بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
برای بازار امروز انتظار نوسان قیمتی در اکثر گروه‌های بازار را خواهیم داشت و به نظر می‌رسد که امروز شاهد معاملات متعادلی در اکثر گروه‌های بازار باشیم.
کد خبر : ۱۹۷۱۴۲

وام «بانک‌ها» به «خودرویی‌ها»

عنوان گزارش: گزارش پیش گشایش ۸ مهر ۱۳۹۸

آنچه در معاملات دیروزگذشت:
به گزارش بورس نیوز، در معاملات دیروز شاهد اصلاح قیمتی در برخی گروه‌های معاملاتی بازار سرمایه بودیم و شاخص کل بورس با بیش از ۱.۷۷۳ واحد کاهش به ۳۱۸.۲۵۰ واحد رسید. با این حال شاخص کل هم وزن همچنان روند افزایشی داشت و با ۲۰۲ واحد رشد که معادل ۰.۲ درصد است به ۹۴.۱۶۷ واحد ارتقا یافت. این موضوع نشان از این دارد که گروه‌های کوچک‌تر بازار با کاهش قیمت کمتری روبرو بودند و در برخی گروه‌ها حتی با رشد قیمت نیز همراه بودند. گروه بانکی همچنان پراستقبال‌ترین صنعت در این روز‌های بازار سرمایه بوده و مجددا شاهد تشکیل صف خرید در نماد‌های «وبصادر» و «وتجارت» بودیم.

ارزش معاملات امروز به رکورد کم‌نظیری رسید و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریال رسید. نماد‌های «وتجارت»، «ذوب»، «وبصادر»، «خساپا» و «وبصادر» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و بیش از ۱۰ درصد از ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص دادند.

اقتصاد کلان
طبق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پنج ماهه نخست امسال از بین ۱۲ محصول منتخب معدنی، ۸ محصول رشد تولید داشته‌اند. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که تولید محصولات منتخب معدنی در پنج ماهه نخست سال جاری افزایش ۰.۶ درصدی تا ۲۴.۴ درصدی و برخی محصولات هم کاهش۵.۳ تا ۳۲.۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

براین اساس تولید فولاد خام رشد ۶.۵ درصدی را در پنج ماهه اول امسال با تولید بیش از ۱۰ میلیون تن تجربه کرده است. میزان تولید فولاد خام در مدت مشابه سال گذشته ۹ میلیون و ۴۲۱ هزار تن بوده است. تولید محصولات فولادی نیز در پنج ماهه نخست امسال ۹.۳ درصد نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته رشد داشته است. طبق آمار‌ها در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۷، هشت میلیون و ۱۵۷ هزار تن محصولات فولادی تولید شده که در پنج ماهه نخست سال جاری به هشت میلیون و ۹۱۶ هزار تن رسیده است.

وام «بانک‌ها» به «خودرویی‌ها»

همچنین در پنج ماهه ابتدایی امسال سیمان نیز ۲۴ میلیون و ۳۷۹ هزار تن تولید شده که نسبت به ۲۴ میلیون و ۲۲۴ هزار تن تولید شده در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۷، ۰.۶ درصد رشد داشته است.

در پنج ماهه نخست سال جاری به ترتیب، چینی بهداشتی ۴۵ هزار تن، شیشه جام ۴۵۷ هزار تن، ظروف شیشه‌ای ۲۲۸ هزار تن و کاتد مس ۱۱۱ هزار تن تولید شده است. میزان تولید این محصولات در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب، ۳۷ هزار تن، ۳۲۸ هزار تن، ۱۹۳ هزار تن و ۹۴ هزار تن بوده است.

اما در مقابل شمش آلومینیوم، کنستانتره زغالسنگ، سنگ آهن و آلومینا نیز در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید روبه‌رو بوده‌اند.

در مدت مذکور شمش آلومینیوم ۱۰۳ هزار تن تولید شده که نسبت به ۱۵۴ هزار تن تولید شده در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷، کاهش تولید حدود ۳۳ درصدی داشته است.

کنسانتره زغال‌سنگ، سنگ‌آهن و آلومینا نیز در پنج ماهه اول امسال به ترتیب ۷.۷ درصد، ۵.۳ درصد و ۴.۳ درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند.

در این مدت کنسانتره زغالسنگ ۶۴۲ هزار تن، سنگ‌آهن ۱۴ میلیون و ۵۷۵ هزار تن و آلومینا ۹۸ هزار تن تولید شده‌اند. در مدت مشابه سال گذشته میزان تولید این محصولات معدنی به ترتیب، ۶۹۵ هزار تن، ۱۵ میلیون و ۳۸۶ هزار تن و ۱۰۲ هزار تن بوده است.

در گروه فلزات اساسی، انجمن جهانی فولاد گزارش داد: رشد تولید فولاد خام ایران در هشت ماه نخست سال۲۰۱۹ میلادی به ۶.۴ درصد رسید در حالی که تولید جهانی این محصول شاهد رشد ۴.۴ درصدی بود.
طی هشت ماهه نخست سال جاری میلادی، ایران ۱۷ میلیون و ۱۸۸ هزارتن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با تولید سال گذشته (۱۶ میلیون و ۱۵۳ هزارتن)، ۶.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین تولید فولاد خام ایران در اوت ۲۰۱۹ میلادی با رشد ۶.۷ درصدی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسید. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۶۲ هزار تن بود.

تولید ۶۴ کشور فولادساز جهان نیز در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون و ۲۸۶ هزارتن ثبت شد که حاکی از رشد ۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

همچنین میزان تولید فولادسازان جهان در اوت ۲۰۱۹ میلادی، با ۴.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۵۶ میلیون و ۳۸ هزار تن رسید. این رقم در اوت سال گذشته ۱۵۰ میلیون و ۸۵۵ هزار تن ثبت شد.
طی هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به ترتیب چین با تولید ۶۶۴ میلیون و ۸۶۹ هزارتن، هند با ۷۵ میلیون و ۶۹۷ هزار تن، ژاپن با ۶۷ میلیون و ۵۸۹ هزار تن، آمریکا با ۵۹ میلیون و ۲۲۹ هزار تن و کره جنوبی با ۴۸ میلیون و ۴۲۸ هزارتن ۵ کشور برتر فولادساز جهان بودند.

در حوزه بین الملل، تحلیلگران انتظار دارند رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی از ۶.۲ درصد سه ماهه دوم سال هم پایین‌تر بیاید. انتظار می‌رود دور جدید مذاکرات تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا در دهم و یازدهم اکتبر در واشنگتن برگزار شود. این مذاکرات از طرف چین و توسط مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور شی جین پینگ، نخست وزیر لیو هی هدایت شده است.

مذاکرات تجاری آمریکا و چین با مانع دیگری برخورد کرده است. بخش بعدی این داستان تصمیم دولت ترامپ برای کاهش سرمایه گذاری در چین است. در پاسخ به اعلام این خبر سهام آمریکا سقوط کرد و میانگین صنعتی داو جونز به ۱۵۰ امتیاز رسید.

استفان روچ، استاد دانشگاه ییل آمریکا و رئیس پیشین شرکت خدمات مالی آمریکایی مورگان استنلی در بخش آسیا گفت: اگر کاخ سفید این اقدام را انجام دهد، یک فاجعه تمام عیار خواهد بود.

وی گفت: دسترسی آزاد به بازار‌های یکدیگر اهمیت بسیاری دارد مخصوصاً برای چین که احتمالاً در نیمه اول قرن حاضر بزرگترین بازار مصرف دنیا بوده است.

روچ اشاره کرد که آمریکا و چین قبل از آغاز جنگ تجاری در تلاشی برای باز کردن بازار‌های آمریکا برای چین و بازار‌های چین برای آمریکا، به مدت ۱۰ سال در مورد یک قرارداد سرمایه‌گذاری دوجانبه مذاکره کرده بودند.

کدال نگر
در سامانه کدال همچنان شاهد ارائه گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها هستیم. از جمله گزارش‌های مهم شب گذشته می‌توان به گزارش فروش گل گهر اشاره کرد. این شرکت در شهریور ماه موفق به کسب فروش بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریالی شد تا به این ترتیب فروش ۶ ماهه نخست این شرکت به بیش از ۶۳ هزار میلیارد ریال برسد. نرخ فروش گندله شرکت به ۹ میلیون و ۴۳۲ هزار ریال رسید. شرکت کیمیا گستران زنجان نیز در ششمین ماه از سال جاری فروش ۱۴۳ میلیارد ریالی را ثبت کرد تا به این ترتیب فروش تجمیعی نیمه اول سال مالی شرکت به بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال برسد.

شرکت پتروشیمی پارس نیز گزارش مطلوبی را بر اساس عملکرد شهریور ماه شرکت ارائه کرد. فروش شرکت در شهریور ماه به بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال رسید. نرخ فروش میانگین محصولات شرکت در مقایسه با نرخ‌های مرداد ماه تغییر خاصی را نشان نمی‌دهد. این در حالی است که در شرکت‌های هم گروه شاهد افت نرخ تا ۱۵ درصد در برخی محصولات پتروشیمی هستیم. مبلغ فروش تجمیعی شرکت در نیمه اول سال مالی شرکت به ۸۱ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال رسید.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار نوسان قیمتی در اکثر گروه‌های بازار را خواهیم داشت و به نظر می‌رسد که امروز شاهد معاملات متعادلی در اکثر گروه‌های بازار باشیم. با این بر اساس حضور نقدینگی سنگین در گروه‌های بانکی و خودرویی، پیش بینی می‌شود که همچنان بیشترین معاملات مربوط به این دو گروه باشد و هر گونه تغییر جهت معاملات در این گروه‌ها منجر به تعیین حرکت کلی بازار سرمایه می‌شود.

وام «بانک‌ها» به «خودرویی‌ها»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر