بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
به طور قطع روند معاملات این سهم در صورت بازگشایی می‌توان جهت کلی بازار را در جریان معاملات امروز مشخص سازد.
کد خبر : ۱۹۷۳۴۳

پیش گشایش

عنوان گزارش: گزارش پیش گشایش دهم مهر ماه ۱۳۹۸

آنچه در معاملات دیروزگذشت
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات دیروز شاهد افزایش عرضه‌ها در ساعات پایانی بازار بودیم. صف‌های خرید بانک‌های تجارت و صادرات و دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا عرضه شدند و در ساعاتی از بازار منفی نیز شدند. این دو گروه که لیدر‌های بازار در روز‌های اخیر محسوب می‌شدند منجر به افزایش عرضه‌ها در سایر گروه‌های بازار شدند و در اکثر گروه‌های بازار از جمله پتروشیمی، فلزات، سیمان، غذایی و ساختمانی شاهد منفی شدن معاملات اکثر سهام حاضر در این گروه‌ها بودیم. ارزش معاملات به رقم کم نظیر ۴۶ هزار میلیارد ریال رسید و شاخص کل که در ساعات ابتدایی بازار با رشد بیش از ۵ هزار واحدی همراه بود، در پایان معاملات با رشد یک هزار و ۳۹۲ واحدی به ۳۲۶ هزار و ۹۸ واحد رسید. نماد‌های «وتجارت»، «حفارس»، «ذوب» و «خساپا» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. نماد‌های «فملی»، «فولاد» و «وامید» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند و نماد‌های «اخابر»، «تاپیکو» و «همراه» نیز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

اقتصاد کلان
سازمان تجارت جهانی روز سه‌شنبه با اصلاح پیش‌بینی قبلی خود اعلام کرد که با سنگینی جنگ تجاری چین و آمریکا بر تجارت جهان، میزان تجارت در دنیا امسال ۱.۲ درصد و در سال آینده ۲.۷ درصد رشد می‌کند. میزان رشدی که برای امسال اعلام شده است ۱.۴ درصد از رشد پیش‌بینی شده قبلی در ماه آوریل، کمتر است. همچنین قبلا در ماه آوریل اعلام شده بود که تجارت جهان در سال ۲۰۲۰ با نرخ ۳ درصدی رشد خواهد کرد.
سازمان تجارت جهانی در بیانیه خود اعلام کرد: تنش‌های تجاری بیشترین ریسک و فشار رو به پایین را بر این پیش‌بینی‌ها اعمال کرده‌اند و نوسانات مالی هم می‌توانند آغازگر احتمالی افتی شدیدتر باشند.

WTO همچنین اعلام کرد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم بر اقتصاد جهانی سنگینی می‌کند و اگر این خروج بدون توافق تجاری صورت بگیرد، تاثیر منفی بزرگی در بر خواهد داشت، اما این تاثیر بیشتر محدود به اروپا خواهد بود.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی با تقویت دلار ۸.۳۶ دلار کاهش یافت و هر اونس ۱۴۶۴.۱۳ دلار فروخته شد. به این ترتیب قیمت طلا به کمترین قیمت خود طی دو ماه اخیر رسیده است. قیمت طلا از ۱۵۵۷ دلار، بالاترین رقم در اوایل ماه سپتامبر تاکنون نزدیک به ۱۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است.

صنایع

اردشیر سعدمحمدی مدیدعامل شرکت‌ملی صنایع مس ایران در دومین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با ابزار رضایت از وضعیت ذخایر مس کشور عنوان داشت کهرای ۵ سال آینده ۵۵۰ میلیارد تومان برای اکتشاف اختصاص می‌دهیم و ۲ میلیارد تن به ذخایر مس با عیار ۰.۴ درصد اضافه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه ۹۸، ۳۶ هزارمتر حفاری کردیم که برای کل سال ۸۰ هزار متر پیش بینی شده است. همچنین برای ۳ معدن مس توانستیم ذخایر را به بیش از ۵ میلیارد تن برسانیم. همچنین در کل کشور، ۷ میلیارد و ۲۱ میلیون تن ذخایر مس افزایش یافته است.

پیش گشایش

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنى اتاق بازرگانى ایران بیان کرد: ایران سهم ۳.۵ درصدى از ذخایر روى و ۵.۱ درصد در سهم تولید شمش روى را در اختیار دارد. شکورى بیان کرد: ۲۵ درصد هزینه اکتشافات مربوط به فلزات پایه است و هرچه قیمت آن‌ها افزایش یابد انگیزه براى اکتشاف بیشتر می‌شود.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنى اتاق بازرگانى ایران تصریح کرد: از ۲۳۰ میلیون تن فلز روى دنیا ایران ١٢.١٢ میلیون تن آن را در اختیار دارد. ایران سهم ۳.۵ درصدى از ذخایر روى و ۵.۱ درصد در سهم تولید شمش روى را در اختیار دارد. ۷۶۰ گرم سرانه مصرف است و باید این میزان افزایش یابد. وى تاکید کرد: ۴۵ درصد شمش روى ایران صادر می‌شود یعنى این میزان مازاد مصرف است.

در حوزه نفت، مدیر بخش بازرگانی آرامکو اعلام کرد این شرکت ظرفیت تولید نفت را به طور کامل احیا کرده و به سطح پیش از حملات به تاسیساتش در ۱۴ سپتامبر رسانده است. عربستان سعودی در اوت حدود ۹.۷۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود.


بازار امروز
بر اساس برخی خبر‌ها امروز قرار است نماد بانک ملت در بازار بورس بازگشایی شود. به طور قطع روند معاملات این سهم در صورت بازگشایی می‌توان جهت کلی بازار را در جریان معاملات امروز مشخص سازد.

با توجه به نوسانی شدن معاملات در بازار دیروز و افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال اصلاح بازار، رشد عرضه‌ها دور از انتظار نخواهد بود. حضور نقدینگی سنگین در بازار سرمایه و عدم عرضه سهام توسط سهامداران عمده، نکات مثبت و قابل توجه برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر