بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پیشنهادی جذاب برای صنعت خودرو

بهتر است به جای واگذاری سهام دولت؛ سهام شرکت های سرمایه گذاری زیرمجموعه خودروسازان که خود سهامدار شرکت های خودروساز هستند مانند شرکت سرمایه گذاری سلیم و شرکت سرمایه گذاری سمند و...، به بخش خصوصی واگذار شود.
کد خبر : ۱۹۶۲۷۴

پیشنهادی جذاب برای صنعت خودرو

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شورای نگهبان در نامه ای به رییس مجلس، با فروش ۱۴ و ۱۷ درصد از سهام ایران_خودرو و ساپیا مخالفت کرد.

شورای نگهبان با فروش بیش از ۱۴ و ۱۷ درصد از سهام ایران خودرو و ساپیا مخالفت و اعلام کرد دولت باید سهام این دو شرکت‌ را حفظ و همچنان صنعت خودرو حضور داشته باشد.

شورای نگهبان برای مصوبه مجلس درباره ساماندهی صنعت خودرو ، ایراداتی مطرح و با ارسال نامه ایی به رییس مجلس، نکاتی را اعلام کرد.

طبق مصوبه مجلس ، دولت مکلف به فروش بیش از 14 و 17 درصد از سهام ایران خودرو و ساپیا بود اما شورای نگهبان با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی ، اعلام کرد دولت باید سهام این دو شرکت‌ را حفظ و همچنان صنعت خودرو حضور داشته باشد.

طبق اصلاحیه مجلس ، دولت موظف است طی مدت سه سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی و قوانین مربوطه ، زمینه رقابت‌پذیری صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که صرفا اقدامات نظارتی و سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری انجام دهد.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز ضمن تایید تصمیم شورای نگهبان بیان کرد: سهام دولت در دو شرکت خودروسازی، ۱۴ و ۱۷ درصد است و با توجه به اهمیت نقش حمایتی و نظارتی دولت از این صنعت، با نظر شورای نگهبان در مورد نگهداری این میزان مالکیت موافق هستم.

وی افزود: البته از آنجا که در دهه های قبل، شرکت های خودروساز اقدام به تاسیس شرکت های زیرمجموعه ای کردند که این شرکت های زیرمجموعه، بخش از سهام دولت را خریداری کرده‌اند؛ بنابراین به رغم آنکه در حال حاضر دولت به لحاظ اسمی، سهم زیادی در اختیار ندارد؛ اما عملا دولت ۸۰ درصد از هیات مدیره شرکت های خودروساز (ایران خودرو و سایپا) را در اختیار دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: جهت خصوصی سازی صنعت خودرو و تحقق هدف دولت، بهتر است به جای واگذاری سهام دولت؛ سهام شرکت های سرمایه گذاری زیرمجموعه خودروسازان که خود سهامدار شرکت های خودروساز هستند مانند شرکت سرمایه گذاری سلیم و شرکت سرمایه گذاری سمند و...، به بخش خصوصی واگذار شود. در این صورت هم خصوصی سازی خودروساز خصوصی سازی خواهند شد و هم خواسته شورای نگهبان محقق می گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
«تنوین» و «حکشتی» دست به ماشه هستند؛

سبد کدام شرکت‌ها سنگین‌تر است؟

«تنوین» و «حکشتی» دست به ماشه هستند؛

سبد کدام شرکت‌ها سنگین‌تر است؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
سهام های خودرویی جز بد نامی و بی کیفیتی و ورشکستگی نزد سهامداران چیز دیگری ندارن همجا بعنوان چوپان دروغ گو در اجتماع از شان یاد میکنن پس بهتره اول روی بدنامی خودش سرمایه گذاری کند چ.ن دیگر اعتباری ندارد
پس اندازمو مدیران سهام خودرویی خوردن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
حقوقیهای سهام خودرویی بخصوص گروه سایپا جزو دزدترین حقوقیها هستن که همیشه از سهامداران خرد و مردم عادی بنفع خودشون نوسان میگیرن و تازه به اینم قانع نیستن بلکه جیب سهامداران خرد را هم میزنند مثلا سهامیکه 4 سال قبل به مردم بالای 320 تومن فروختن با گذشت 4 سال نه تنها سودی ندادن بلکه قیمت را به 110-20 تومن هم نزول دادن یعنی کسانیکه پس اندازشان را 4 سال قبل وارد سهام گروه سایپا کردن امروز پس اندازهاشون یکسوم شده. خدا ازشون نگذره سود نرسوندید درست چرا دیگه اونیم که خودمون داشتیم گرفتین صد رحمت به دزدای سر گرده و خفت گیرها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
'گروه سایپا به تمام معنی دزد واقعیست.هم جیب سهامدارانبیچاره را میزنند هم مشتریان خودرو را..سیستمش طوری هست که هر مدیری میاد اونم مشغول دزدی میشه.