بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
مدیرعامل شرکت بورس انرژی تشریح داد:

جزییات تامین مالی صنایع نفت و نیرو در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه تامین مالی پروژه‌های صنایع نفت و انرژی از طریق بورس انرژی انجام می‌شود، گفت: ایران به قطب انرژی منطقه غرب آسیا تبدیل می‌شود.
کد خبر : ۱۹۶۴۲۱

سیدعلی حسینی مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به عرضه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومانی اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی در روز چهارشنبه هفته گذشته، گفت: اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبا کنگان که از مجموعه شرکت‌های فرعی صندوق بازنشستگی کارکنان نفت محسوب می‌شود، به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی در نماد «سمیعا ۹۹۱» طی روز چهارشنبه هفته گذشته عرضه و با موفقیت پذیره نویسی شد.

عرضه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومانی در یک روز

وی با اشاره به حجم و قیمت این اوراق افزود:حجم این اوراق در مجموع ۷۶۰ هزار و ۱۳۲ قرارداد سلف موازی استاندارد میعانات گازی برای شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان بود که با هدف تامین مالی طرح توسعه جامع و تکمیل فاز‌های ۱۱ الی ۲۴ پارس جنوبی و به قیمت عرضه شش میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۰ ریال برای هر قرارداد با موفقیت پذیره نویسی شد.

حسینی با بیان اینکه این عرضه اولیه بخشی از تامین مالی ۱۵ هزار میلیارد ریالی شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان است که طی یکسال و در سه مرحله انجام می‌شود، یاد آور شد: مدت و سررسید قرارداد‌های مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی یکساله یا به عبارتی یکسال پس از شروع دوره عرضه اولیه با نرخ سود روز شمار ۱۷.۵ درصد بوده و اوراق مذکور از طریق شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز معاملات سلف موازی استاندارد عرضه می‌شود.

بورس انرژی هاب انرژی غرب آسیا

مدیر عامل بورس انرژی از ظرفیت تبدیل شدن بازار انرژی ایران به قطب انرژی غرب آسیا سخن گفت و افزود: اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزار‌های کارآمد در حوزه تامین مالی اسلامی محسوب می‌شود که از آن می‌توان برای تجهیز منابع موجود در بازار سرمایه با هدف توسعه صنایع نفت، گاز و برق بهره برد.

سهم بورس انرژی در فرایند تامین مالی

حسینی پیرامون سهم بورس انرژی در فرایند تامین مالی صنعت نفت و گاز و همچنین صنعت برق ایران گفت: تاکنون مجموع ارزش عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی به رقم ۱۴۳ هزار و ۶۵۵ میلیارد و ۳۹۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۴ ریال رسیده است.

وی این را هم گفت: تا کنون ارزش عرضه اولیه انواع اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی بالغ بر۱۰۱ هزار و ۶۴۴ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۹۵۴ ریال شده است و علاوه بر آن ارزش معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه نیز بالغ بر ۴۲هزار و ۱۱ میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۱۳۰ ریال است.

بزرگ‌ترین تامین مالی دولت

به گفته حسینی، از این رقم می‌توان به بزرگترین تامین مالی دولت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نفت خام به ارزش ۲۵ هزار میلیارد ریال و بزرگ‌ترین تامین مالی صنعت برق کشور برای گروه مپنا از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال در بورس انرژی اشاره کرد.

مدیرعامل بورس انرژی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۴ تا کنون، صنعت برق کشور توانسته است از طریق بورس انرژی با انتشار و عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد، بالغ بر ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال منابع مالی را جذب نماید. همچنین با راه اندازی صندوق سرمایه گذاری پروژه نیروگاه پرند میلغ یک هزار میلیارد ریال منابع مالی برای گروه مپنا در بورس انرژی فراهم و انجام شده است.

حسینی در ادامه افزود:صنعت نفت و گاز ایران نیز تا کنون توانسته از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر روی فرآورده‌های مختلفی همچون نفت خام، نفت کوره، گاز مایع و بنزین در بازار مشتقه بورس انرژی اقدام به تامین مالی ۹۲ هزار میلیارد ریالی نماید.

نقش موثر در تعاملات بین‌المللی با دو شرط

مدیر عامل بورس انرژی، برخورداری از منابع عظیم انرژی به عنوان امنیت تولید و قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی را دو عامل مهم برای ایفای نقش موثر در تعاملات بین‌المللی عنوان کرد و افزود: با توجه به برخورداری کشور از منابع غنی هیدروکربوری ضروری است، تا ضمن فاصله گرفتن از ساختار‌های سنتی عرضه و فروش حامل‌های انرژی به سرعت نظام قیمت‌گذاری انرژی را به سمت سازوکار‌های مبتنی بر بازار‌های متشکل سوق داده شود تا بتوان علاوه بر تخصیص بهینه منابع در داخل، قیمت‌گذاری انواع حامل‌های انرژی را در منطقه نیز راهبری کرد.

به گفته حسینی، بورس انرژی برای تبدیل شدن به هاب انرژی غرب آسیا به عنوان یک هدف استراتژیک، نیازمند حمایت‌های قانونی و همکاری همه جانبه همه دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارتخانه‌های نفت و نیرو است.

توسعه بازار انرژی در گرو توسعه بازار سرمایه

سخنگوی بورس انرژی یادآور شد: مطابق با قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران مصوب مجلس، توسعه بازار سرمایه با تأکید بر طراحی و مهندسی ابزار‌های مالی و کالایی، توسعه بازار انرژی و عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی باید انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین وزارت نیرو طبق قانون برنامه ششم توسعه، موظف است به منظور افزایش بازدهی و ضریب بهره‌وری نیروگاه‌ها قیمت خرید برق را با توجه به ساز و کار بازار در بورس تعیین کند.

حسینی با بیان اینکه ملاک تصمیم گیری برای عرضه کالا‌ها در بورس انرژی، ماهیت ذاتی کالا است، تصریح کرد: در صورتی که کالا ها، ماهیت انرژی داشته باشند در بورس انرژی معامله خواهند شد.

همچنین هدف از تشکیل بورس انرژی، تحکیم و ارتقاء جایگاه و کارکرد‌های بورس انرژی برای ذینفعان، بکارگیری رویه‌های موثر جهت حفظ سلامت بازار و صیانت از حقوق ذینفعان، طراحی ابزار‌ها و محصولات جدید با توجه به نیاز‌های ذینفعان و اقتضائات محیطی، ارزش آفرینی و تامین منافع سهامداران، تعامل و همکاری موثر با نهاد‌های فعال در بازار‌های مالی است.

افزون بر این، انواع نفت خام، انواع نفت سفید، نفت کوره و مازوت، انواع گاز‌های طبیعی، میعانات گازی، انواع گازوئیل، انواع نفتا، انواع بنزین، انواع سوخت جت، هیدروژن، گاز مایع، نفت سفید، گاز مایع و انواع زغال سنگ و زغال چوب، قطران و حلال‌ها از جمله محصولات معامله شده در بورس انرژی هستند.

حسینی در پایان گفت: بورس انرژی تلاش کرده با تقویت بازار مالی کشور از طریق بستر سازی و تعریف ابزار‌های مالی مختلف ضمن فراهم کردن امکان تامین مالی موثر بنگاه‌ها و واحد‌های اقتصادی از بازار سرمایه به افزایش سهم تامین مالی بلند مدت در اقتصاد کمک کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر