بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
برای بازار امروز با توجه به احتمال رشد قابل توجه و البته مقطعی قیمت نفت در بازار‌های جهانی شاهد استقبال به نماد‌های گروه پالایشگاهی خواهیم بود.
کد خبر : ۱۹۶۱۳۳

پیش گشایش

آنچه در معاملات دیروزگذشت:
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد با توجه به رشد قابل توجه قیمت‌ها در کلیت بازار در چند روز کاری گذشته شاهد تعدیل قیمت‌ها و افت بیش از ۲ هزار واحدی شاخص کل بودیم. شاخص کل با ۲ هزار و ۶۴ واحد افت به ۳۰۲ هزار و ۳۹۵ واحد تنزل یافت.

این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن با ۵۱ واحد و معادل ۰.۰۳ درصد مواجه شد و به ۸۵ هزار و ۲۵۸ واحد رسید. به این ترتیب مشخص می‌شود که در کلیت بازار شاهد ثبات قیمت‌ها بودیم و در برخی گروه‌ها همچون بانک و خودرو، شاهد رشد قیمت‌ها نیز بودیم. در گروه بانکی با انتشار گزارش پیشنهاد افزایش سرمایه ۵۸۵ درصدی این بانک از محل مازاد تجدید ارزیابی ها، شاهد رشد قیمت‌ها در اکثر نماد‌های این گروه بودیم. ارزش معاملات نیز در جریان معاملات دیروز به ۳۲ هزار میلیارد ریال رسید. نماد‌های «خودرو»، «ذوب»، «وبصادر» و «وپارس» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

اخبار سیاسی
واکنش‌های سیاسی نسبت به حمله پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و احتمال رشد دورقمی قیمت‌ها در بازار نفت همچنان در راس اخبار سیاسی جهانی است. در یکی از واکنش ها، وزیرخارجه آمریکا با ادعایی مضحک عنوان کرد که ایران عامل اصلی حمله پهپادی به عربستان سعودی بوده است و این ادعا را اتحادیه عرب نیز تکرار کرد. همچنین مقامات سیاسی عراق هرگونه حمله از خاک این کشور به تاسیسات نفتی عربستان را به شدت تکذیب کردند.

این حمله همچنین نگرانی‌ها در خصوص افت سنگین عرضه در بازار جهانی نفت را به شدت افزایش داده و با توجه به احتمال کاهش ۵ میلیونی عرضه نفت توسط عربستان که معادل ۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است، ورود ذخایر استراتژیک آمریکا و عربستان به بازار‌های جهانی از گزینه‌های در دسترس و محتمل است.

اقتصاد کلان
امروز و از ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ یعنی در مرحله پیش‌گشایش، سفارش‌گیری نماد‌های بازار پایه ‏انجام می‌شود که طی آن دامنه نوسان در بازار‌های پایه زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۶، ۴ و ۲ درصد (۲ برابر دامنه نوسان عادی هر تابلو) خواهد ‏بود و در نهایت رأس ساعت ۱۲:۳۰ طی حراج ناپیوسته، مچینگ قیمت‌ها صورت گرفته و قیمت پایانی ‏مشخص می‌شود. ‏

«بانک» و «خودرویی»‌ها همچنان پُرحجم‌های بازار

‏ محسنی، معاون بازار‌های خارج از بورس فرابورس تاکید کرد که با اتمام بازار و مشخص شدن قیمت پایانی، این قیمت مبنای محاسباتی دامنه نوسان در هفته کاری بعد از آن ‏خواهد بود. ‏ وی درباره نحوه انجام معاملات در سایر روز‌های هفته یعنی شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته با ‏اعلام اینکه در این روز‌ها سفارش‌گیری از ساعت ۸:۳۰ تا ۹ یعنی در مرحله پیش‌گشایش انجام می‌شود، گفت: ‏رأس ساعت ۹ طی حراج ناپیوسته، قیمت‌ها مچ شده و از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ معاملات به صورت حراج ‏پیوسته انجام می‌شود که در این روز‌ها دامنه نوسان در بازار‌های پایه زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب۳، ۲ و ۱ ‏درصد نسبت به قیمت پایانی دوشنبه گذشته یا آخرین حراج ناپیوسته خواهد بود. ‏

معاون بازار‌های خارج از بورس فرابورس ایران با بیان اینکه در دوشنبه‌های هر هفته سفارش‌گیری از ساعت ‏‏۸:۳۰ تا ۹ و مچینگ قیمت‌ها رأس ساعت ۹ در دامنه نوسان عادی هر تابلو انجام می‌شود، افزود: از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ معاملات به صورت ‏حراج پیوسته انجام و دامنه‌های نوسان ۳ درصد در بازار پایه زرد، ۲ درصد در بازار پایه نارنجی و یک درصد ‏در بازار پایه قرمز نسبت به قیمت پایانی دوشنبه گذشته یا آخرین حراج ناپیوسته تعیین می‌شود.

‏به گفته وی ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲ دوشنبه هر هفته به دوره نظارت اختصاص دارد که امکان سفارش‌گذاری و ‏انجام معامله در این بازه زمانی وجود ندارد. همچنین ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ دوشنبه هر هفته مرحله ‏پیش‌گشایش خواهد بود و رأس ساعت ۱۲:۳۰ نیز قیمت پایانی همزمان با اتمام بازار مشخص می‌شود. ‏

وزیر صمت در جلسه بررسی ابزار‌های نوین تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن با اشاره به اقدامات انجام گرفته از ابتدای امسال جهت تأمین مالی واحد‌های تولیدی از منابعی غیر از نظام بانکی، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید تسریع در به کارگیری روش‌های نوین در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی‌ترین روش‌ها محور پیگیری‌ها باشند.

وی اظهار داشت: تأمین منابع مالی مورد نیاز حوزه صنعت و معدن بیش از ۸۰ درصد وابسته به منابع بانکی بوده و این در حالی است که در برخی شیوه‌های تامین مالی شرایط سهل‌تر و قابل دسترس‌تر است و باید بنگاه‌ها بدان توجه بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، گفت: ظرفیت‌های خوبی در سایر منابع مالی از جمله بازار سرمایه و صندوق‌های توسعه‌ای وجود دارد که ضرورت دارد در فرآهم آمدن مقدمات همکاری طرفین سرعت بیشتری به خرج دهیم.

اخبار صنایع
در حوزه فلزات اساسی، شرکت ذوب آهن اصفهان با انتشار گزارش شفاف‌سازی در سامانه کدال اعلام کرد که نظر به درخواست شرکت ذوب آهن اصفهان و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در سازمان‌ها و کمیته‌های تخصصی و فنی اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور، نام شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در فهرست تأمین‌کنندگان ریل (Vendor List) شرکت‌ها و سازمان‌های عضو این اتحادیه قرار گرفته است. لازم به ذکر است، با عنایت به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و قوانین منع واردات کالا‌هایی که مشابه داخلی دارند، امکان فروش محصولات این شرکت (شامل ریل های: S۴۹-UIC۵۴-UIC۶۰-U۳۳) به سازمان‌های مربوطه به راحتی امکان پذیر است.

«بانک» و «خودرویی»‌ها همچنان پُرحجم‌های بازار

در خبری دیگر، کارخانه فرآوری زغالسنگ طبس روز گذشته با حضور مدیرعامل میدکو به بهره‌برداری رسید. کارخانه فرآوری زغالسنگ طبس از پروژه‌های شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) با ظرفیت تولید ۵۵۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ کک‌شو در سال ساخته شده و در حال حاضر با اشتغال زایی برای ۱۵۰ نفر از جوانان بومی در جهت توسعه منطقه قدم برداشته است.

پورمند، مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در این مراسم اظهار کرد: این کارخانه در ادامه زنجیره تأمین فولاد شرکت میدکو راه‌اندازی شده و بخشی از کنسانتره کک‌سازی شرکت فولاد زرند را تامین خواهد کرد.

پورمند با بیان اینکه افتتاح این پروژه‌ها باعث ثروت آفرینی در زمینه معدن و صنایع معدنی می‌شود افزود: تا پایان امسال کارخانه ۱.۷ میلیون تنی فولاد زرند به روش کوره بلند به بهره‌برداری خواهد رسید.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به احتمال رشد قابل توجه و البته مقطعی قیمت نفت در بازار‌های جهانی شاهد استقبال به نماد‌های گروه پالایشگاهی خواهیم بود. همچنین با توجه به رشد قابل انتظار قیمت جهانی طلا در صندوق‌های طلا نیز رشد قیمت را پیش‌بینی می‌کنیم.

در گروه بانکی و خودرویی نیز همچنان معاملات پرحجم را انتظار خواهیم داشت و به نظر می‌رسد که در این گروه‌ها شاهد اشباع تقاضا و غلبه عرضه‌ها خواهیم بود که این موضوع با افزایش عرضه‌ها از سوی سهامداران عمده برخی نماد‌های اصلی این دو گروه قابل مشاهده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر