بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
به منظور افزایش بازدهی و همچنین گردش معاملات در این بخش از دارایی‌های صندوق، اقدام به بررسی معاملات این اوراق در بازار سرمایه شده است.
کد خبر : ۱۹۶۳۳۱

بررسی معاملات اسنادخزانه اسلامی در بازار سرمایه

گزارش بررسی معاملات اسناد خزانه اسلامی و پیشنهادات سفارش گذاری این اوراق در سامانه معاملات

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، با توجه به اینکه بخش مهمی از ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوط به اوراق بدهی و به خصوص اسناد خزانه است، به منظور افزایش بازدهی و همچنین گردش معاملات در این بخش از دارایی‌های صندوق، اقدام به بررسی معاملات این اوراق در بازار سرمایه شده است.

همانگونه که در جدول زیر نیز قابل مشاهده است نوسان قیمت برخی از اوراق در طول یک ماه گذشته به ۸ درصد نیز رسیده که این موضوع می‌توان فرصت مناسبی جهت خرید این اوراق در نرخ‌های بالا و فروش آن‌ها در نرخ‌های پایین و امکان استفاده از نوسانات قیمتی را علاوه بر خرید و نگهداری اوراق با نرخ‌های سود بالاتر از میانگین بازار فراهم کند. در جدول زیر لیست اسناد خزانه با گردش بالای معاملات و همچنین نرخ بازدهی بر اساس معاملات جاری در کنار میزان نوسان این اوراق در یک ماه گذشته و میانگین ارزش معاملات ارائه شده است. توضیحات بیشتر مربوط به این جدول در صفحه بعد ارائه شده است.

بررسی معاملات اسنادخزانه اسلامی در بازار سرمایه

• در نماد‌های «اخزا» در حال حاضر ۱۷ نماد در حال معامله است که نماد «اخزا ۷۰۸» در کمتر از یک ماه دیگر سررسید خواهد شد. همچنین تاریخ تسویه نماد «اخزا ۷۰۷» روز جاری بوده و مالکیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این نماد در حدود ۲۱۴.۳۰۰ برگه بوده که با دریافت منابع مالی ناشی از تسویه توسط دولت، اوراق جدید می‌تواند جایگزین شود.

• از ۱۶ نماد دیگر اخزای قابل معامله، تعداد ۶ نماد در سال ۱۴۰۰، ۶ نماد در سال ۱۳۹۹ و ۴ نماد نیز در سال جاری سررسید خواهند شد. نرخ بازده تا سررسید متوسط نماد‌هایی که در سال ۱۴۰۰ سررسید می‌شوند، در حدود ۲۳ درصد است. این نرخ در نماد‌های سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ بین ۲۰ تا ۲۱.۵ درصد است.

• میانگین ارزش معاملات روزانه نماد‌های مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ در حدود ۷۲ میلیارد ریال و این ارزش در خصوص نماد‌هایی که در سال جاری سررسید می‌شوند، در حدود ۲۰ میلیارد ریال است.

•‌ می‌توان در خصوص نماد‌های سال ۱۳۹۸ که به تدریج به سررسید خود نزدیک می‌شوند، اقدام به فروش آن‌ها در نرخ‌های بین ۱۸ تا ۲۰ درصد کرد و همزمان اوراق با نرخ‌های ۲۲.۵ تا ۲۳.۵ درصد سال‌های آینده را جایگزین کرد. اولویت این اقدام با نماد «اخزا ۷۰۸» خواهد بود.

• همچنین بر اساس جداول زیر که بر اساس سال سررسید اسناد خزانه تهیه شده، می‌توان به منظور استفاده از نوسانات قیمت‌ها در اسناد خزانه، با توجه به سال سررسید اوراق، در نرخ‌های ذکر شده در جدول زیر نسبت به فروش و خرید اوراق اقدام کرد.

بررسی معاملات اسنادخزانه اسلامی در بازار سرمایه

درخصوص سایر اوراق بدهی از جمله اوراق مشارکت، اوراق اجاره و ...، در مقایسه با اسناد خزانه اسلامی از حجم معاملات و نوسان قیمت کمتری دارند. با این حال برخی از اوراق معامله‌شده دارای بازدهی‌های بالایی هستند که می‌توانند در بررسی‌های خرید اوراق مدنظر قرار بگیرند.

بررسی معاملات اسنادخزانه اسلامی در بازار سرمایه

در جدول زیر برخی از اوراق با نرخ بازدهی بالا (بر اساس آخرین قیمت‌های معامله شده در بازار سرمایه در تاریخ ۲۶ شهریور ۹۸) و همچنین اوراق موجودی در پرتفوی صندوق‌های شرکت ارائه شده است. همچنین در جدول بعدی، امکان خریدوفروش این اوراق بر اساس نرخ‌های بازدهی از پیش تعیین شده امکانپذیر است.

بدیهی است، نرخ‌های بازدهی تعریف شده امکان تغییر را خواهند داشت و همچنین لیست اوراق نیز می‌تواند با توجه به تغییر قیمت‌ها در معاملات و تغییرات بازدهی اصلاح شود. همچنین حجم معاملات و ارزش معاملات نیز به عنوان عامل اصلی دوم در لحاظ کردن خرید اوراق مدنظر قرار می‌گیرد.

بررسی معاملات اسنادخزانه اسلامی در بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
ارسال نظر