بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: به کمک این گواهی سپرده کالایی کشاورز محصول خود را مستقیم در بازار عرضه کرده و بدون دخالت واسطه‌ها به بازار مصرف وصل می‌شود.
کد خبر : ۱۹۶۵۴۴

عرضه مستقیم پسته در بازار به کمک گواهی سپرده این محصول

به گزارش بورس نیوز، علیرضا ناصرپور دررابطه با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا اظهار کرد: برای آغاز این معاملات پسته فندقی در دو سایز ۳۰-۲۸ و ۳۲-۳۰ به عنوان دارایی پایه و طبق استاندارد‌های تعریف شده در بورس کالای ایران در نظر گرفته شده که مبنای تحویل محصول به مالکان گواهی سپرده خواهد بود.

وی افزود: دو انبار در شهرستان‌های زرند و سیرجان پذیرش شده اند که محصول باغداران پسته‌کار را برای صدور گواهی سپرده کالایی طبق ضوابط و استاندارد‌های تعیین شده تحویل می‌گیرند که این تعداد افزایش خواهد یافت تا هم در سایر شهرستان‌های استان کرمان و هم در استان‌های پسته‌خیز دیگر مثل خراسان و سمنان امکان تحویل‌گیری محصول باغداران توسط انبار‌های تحت کلید بورس فراهم شود که این مساله در حال بررسی است.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ادامه داد: عرضه پسته به کمک این ابزار معاملاتی هم امکان فروش محصول با قیمت شفاف و منطقی را برای کشاورزان مهیا می‌کند و هم قیمتی که برگرفته از عرضه و تقاضای بازار بوده توسط دلالان و واسطه‌ها تعیین نخواهد شد.

ناصرپور بیان کرد: به کمک این گواهی سپرده کالایی کشاورز محصول خود را مستقیم در بازار عرضه کرده و بدون دخالت واسطه‌ها به بازار مصرف وصل می‌شود. ضمن اینکه کشاورز پسته‌کار می‌تواند وجه حاصل از فروش پسته را را یک روز پس از انجام معامله در بورس دریافت کند.

وی درباره مزیت دیگر معاملات گواهی سپرده پسته خاطرنشان کرد: عدم احتمال نکول تعهدات معامله و دریافت به موقع پول از سوی کشاورزان یکی از مزایای این ابزار معاملاتی بوده و صادرکنندگان به کمک معاملات گواهی سپرده پسته مطمئن هستند که این محصول را با کیفیت استاندارد و مورد تایید بورس از انبار‌ها تحویل می‌گیرند و می‌توانند تعهدات صادراتی خود را به موقع ایفا کنند

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران تاکید کرد: با توجه استاندارد بودن انبارها، صادرکنندگان دیگر دغدغه‌ای در خصوص کیفیت محصولات تحویلی از انبار‌های مورد تایید بورس نخواهند داشت و امکان برنامه‌ریزی دقیق برای ایفای تعهدات شان در زمان‌های مختلف با ورود آن‌ها به معاملات گواهی سپرده پسته، مهیا می‌شود.

ناصرپور گفت: معاملات قرارداد‌های آتی این محصول نیز در بورس کالا راه‌اندازی می‌شود تا بازار مشتقه این کالا نیز در کمک به کشف قیمت و پوشش ریسک نقش آفرینی کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس نیوز رویداد جدید را بررسی می‌کند؛

خندان بودن پسته، آری یا خیر

امروز، در تالار صادراتی صورت می‌گیرد؛

بورس کالا میزبان ۹۰۰ تن عایق رطوبتی

ارسال نظر