بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
رکود خودساخته کار دست این شرکت سرمایه‌گذار داد؛

ارزان فروشی با توهم رکود

به نظر می‌رسد «وتوصا» می‌تواند کاستی درآمدزایی از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها را با درآمد سود سهام شرکت‌های زیرمجموعه جبران کند اما؛ اتخاذ استراتژی محافظه‌کارانه در بازار سرمایه به مانند یک سرعت‌گیر در مسیر شناسایی سود عمل کرد.
کد خبر : ۱۹۷۱۲۷

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» با سرمایه ۲۶۵ میلیارد تومانی، ۴۸۸ میلیارد تومان در شرکت‌های بورسی و نزدیک به ۱۷۳ میلیارد تومان در شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌گذاری کرده است.

سبد بورسی این شرکت اغلب به شرکت‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یافته و صنعت واسطه‌گری‌های مالی و پولی را برای سبد غیربورسی خود انتخاب کرده است.

ارزان فروشی «وتوصا» با توهم رکود

ارزش بازار پرتفوی بورسی «وتوصا» تا پایان شهریور ماه سال جاری بالغ بر ۱۰۱۰ میلیارد تومان است. بیشترین سهم از این پرتفو به سهام شرکت «سرمایه گذاری صنعت و معدن» اختصاص دارد.

در پرتفوی غیربورسی نیز تمرکز بر شرکت «سرمایه گذاری پایا تدبیر پارسا (سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی امید)» است که با مالکیت ۱۰۰ درصدی، ۱۴۱ میلیارد تومان از کل سبد را به خود مشغول کرده است.
بنابراین، می‌توان گفت که عملکرد این دو شرکت بورسی و غیربورسی بر سودآوری «وتوصا» بیشترین اثرگذاری را دارد.

نگاهی به وضعیت این دو شرکت زیرمجموعه

شرکت «سرمایه گذاری صنعت و معدن» در دوره ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ۹۸ با رشد جالب توجه ۲۴۲ درصدی نسبت به سال مالی ۹۷، به سود خالص ۳۵۹ میلیارد تومانی دست یافت.

شرکت «سرمایه گذاری پایا تدبیر پارسا» نیز در سال مالی منتهی به مرداد ۹۸ حدود ۵۹ میلیارد تومان سود از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها و ۵۹ میلیارد تومان دیگر نیز از محل سود سهام محقق شده کسب درآمد کرد. بر اساس گزارش ۶ ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۹۷، این شرکت غیربورسی توانسته به ۳۶ میلیارد تومان سود خالص دست یابد که بیش از ۵ برابر مدت مشابه سال گذشته است. بنابراین، سودآوری این شرکت در گزارش پایانی نیز جهش قابل توجهی خواهد داشت.

البته از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌های مالی منتشر شده، «وتوصا» در سال مالی منتهی به شهریور ماه ۹۸ از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها به درآمد ۴۸ میلیارد تومانی دست یافت که از سود شناسایی شده در سال مالی ۹۷ حدود ۴۱ میلیارد تومان کمتر است. در صورتی که از رشد خیره‌کننده بازار سهام بهتر از این می‌توانست استفاده کند.

ارزان فروشی «وتوصا» با توهم رکود

با این اوصاف، به نظر می‌رسد «وتوصا» می‌تواند کاستی درآمدزایی از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها را با درآمد سود سهام شرکت‌های زیرمجموعه جبران کند و در محدوده سال گذشته قرار گیرد.

نکته قابل ذکر در خصوص این شرکت سرمایه‌گذار این است که استراتژی بسیار محافظه‌کارانه‌ای را در معاملات سهام تحت تملک خود لحاظ می‌کند. به عنوان مثال، «وتوصا» بلوک «فایرا» را در قیمت ۱۵۴ تومان به فروش رساند؛ در حالی که قیمت این سهم هم اکنون حدود ۶۷۴ تومان است.

بر اساس این گزارش، پس از خرید بلوک «وصنعت»، پرتفوی این شرکت را به سمت اوراق مشارکت سوق داد؛ «وصنعت» در پایان سال مالی ۹۷ مبلغی در حدود ۹۱ میلیارد تومان را به اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی اختصاص داده بود اما؛ در انتهای سال مالی ۹۸ این رقم با جهشی بلند به ۴۳۸ میلیارد تومان افزایش یافت و ۶۳ درصد پرتفو را در اختیار گرفت.

به عبارت بهتر می‌توان چنین گفت که «وتوصا» از مدت‌ها قبل در انتظار رکود بازار سرمایه نشسته اما؛ تاکنون نه تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه شاخص کل بورس تهران رکوردشکنی‌های تاریخی را در کارنامه خود ثبت کرده است و این شرکت سرمایه‌گذار از صعود بازار جا ماند و بهره اندکی برده است.

در نظرسنجی آبسیم پلاس بورس نیوز در خصوص معاملات این سهم در بازار سرمایه، ۴۴ درصد شرکت کنندگان رأی به خرید و ۵۶ درصد رأی به فروش دادند.

ارزان فروشی «وتوصا» با توهم رکود

به این ترتیب، «وتوصا» از ابتدای سال جاری تا به امروز بازدهی ۱۷۰ درصدی را عاید سهامداران خود کرده است.

برخلاف بسیاری از سهم‌ها که در این مدت با خروج حقوقی‌ها مواجه بوده‌اند، شاهد رسم برآیند ورود حقوقی‌ها در «وتوصا» هستیم. حقوقی‌ها در سال جاری حدود ۵ میلیارد تومان از سهام این شرکت را از حقیقی‌ها خریداری کرده‌اند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرمایه شرکت به ۴هزار میلیارد ریال خواهد رسید؛

"وتوصا" و پیشنهاد افزایش سرمایه ۵۱درصدی

سود فروش «سرمایه‌گذاری‌ها» عامل اصلی سودآوری شرکت؛

نیروگاهی که سرمایه‌گذار را شارژ کرد

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

مثلث مدیریت رشدهای عجیب

ارسال نظر