بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
نگارش سود بر کاغذ پارس؛

«چکاپا» دست‌بسته پیشروی می‌کند

با توجه برنامه‌های در دست اجرا و در صورتی که ممنوعیت صادرات کاغذ به طور کامل لغو شود، شاهد جهش سودآوری بیشتری از «چکاپا» خواهیم بود.
کد خبر : ۱۹۷۰۰۰

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، «گروه صنایع کاغذ پارس» در دوره ۹ ماهه منتهی به آبان ۹۸ توانسته به ازای هر سهم خود ۴۶۹ ریال سود محقق کند که در مقایسه با عملکرد مدت مشابه سال مالی گذشته، رشد ۵۷ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.

رشد ۵۴ درصدی درآمد‌های عملیاتی مهمترین علت رشد سودآوری قلمداد می‌شود اما؛ این نکته را باید مدنظر داشت که این جهش درآمدی تنها از افزایش نرخ‌های فروش کلیه محصولات از جمله کاغذ و خمیر نشأت می‌گیرد و مقدار فروش با افت ۲۴ درصدی مواجه شده است.

«چکاپا» دست‌بسته پیشروی می‌کند

از آن جا که عمده کاغذ مورد نیاز شرکت و تمام خمیر مورد نیاز صنایع کاغذسازی و تیشو‌سازی از محل واردات تامین می‌شود، همگام با افزایش قیمت‌های جهانی، شاهد رشد نرخ‌های فروش بودیم. از طرف دیگر، باید این نکته را مدنظر داشت که افزایش قیمت ارز مبادله‌ای باعث افزایش قیمت کاغذ و خمیر وارداتی خواهد شد و به دنبال آن، دست «چکاپا» در بالا بردن نرخ‌های خود بازتر می‌شود.

قطع واردات کاغذ بازیافتی سبب شد که شرکت‌های تولید کننده کاغذ به منبع دیگری یعنی خمیر ویرجین روی بیاورند که همین موضوع باعث افزایش تقاضای خمیر در بازار‌های جهانی شد و قیمت آن تا ۳۵ درصد افزایش یافت. با توجه به محدودیت در سرمایه‌گذاری در تولید خمیر، ثبات و یا حتی افزایش قیمت خمیر پیش بینی می‌شود.

مهمترین علت تنزل مقدار فروش، ممنوعیت صادرات انواع کاغذ و کاغذ باطله بود که دست «چکاپا» را از بازار‌های خارجی تاحدی کوتاه کرد. در حالی که این شرکت در سال مالی منتهی به آبان ماه ۹۷ توانسته بود بالغ بر ۳۱۸۱۳ تن از انواع محصولات خود را صادر کند اما؛ این رقم تا پایان دوره ۹ ماهه سال مالی ۹۸ تنها ۴۹۴۴ تن صادرات داشته است.

علاوه بر این، طرح جایگزینی تولید کاغذ دولایه به جای کاغذ فلوتینگ یکی از برنامه‌های این شرکت به شمار می‌رود. شایان ذکر است که در حال حاضر، تعداد شرکت‌هایی که در ایران از خمیر بازیافتی، کاغذ فلوتینگ تولید می‌کنند، زیاد است و همین موضوع باعث شده تقاضا برای کاغذ بازیافتی افزایش پیدا کند و حاشیه سود تولید کاغذ فلوتینگ کاهش یابد. «چکاپا» برای پیشگیری از کاهش سود خود، تصمیم به تولید کاغذ جدیدی گرفته است. مزیت این شرکت نسبت به سایر رقبا برخورداری از خمیر ویرجین تولیدی خود است؛ درحالی که سایر تولیدکنندگان باید از خمیر وارداتی استفاده کنند.

بنابراین، با توجه به موارد گفته شده و در صورتی که ممنوعیت صادرات کاغذ به طور کامل لغو شود، شاهد جهش سودآوری بیشتری از «چکاپا» خواهیم بود.

در نظرسنجی آبسیم پلاس در خصوص معاملات «چکاپا»، تعداد افرادی که گزینه خرید را انتخاب کردند بیش از فروشندگان بودند.

«چکاپا» دست‌بسته پیشروی می‌کند

به این ترتیب، در معاملات بیست و پنجمین روز شهریور ماه شاهد حضور ۱۱۳۵ خریدار و ۷۶۸ فروشنده بودیم و در نهایت، با افت اندک قیمت به کار خود در آن روز پایان داد.

به طور کلی، «چکاپا» از ابتدای سال جاری تا به امروز ۵۶ درصدی رشد قیمت داشته است و در این مدت، حقوقی‌ها ۲۵۴ میلیارد ریال از سهام این شرکت را به حقیقی‌های بازار سرمایه واگذار کردند و تا به الان برآیند خروج را در این سهم رسم کردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر