بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
مدیرعامل فرابورس ایران مطرح کرد:

موافق محدودیت بازارپایه هستیم

قوانین مربوط به بازارپایه باید زودتر رنگ اجرایی شدن را به خود می‌گرفت و برخی نهادها مانع بودند و همین مشکلات پیش آمده از اقدامات ما جلوگیری کرد .
کد خبر : ۱۹۷۳۴۲

موافق محدودیت بازارپایه هستیم

به گزارش بورس‌نیوز، امیرهامونی مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهارکرد: قیمت سهام شرکت‌ها، بنیاد سودآوری هر شرکت را ساخته و امروز بحث ارزش جایگزینی در بازار اهمیت بسزایی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر باید به نمای کلی بازدهی بازارسرمایه اشاره داشت که میزان بازدهی در بورس ۸۵درصد و در فرابورس ۷۸درصد تعیین شده است.

امیرهامونی با اشاره به چالش‌های پیشروی بازار، اظهارکرد: سوادمالی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیشروی بازار بود و افرادی که سود کافی برای حضور در بورس را ندارند، نیازمند یک برنامه‌ریزی برای آموزش و اطلاع‌رسانی هستند؛ ورود نقدینگی به بازارسرمایه هنگام شده با عرضه‌های اولیه و رکورد‌های بی سابقه‌ای که در آن به ثبت رسیده است؛ در آخرین عرضه اولیه، ۸۱۸ هزار نفر در کمتر از یک‌ساعت موفق به خرید شده اند.

وی اضافه کرد:، اما از سوی دیگر، عدم مدیریت در چالش سواد مالی برای بازار مشکلاتی ایجاد می‌کند. پیشنهاد ما استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری است.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به مشکلات مالی بنگاه‌های اقتصادی، افزود: شرکت‌های بورسی و غیر بورسی مسئله تامین نقدینگی مالی داشته، اما باید توجه داشت که تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ارزش افزوده‌ای برای شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند؛ اقبال به بازار سرمایه اگر مراقبت نشود فرصت طلایی را به ضد خود تبدیل کرده و از این نکته نباید غافل شد که بازار پایه و اتفاقات آن به کل بازار سرمایه لطمه زده است.

هامونی در این خصوص گفت: با این اتفاقات میانگین ارزش معملات تغییری نکرده و ارزش معاملات بازار پایه در زمان قبل از اعلام ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است یعنی روزانه ۲۳۰ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات به ثبت رسیده است.

موافق محدودیت بازارپایه هستیم

در بهمن‌ماه ۹۷ دستور‌العمل بازار پایه اصلاح شد و قرار بود در خردادماه ۹۸ اجرایی شود که این امر به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شد، اما با توجه به انتقاد‌ها و پیشنهاد‌هایی که در آن مقطع مطرح شد، از طریق نهاد‌ها و کانون‌ها تمامی نظرات را اخذ و بررسی کردیم.

پس از آن قوانین بازبینی و برخی اصلاحات انجام شد و مجددا در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

هامونی با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تغییری در بازار پایه صورت ندادیم افزود: از حدود هفده ماه گذشته قوانین بازار پایه مورد بازنگری قرار گرفت و دستورالعمل اصلاح شد، اما قبل از اجرای آن با انتشار اخبار گسترده به عموم اطلاع‌رسانی شد.

موافق محدودیت بازارپایه هستیم

دلایل تغییر مقررات بازار پایه چه بود؟

رگولاتور در همه دنیا مسئول مدیریت ریسک بازار است و این تصمیم هم یکی از وظایف و اهداف ما بوده است. به هر صورت تغییر دامنه نوسان از ۱۰ درصد به ارقام جدید قطعا با واکنش مواجه می‌شد، اما طبق تمامی اصول مالی و اقتصاد دامنه نوسان ارتباطی به ارزش‌گذاری شرکت ندارد و شرکتی که از ارزندگی برخوردار باشد مسیر خود را طی خواهد کرد.

هامونی همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی ویژه خبری قویا بحث رانت اطلاعاتی سیستماتیک را تکذیب و عنوان کرد که از هرگونه تحقیق در این زمینه نیز استقبال خواهد کرد.

او افزود: در کنار بررسی‌های مجلس، خودمان هم بنا به وظیفه قانونی پیگیر موضوع هستیم و خواهیم بود، اما این موضع نافی این نیست که ما از اجرای قانون عقب‌نشینی کنیم و در هر شرایطی ما موظف به اجرای آن هستیم.

هامونی با بیان اینکه هیجان، مهم‌ترین مولفه در ضرر فعالان بازار محسوب می‌شود گفت: توصیه همیشگی ما به مردم این است که از هیجان دوری کنند.

او در پاسخ به صحبت‌های نماینده مجلس حاضر در برنامه مبنی بر حذف مظنه‌ها در بازار پایه گفت: هیچ مظنه‌ای حذف نشده و تا ۶ ماه آینده نیز حذف نخواهد شد. بعد از آن هم از شورای عالی بورس در این زمینه کسب تکلیف می‌کنیم.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران بازار پایه امروز به ثبات نسبی رسیده است و طبق آمار موجود، کلیت این بازار حدود ۹ درصد کاهش داشته است.

باید برای ورود نقدینگی چاره‌ای داشت
محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت بورس در فضای فعلی اقتصاد اظهارکرد: نمای کلی بازارسرمایه حاکی از آن بوده که نقدینگی قابل توجهی وارد این بازار شده که باید مسئولیت مدیران نسبت به این نقدینگی بیشتر شود و برای آن راهکار‌های مناسب حفظ نقدینگی در بازارسرمایه اندیشیده شود.

حسن نژاد: بازار بورس نشان از عدم فساد دارد. بازاری موفق است که بتواند تامین سرمایه را انجام دهد نه اینکه تنها شاخص را بالا ببرد. بازاری موفق است که ابزارسازی و نهادسازی کند تا کسی ضرر مالی نکند.

موافق محدودیت بازارپایه هستیم

ضعف بزرگ در مدیریت حواشی و قوانین بازارپایه

حسین خسرو نژاد کارشناس بازارسرمایه نیز در ادامه این بحث با ورود به موضوع بازارپایه اظهار کرد: قوانین و حواشی بازار پایه قابل مدیریت بود و باید برای ابهامات آن راهکاری مناسبی اخذ می‌شد.

وی اضافه کرد: باید به این نکته اشاره کرد که شرکت‌هایی که صورت‌های مالی شفافی نداشته و هزاران میلیارد سود انباشته را در خود تلمبار کرده و وضعیت مالی آن‌ها مشخص نیست، نباید وارد معاملات و سرمایه‌گذاری شوند.

خسرونژاد افزود: متعجبم از اینکه راجع به غیر حبابی بودن بازار‌سرمایه گاهی سخن به‌میان می‌آید، اما بسیاری از کارشناسان بازار را حبابی می‌دانند.

امیر هامونی در پایان گفت: طیف وسیعی از شرکت‌های مختلف در بازار بوده و تصمیم بر آن بود که خیلی زودتر قوانین مربوط به این بازار اجرایی شود و همین مشکلات پیش آمده از اقدامات ما جلوگیری می‌کنند و لذا ما هم با محدود کردن بازار پایه موافقیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
چقد دکتر اومده بودن تو برنامه اون اقای پیر هم دکتر بود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
من نمی دونم این رئیس و ررئسای فرابورس از کجا مدرک گرفتند. اینو که یک آدم عادی هم می فهمه وقتی یک بازاری دارای ریسک بیشتری هست باید یک مشوقی برای سهامدار مثل افزایش دامنه نوسان در نظر گرفت تا رغبت داشته باشه در اون بازار سرمایه گذاری کنه و اگر نه مغز خر نخورده که بازار بورس رو رها کنه و سراغ بازار پایه بره. اگر آقایان بازار پایه را قبول ندارن که کلا حذفش کنن و خیال ما رو هم راحت کنن و اگر نه که دامنه نوسانش به دلیل ریسک بیشتر باید از بورس بیشتر باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
هامونی ضرر زیان سنگینی به سهامداران زده باید پاسخگو باشد..اگه همین قوانین برای بازار بورس وفرابورس هم اجرا میکردن مطمعنا همین بلا سرشون میامد.باید نوسان پایه همتراز ویا کمی بیشتر از بورس باشه