بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳
کد خبر : ۱۹۶۵۷۷

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش بورس نیوز، در زیر ۱۱+۲۰ عادت معامله‌گران موفق را می‌خوانیم.

۱-معامله‌گران موفق روی معاملات برنده خود صبوری می‌کنند و روی معاملات بازنده خود به‌شدت عجول هستند.

معامله‌گران موفق برای گسترش ضرر خود صبوری نمی‌کنند، ولی معامله‌گران بازنده همواره منتظر هستند تا شاید ضرر آن‌ها کم شده و یا به سود تبدیل شود.

۲-معامله‌گران موفق بر این عقیده هستند که پول مهم‌تر از محق بودن است.

انسان‌ها همیشه دنبال این هستند تا ثابت کنند که حق با آن‌ها بوده و تصمیم درستی اتخاذ کرده‌اند. برای همین معامله‌گران بازنده همیشه می‌خواهند توجیه کنند که آن‌ها درست می‌گفتند و تحلیل و تصمیم آن‌ها درست بوده است و بازار اشتباه می‌کند. البته این معامله‌گران هر بار که چنین فکر می‌کنند، از بازار سیلی می‌خورند.

۳-معامله‌گران موفق طوری به نمودار نگاه می‌کنند که انگار به دنبال نقاط ورود و خروج هستند.

معامله‌گران موفق همیشه به دنبال نشانه‌هایی جهت ورود و خروج هستند. ازنظر آن‌ها این نقاط همان نقاطی هستند که سایر معامله‌گران موفق نیز در کمین آن‌ها هستند و لذا به‌سادگی از کنار آن‌ها رد نمی‌شوند.

۴-معامله‌گران موفق قبل از ورود به هر معامله‌ای دقیقاً می‌دانند که در کجای نمودار سود یا زیان خود را شناسایی و خارج شوند.

معامله‌گران موفق وقتی نمی‌دانند سود و زیان آن‌ها چقدر خواهد شد هرگز وارد معامله نمی‌شوند.

۵-معامله‌گران موفق به معامله پنجم خود دقیقاً همان رویکردی را دارند که نسبت به چهار معامله قبلی خود داشتند.

ممکن است یک معامله‌گر موفق چندین معامله زیانده پشت سر هم رو پشت سر گذاشته باشد، ولی این معاملات ضررده باعث نمی‌شوند رویکرد وی به معاملات بعدی عوض شود. آن‌ها همیشه و تحت هر شرایطی رویکرد باثباتی دارند و معاملات استثنا ندارند.

۶-معامله‌گران موفق از نمودار‌های خالی استفاده می‌کنند و روی ناحیه مدنظر خود متمرکز می‌شوند.

معامله‌گران موفق با استفاده از ابزار‌ها و اندیکاتور‌ها و اسیلاتور‌های مختلف خود را سردرگم نکرده و نمودار قیمت را به حاشیه نمی‌رانند.

۷-معامله‌گران موفق می‌دانند قرار نیست وقتی وارد یک معامله شدند کاملاً احساس راحتی داشته باشند.

قرار نیست بعداز اینکه وارد یک معامله شدید لم‌داده و با خیال راحت به کار‌های دیگر خود مشغول شوید. یک معامله‌گر موفق هرگز اعتماد به نفس کامل ندارد، چون می‌داند در هیچ معامله‌ای اطلاعات وی کامل نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد.

۸-بازار محل کار معامله‌گر موفق است. معامله‌گران موفق در بازار فعال هستند و در قبال بازار رفتار نظاره‌گر خنثی ندارند.

معامله‌گران مبتدی در اوایل در حاشیه قرار می‌گیرند و خود را در بازار درگیر نمی‌دانند. ولی بازار محل کار شما است. از بازار نترسید. در بازار شریک باشید و درگیر بازار شوید. قرار نیست کنار بایستید و فقط نظاره‌گر باشید، چون در این حالت اگرچه هیچ باختی نخواهید داشت، ولی هیچ بردی هم در کار نخواهد بود.

۹-معامله‌گران موفق هیچ‌وقت دنبال این نیستند در کف خریده و در سقف بفروشند (در بازار دوطرفه حالت برعکس).

پیدا کردن کف‌ها و سقف‌ها کاری به‌شدت دشوار است، چون در طی روند آن قدر کف و سقف مختلف تشکیل می‌شود که احتمال اینکه تشخیص دهید کدام یک کف و سقف اصلی و محل چرخش حرکت است بسیار کم است. انتظار کف و سقف کاری احمقانه است و هیچ‌یک از معامله‌گران موفق چنین انتظاری از خود ندارند. با روند باشید.

۱۰-معامله‌گران موفق هرگز به بازار دیدگاه «ارزان است» یا «گران است» ندارند.

معامله‌گران موفق هرگز نمی‌گویند فلان سهم ارزان است یا فلان سهم گران است. ممکن است یک سهم ۱ دلاری که از دید همه خیلی ارزان است افت کرده و به ۱۰ سنت برسد. ممکن است یک سهم ۱۰ دلاری که ازنظر همه گران است رشد کرده و به ۱۰۰ دلار برسد. ما هیچ سهم ارزان و گرانی نداریم. فقط کافی است مشتری وجود داشته باشد. همین.

فقط یک ماه این اصل را رعایت کنید تا اثرات معجزه‌آسای آن را ببینید.

۱۱-اگر بازار به معامله‌گران موفق نشانه‌های چرخش روند را بدهد به‌سادگی و خیلی سریع نظر خود را عوض می‌کنند و با بازار هم‌راستا می‌شوند.

هدف معامله‌گران موفق این نیست که نشان دهند آن‌ها درست تشخیص می‌دهند. هدف آن‌ها این است که پول دربیاورند و لذا هرچه بازار بگوید مطیع آن هستند.

۱۲-معامله‌گران موفق وقتی خوب معامله می‌کنند تهاجمی می‌شوند و وقتی بد معامله می‌کنند تدافعی می‌شوند.

وقتی نتایج معاملات معامله‌گران موفق خوب می‌شود، بیشتر معامله می‌کنند و وقتی نتایج معاملاتشان بد شد از معاملات خود کم می‌کنند و احساسی عمل نمی‌کنند. بیشتر اوقات معامله‌گران موفق در روز‌های بد خود حجم معاملات خود را به‌شدت و حتی به اندازه یک برگ سهم پایین می‌آورند تا روند مثبت خود را بازیابند و سپس بر حجم معاملات خود می‌افزایند.

۱۳-معامله‌گران موفق می‌دانند که فردا هم بازار باز است.

معامله‌گران موفق بر این باور هستند که فرصت‌های خوب مثل رود جاری هستند و هرگز تمام نمی‌شوند. برای همین هرگز فکر نمی‌کنند که با نادیده گرفتن یک موقعیت معاملاتی فرصت سوزی کرده‌اند. هزاران فرصت خوب در روز‌های بعدی منتظر معامله‌گران موفق هستند.

۱۴-معامله‌گران موفق هرگز روی معامله‌ای که وارد ضرر شده است حجم اضافه نمی‌کنند. هرگز، هرگز، هرگز.

معامله‌گران موفق هرگز میانگین کم نمی‌کنند، چون نمی‌دانند روند خلاف نظر آن‌ها تا کجا گسترش خواهد یافت. منظور این نیست که اگر طبق برنامه معاملاتی خود قرار بوده است در چند پله خرید کنند، در وسط کار برنامه خود را تغییر بدهند بلکه اگر به‌صورت یک پله واردشده‌اند، در صورت وارد شدن در ضرر به امید اینکه وقتی روند برگشت سود آن‌ها چندین برابر خواهد شد به حجم خود اضافه نمی‌کنند.

۱۵-پول هدف است، ولی معیار نیست.

اگر قرار باشد معیار موفقیت شما پول باشد وارد معاملاتی می‌شوید که مانع از رسیدن شما به این هدف می‌شوند. معیار موفقیت شما رعایت قوانین معامله‌گری خود است. هرگز برای روز خود هدف مثلاً کسب سود ۱۰۰۰ دلاری قرار ندهید، چون روز‌هایی در بازار هست که کسب چنین سودی برای سبک معاملاتی شما ممکن نخواهد بود. به‌جای این کار به خود بگویید امروز باید به همه قوانینم پایبند باشم. تنها در این حالت است که هزار دلاری‌ها به سمت شما سرازیر خواهند شد.

۱۶-معامله‌گران موفق درباره مردم، شورش‌ها، قیام‌ها و … مطالعه می‌کنند.

اگرچه معامله‌گران موفق مطالعات مرتبی درباره بازار و معامله‌گری دارند، ولی آن‌ها می‌دانند که بازار یعنی روانشناسی مردم و لذا همواره درباره مسائل مرتبط با توده‌های مردم و بررسی رفتار آن‌ها مطالعه دارند.

۱۷-معامله‌گران موفق درحالی‌که نظاره‌گر قیمت و حجم هستند، نقد شوندگی بازار را فراهم می‌کنند.
آن‌ها خود را بازار ساز می‌دانند و نه معامله‌گر صرف. برای همین همواره به دنبال افزایش دادن نقد شوندگی بازار هستند.

۱۸-آن‌ها شیوه‌ای برای سنجش ترس، طمع و سرعت در بازار‌ها دارند.

توضیح: به‌عنوان‌مثال معامله‌گران موفق از تیک چارت‌ها برای سیگنال گرفتن تغییرات استفاده می‌کنند.

۱۹-معامله‌گران موفق تمرین می‌کنند تا سمت راست نمودار را ببینند نه سمت چپ نمودار را.

بعد از تشکیل شدن الگوی سر و شانه، کف دوقلو، سقف دوقلو و … همه می‌توانند این الگو‌ها را تشخیص دهند. مهم این است که معامله‌گران موفق می‌توانند این الگو‌ها را در زمان تشکیل تشخیص دهند. به کندل‌های آخر نگاه کنید و ببینید کندل بعد چه خواهد شد. این کار عملی است. الگو‌ها را در زمان تشکیل شناسایی کنید و نه بعد از اتمام آن‌ها.

۲۰-هر معامله‌گر موفق دارای یک مزیت رقابتی است که فقط با مادرش درباره آن حرف می‌زند.

مزیت معاملاتی می‌تواند یک کراس ساده مووینگ اوریج‌ها باشد. قرار نیست مزیت معاملاتی شما خیلی پیچیده باشد. مهم این است آن‌قدر روی این مزیت معاملاتی خود تسلط داشته باشید که بتوانید آن را خیلی راحت برای مادرتان توضیح دهید!

۲۱-موقعیت معاملاتی معامله‌گران موفق دقیقاً با احتساب میزان تحمل ریسک آن‌ها باز می‌شود.

هر معامله‌گر موفقی درصد ریسک مشخصی دارد و حجم معاملات خود را با آن هماهنگ می‌کند و مقدار دلاری آن را در هر معامله می‌داند. به‌عنوان‌مثال در یک موقعیت معاملاتی می‌داند که روی چه درصدی از سرمایه خود در حال ریسک کردن است و در صورت خوردن استاپ چه مبلغی از سرمایه خود را از دست خواهد داد.

۲۲-اهداف سود معامله‌گران موفق بر مبنای محدوده میانگین (AR) یا معیاری عینی و ملموس است.

خیلی از معامله‌گران می‌گویند مثلاً من می‌خواهم از هر معامله هزار دلار سود کنم. این حرف درستی نیست. باید بدانید که هر معامله رفتار و سود و زیان خاص خود را دارد و شما نمی‌توانید برای همه معاملات سود و زیان یکسان را از پیش تعریف کنید.

۲۳-معامله‌گران موفق در یک ماه بیش از یک یا دو معامله ندارند. (بجز اسکالپرها)

من قبلاً فکر می‌کردم راه ثروتمند شدن معامله‌گران موفق این است که تقریباً هرروز معامله می‌کنند و هرروز پول درمیاورند. ولی دلیل اصلی موفق بودن آن‌ها این است که در یک ماه بیش از چند معامله ندارند و برای وارد شدن در یک معامله مدت‌های زیادی در انتظار می‌نشینند.

۲۴-معامله‌گران موفق در شرایط اطلاعات ناکامل با اعتمادبه‌نفس خوب تصمیم می‌گیرند.

قرار نیست کل اطلاعات مرتبط به یک معامله را در اختیار داشته باشید. شما همیشه اطلاعات ناقصی دارید و باید با این موضوع کنار بیایید.

۲۵-یک معامله بازنده برای یک معامله‌گر موفق به این معنی نیست که وی معامله‌گر بازنده‌ای است.

معامله‌گران موفق با ضرر کردن در یک معامله روحیه و اعتمادبه‌نفس خود را از دست نمی‌دهند و روی احساسات خود کنترل دارند.

۲۶-معامله‌گران موفق در روند صعودی می‌خرند و در روند نزولی می‌فروشند.

معامله‌گران موفق با بازار هم‌جهت هستند.

۲۴-کار معامله‌گران موفق معامله کردن نیست. کار آن‌ها پیدا کردن معاملات خوب است.

معامله‌گران موفق روز‌ها به بازار نگاه می‌کنند و در کمین موقعیت‌های معاملاتی خوب و مناسب منتظر می‌مانند. معامله کردن برای آن‌ها به معنی فشار دادن چند دکمه نیست؛ به معنی یافتن معاملات خوب است.

۲۸-معامله‌گران موفق گزارش هر معامله شامل قیمت‌ها، افکار و احساسات خود در معامله، اخبار و … را ثبت و ضبط می‌کنند.

معامله‌گر موفق برای خود یک دفتر خاطرات معاملاتی دارد و با مطالعه منظم آن دفتر الگوی رفتاری خود را به‌طور کامل می‌شناسد.

۲۹-یک معامله‌گر موفق تا وقتی‌که اتفاق خیلی مهمی نیفتاده است نظرش رو روی یک معامله باز عوض نمی‌کند.

تا وقتی‌که عواملی که با توجه به آن‌ها وارد معامله‌شده‌اید عوض نشده‌اند هرگز نباید نظر خود را نسبت به موقعیت معاملاتی‌تان عوض کنید.

۳۰-یک معامله برنده برای یک معامله‌گر موفق به این معنی نیست که در معاملات بعدی ریسک معاملاتی خود را بالا ببرد.

یک معامله‌گر موفق با یک معامله سود ده اعتماد به نفس کاذب به دست نمی‌آورد و نظم معاملاتی خود را به هم نمی‌زند و در همه معاملات برنده و بازنده ریسک و اسلوب معاملاتی یکسانی را رعایت می‌کند.

۳۱-معامله‌گران موفق روی اخبار معامله نمی‌کنند بلکه روی واکنش‌ها معامله می‌کنند.

بیشتر افراد سعی می‌کنند با منتشر شدن اخبار موقعیت معاملاتی باز کنند، ولی معامله‌گر موفق روی خبر معامله نمی‌کند بلکه با واکنش به واکنش‌ها، روی واکنش‌ها معامله می‌کند، زیرا می‌داند واکنش‌ها به اخبار همیشه افراطی هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر