بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
وقتی دست بیمه‌ها بسته می‌شود؛

شرکت‌های بیمه زیر پرچم سرخ بانک‌ها

در کشور، بانک‌هایی اقدام به راه اندازی شرکت بیمه کرده‌اند که خود وضعیت مناسبی ندارند و ارقام زیان انباشته درج شده در ترازنامه آن ها، سر به فلک می‌کشد. حال چطور می‌توان به شرکت بیمه‌ای اتکا کرد که تصمیم‌گیرنده اصلی آن یک بانک زیان‌ده است؟!
کد خبر : ۱۹۶۸۰۶

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، صنعت بیمه به عنوان یکی از صنایع سودآور در جهان و بازوی قدرتمند دولت در بهبود شرایط اقتصادی شناخته می‌شود. با توجه به حجم دارایی‌ها و سرمایه شرکت‌های بیمه، این صنعت در کشور پتانسیل و ضریب نفوذ بالایی دارد.

از همین رو، اغلب بانک‌های کشور به سمت این صنعت حرکت و اقدام به تأسیس شرکت‌های بیمه کردند.

البته با وجود رشد بازدهی و سرمایه گذاری در این صنعت در سال‌های اخیر، همچنان ضعف‌هایی دیده می‌شود و نتوانسته جایگاه مناسبی را برای خود دست و پا کند.

شرکت‌های بیمه زیر پرچم سرخ بانک‌ها

این نکته را باید مدنظر داشت که سازوکار تأسیس شرکت‌های بیمه در ایران برخلاف برخی کشور‌های پیشرفته است. در کشور‌های پیشرفته از دل شرکت‌های بیمه، بانک‌ها تأسیس می‌شوند اما؛ در ایران این بانک‌ها هستند که اقدام به راه‌اندازی شرکت بیمه می‌کنند.

از بین شرکت‌های بیمه حاضر در بازار سرمایه، ۱۴ شرکت زیر پرچم بانک‌ها فعالیت می‌کنند که در تصویر ذیل فهرست این شرکت‌ها را ملاحظه می‌کنید.

شرکت‌های بیمه زیر پرچم سرخ بانک‌ها

یکی از نکات جالب توجه این است که بانک‌هایی اقدام به راه اندازی شرکت بیمه کرده‌اند که خود وضعیت مناسبی ندارند و ارقام زیان انباشته درج شده در ترازنامه، سر به فلک می‌کشد. به عنوان مثال، سه بانک «ایران زمین» و «گردشگری» که زیان‌ده هستند، به همراه بانک بی نشان «تات»، شرکت «بیمه آرمان» را با سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومانی راه اندازی کردند که این شرکت بیمه تا پایان سال ۹۷ بیش از ۹۴ میلیارد تومان زیان انباشته به ثبت رسانده است.

قرارگرفتن صنعت بیمه که به عنوان بازوی قدرتمند دولت‌ها در افزایش رفاه اجتماعی مطرح می‌شود، زیر چتر صنعت بانکداری که حال و روز خوشی ندارد، این صنعت پربازده را از جایگاه اصلی خود دور نگه داشته است. از نگاهی دیگر، این موضوع ریسک سرمایه گذاری در این چنین شرکت‌ها را نیز افزایش داده است؛ چطور می‌توان به شرکت بیمه‌ای اتکا کرد که تصمیم‌گیرنده اصلی آن یک بانک زیان‌ده است!

علاوه بر این، شرکت‌های بیمه‌ای که تحت لوای بانک‌های زیان‌ده فعالیت می‌کنند، در اجرای طرح‌های جدید و متنوع دست بسته‌ای دارند و نمی‌توانند نسبت به توسعه فعالیت‌های خود به خوبی عمل کنند.

بنابراین، می‌توان گفت اگر صنعت بیمه کشور جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کرد و همانند کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته، از زیر سایه بانک‌ها خارج می‌شد، می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گردش این بانک حول محور زیان؛

سهم "وگردش" به جیب سپرده‌گذاران می‌رود

افزایش سرمایه ۱۰ برابری "وزمین" از راه رسید؛

آورده سنگین "وزمین" برای اصلاح

خوب‌ها و بد‌های هفته را بشناسید؛

کشت بازدهی در زمین‌های «زکشت»

حسابرس شرکت بیمه سامان پیشنهاد داد؛

۱.۰۰۰ میلیارد ریال افزایش سرمایه «بساما»

ارسال نظر