناامنی در کوتاه مدت قیمت جهانی نفت را افزایش خواهد داد. همچنین نحوه واکنش ها به این اتفاق هم حایز اهمیت است. شکنندگی ثبات در منطقه هم می تواند به تسریع گشایش درهای دیپلماسی کمک کند و هم می تواند مواجهه منفی علیه ایران را افزایش دهد و فضای امنیتی را تشدید کند و این، بستگی به سیاست عملی مقامات صعودی در برابر اتفاقی که در این کشور رخ داده، خواهد داشت.

وی افزود: تشدید فضای ناامنی در منطقه به نفع ایران نیست؛ اما تحت فشار قراردادن احتمالی ایران موجب می شود بار این فشار و ناامنی به دوش کشورهای دیگری هم تحمیل شود و فقط ایران، متضرر نخواهد شد. در صورتیکه فضای منطقه دچار ناامنی نشود و تولید پالایشگاه بقیق و میدان نفتی خریص کاهش یابد، افزایش قیمت نفت باعث افزایش قیمت فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی هم خواهد شد. به نظر می رسد این اتفاق، اثر روانی کوتاه مدت برجای خواهد گذاشت.

وی در رابطه با تاثیر کاهش احتمالی تولید نفت عربستان بر حجم فروش نفت ایران گفت: فروش نفت ایران بیشتر به مواردی از جمله اینستکس و طرح فرانسه فروش ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران بستگی دارد و گویا توافقات ضمنی و اولیه هم انجام شده که اگر نهایی شود، در افزایش میزان فروش نفت ایران تاثیرگذار خواهد بود. به هر حال در حال حاضر به سبب افزایش فشارها، فروش نفت ایران به کمترین حد رسیده و حمله به آرامکو و کاهش احتمالی تولید نفت عربستان به معنای افزایش حجم فروش نفت ایران نخواهد بود. ضمن اینکه در صورت کاهش تولید نفت عربستان، سایر تولیدکنندگان نفت توان افزایش تولید را خواهند داشت.

وی در خاتمه تاکیدکرد: بهترین اتفاق برای اقتصاد ایران، توافق بین المللی و کاهش فشار تحریم ها و برقراری ثبات و امنیت در منطقه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر