بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
وزیر نفت گفت: ارزش فعلی محصولات پتروشیمی بیش از ۱۶ میلیارد دلار بوده و در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای طرح‌های نیمه‌تمام و جدید در صنعت پتروشیمی شده است.
کد خبر : ۱۹۶۵۵۸

ارزش فعلی محصولات پتروشیمی بیش از ۱۶ میلیارد دلار است

به گزارش بورس نیوز، بیژن زنگنه امروز در آیین گشایش رسمی سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه ایران پلاست به ابتکار شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۸۱ آغاز شده است.

وی افزود: در سال ۷۶ و در دولت آقای خاتمی که بنده وزیر نفت آن دوره شدم، ارزش محصولات پتروشیمی به قیمت آن زمان یک میلیارد دلار بود که با تلاش دولت، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آن دوره توانستیم مجموعه عظیمی از طرح‌ها را با همکاری بین‌المللی مطلوبی که وجود داشت آغاز کنیم که بخشی تا سال ۸۴ و بخشی نیز در سال‌های بعد به نتیجه رسید.

وزیر نفت ادامه داد: ارزش فعلی محصولات پتروشیمی بیش از ۱۶ میلیارد دلار بوده و در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای طرح‌های نیمه‌تمام و جدید در صنعت پتروشیمی شده است.

زنگنه بیان کرد: در سال ۹۲ تولید اتان ۴.۲ میلیون تن و ۷.۳ میلیون تن در سال ۹۷ بوده و این رقم به ۱۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های پارس جنوبی و ان‌جی‌ال‌های ۳۱۰۰، ۳۲۰۰، خارک و پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تعیین‌کننده هستند. طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس ۳.۴ میلیون تن، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ هشت میلیون تن، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ۹۰۰ هزار تن، خارک ۲.۴ میلیون تن، پالایشگاه پارسیان سپهر ۳.۳ میلیون تن و پتروپالایش کنگان ۳.۵ میلیون تن در سال تولید خواهند داشت.

وزیر نفت توضیح داد: طرح‌های جمع‌آوری گاز‌های مشعل با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلار توسط هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون در حال اجراست.

زنگنه تأکید کرد: با اجرای پروژه‌های ان‌جی‌ال، بیدبلند خلیج فارس و طرح‌های جمع‌آوری گاز‌های همراه، گاز‌های مشعل به صفر نزدیک و به ثروت تبدیل می‌شوند و دیگر آلودگی محیط زیستی نخواهند داشت.

وی در خصوص اینکه جهش دوم صنعت پتروشیمی از سال ۹۲ آغاز می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ پایان می‌یابد، ادامه داد: با تحقق این جهش، تولید این صنعت به بیش از ۲۵ میلیارد دلار با قیمت پایه سال ۹۲ می‌رسد و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.

زنگنه تصریح کرد: ۱۵ طرح پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده است و ۲۷ طرح جدید نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مجتمع‌های پتروشیمی به آب احتیاج دارند بنابراین تصمیم گرفته شده در کنار سواحل خزر و بعضی از مناطق کشور که توان تأمین آب دارند به شرط ایجاد زنجیره پایین دست در کنار آنها، صنعت پتروشیمی توسعه یابد.

وزیر نفت بیان کرد: هدف جهش سوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ تحقق ظرفیت تولید بیش از ۱۳۰ میلیون تنی به ارزش ۳۷ میلیارد دلار خواهد بود و مصرف هیدروکربور‌های مختلف واحد‌های پتروشیمی حدودا معادل ۱.۵ میلیون بشکه خواهد بود.

زنگنه بیان کرد: پرهیز از خام‌فروشی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت بوده است. هنگامی که تولید یک میلیارد دلاری به بالای ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد این خود یک جهش بزرگ بوده و این راه ادامه خواهد داشت.

زنگنه با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در شرایط کنونی کشور در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، تصریح کرد: این صنعت بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات محصولات به چرخه اقتصادی کشور نسبت به واحد‌های دیگر دارد.

به گفته وی، صنعت پتروشیمی در عین حال که عمده ارز حاصل از محصولات خود را به شبکه نیما عرضه می‌کند، طرح‌های خود را هم اجرا و وارد جهش سوم می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه می‌توان از توانمندی استارت آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در صنعت پتروشیمی به‌ویژه در بهبود تولید صنایع پایین دست استفاده کنیم، اظهار کرد: وزارت نفت برنامه مفصلی در این زمینه دارد که امسال آغازگر آن هستیم. البته تنها استقرار فیزیکی این شرکت‌ها مدنظر نیست و روابط بین اجزا و مجموعه زنجیره تولید خلاقانه و نوآورانه بسیار مورد توجه است که حمایت خواهند شد و بنده چند ساعت را در هفته به آن‌ها اختصاص می‌دهم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خبر داد:

پایان تعمیرات پالایشگاه گاز بیدبلند مطابق زمان بندی

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تاکید کرد:

هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان حاصل عرضه‌اولیه این هلدینگ

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی؛

هیچ نماینده‌ای از مجلس دهم به وزارت نفت منتقل نشد

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی مطرح کرد:

صنعت پتروشیمی صنعت برتر و پر مزیت کشور

ارسال نظر