بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
«۱۰۰استارت‌آپ» که به تازگی با مشارکت موسسه دانش‌بنیان برکت، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس شده قصد دارد روی ۱۰۰ استارت‌آپ در مراحل بذری و پیش‌بذری سرمایه‌گذاری کند.
کد خبر : ۱۹۶۹۱۵


به گزارش بورس نیوز در شرایطی که خبرهای متعددی از تعطیلی استارت‌آپ‌ها و افول شتابدهنده‌ها منتشر می‌شود و با شرایط پرتنش سیاسی، بحران ارزی و کاهش ارزش پول ملی، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها خصوصا استارت‌آپ‌های مرحله بذری و پیش‌بذری، ریسک بیشتری نسبت به گذشته دارد.

در این شرایط بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در حوزه‌های کم‌خطرتری سرمایه‌گذاری کنند یا سرمایه خود را به اصطلاح پارک کنند. یکی از آسیب‌های این تغییر در شیوه سرمایه‌گذاری، کاهش شدید سرمایه‌گذاری در مرحله بذری است که مانع صعود و رشد استارت‌آپ‌های این مرحله شده و انگیزه کارآفرینان برای خلق استارت‌آپ‌های جدید را نیز کاهش داده است.

«۱۰۰ استارت‌آپ» نهادی است که به تازگی با برنامه سرمایه‌گذاری گسترده در مرحله بذری و پیش‌بذری و هدف تغییر این شرایط و بازگرداندن پویایی و هیجان به زیست‌بوم کارآفرینی تاسیس شده است. این نهاد با مشارکت موسسه دانش‌بنیان برکت، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شده و هر سال در ۱۰۰ استارت‌آپ مرحله بذری و پیش‌بذری در ابعاد ۲۰۰ میلیاردریال سرمایه‌گذاری می‌کند.

نوید نظری مدیر اجرایی ۱۰۰ استارت‌آپ درباره شیوه تامین سرمایه این نهاد می‌گوید: «سرمایه صندوق بذرمایه ۱۰۰ استارت‌آپ تا امروز علاوه بر موسسین با مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی دیگری همچون شناسا (بانک پاسارگاد)،‌ سلیم (ایران خودرو)، مبین ایران، تبیان، پرشین دارو، صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان و بنیاد برکت تامین شده و به زودی سرمایه‌گذاران جدیدی نیز به این جمع می‌پیوندند».

این نهاد تازه تاسیس علاوه بر صندوق بذرمایه خود، اجزای دیگری چون شبکه راهبران (منتورها) و شبکه پشتیبانی نیز دارد. شبکه راهبران از مجموعه گسترده‌ای از راهبران و مشاوران تخصصی تشکیل شده که علاوه بر کمک به استارت‌آپ‌ها در دوره سرمایه‌گذاری و شتابدهی مسئولیت داوری سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ‌ها و همچنین نقش نمایندگی سرمایه‌گذار را نیز برعهده دارند.

استارت‌آپ‌های متقاضی سرمایه‌گذاری در مراحل پیش‌بذری و بذری می‌توانند به وب‌سایت ۱۰۰ استارت‌آپ و بخش «ثبت‌نام سرمایه‌پذیر» مراجعه کنند. برای ثبت‌نام لازم است اطلاعات کسب‌وکار در قالب متن ارائه به سرمایه‌گذار (Pitch Deck)، رزومه و تعیین سهام هم‌بنیان‌گذاران، پیش‌بینی مالی و فیلمی کوتاه (حداکثر ۵دقیقه‌ای) درباره‌ تیم و کسب‌وکارتان بارگذاری شود.

استارت‌آپ‌ها پس از ثبت نام در مدت ۳ روز ارزیابی اولیه می‌شوند؛‌ سپس در صورت تایید در ارزیابی اولیه یک راهبر ارشد به ایشان معرفی می‌شود. این راهبر مسئولیت پیگیری امور تیم در ۱۰۰ استارت‌آپ و کمک به ایشان برای آمادگی داوری نهایی را بر عهده دارد.

پس از داوری حضوری و نهایی توسط ۵-۳ داور در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار و صنعت مربوطه، ‌استارت‌آپ‌های تایید شده به سرعت وارد فرایند سرمایه‌گذاری و شتابدهی می‌شوند. در این دوره علاوه بر پرداخت مبلغ بذرمایه، استارت‌آپ‌ها می‌توانند از مشاوره راهبران و مشاوران تخصصی، کمک‌های حقوقی نهاد پشتیبان و استفاده زیرساخت‌های همکاران ۱۰۰ استارت‌آپ بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر