بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پتانسیل رشد سیمانی ها با معیار ارزش جایگزینی

هزینه راه اندازی یک واحد تولید سیمان یک میلیون تنی حدود هزار میلیارد تومان برآورد می گردد.
کد خبر : ۱۹۷۴۲۴

پتانسیل رشد سیمانی ها با معیار ارزش جایگزینی

به گزارش بورس نیوز، در چند ماه اخیر بازار سرمایه رشد چشمگیری داشت و اکثر نمادها رشد قیمت را تجربه کردند. در این میان سیمانی ها نیز از شهد شیرین رشد بازار چشیدند و نمادهای سیمانی هم رشد کردند. اگرچه امروز سیمانی ها یکدست سرخ پوش بودند؛ ولی از ابتدای مرداد ماه امسال تا امروز «سفارس» ۴۶ درصد، «سدور» ۶۵ درصد، «سشرق» ۵۷ درصد، «سکرما» ۲۵ درصد، «ساراب» ۴۶ درصد، و «سخوز» ۲۳ درصد افزایش قیمت داشته اند. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه دارایی محور شده و ارزش جایگزینی، معیاری برای قیمت گذاری سهم ها است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص رشد سیمانی ها بیان کرد: سهم سیمانی ها مدت ها بود رشدی نداشت و رشد قیمت امسال سهم ها، قیمت سهم ها را کمی منطقی تر کرد. اگر ارزش جایگزینی را معیار قیمت گذاری سهم ها در نظر بگیریم، سیمانی ها هنوز با ارزش واقعی فاصله داشته و جای رشد دارند.

وی در مورد ارزش جایگزینی یک کارخانه سیمان یک میلیون تنی گفت: برای راه اندازی یک واحد تولید سیمان با ظرفیت یک میلیون تن، هزینه تامین ماشین آلات حداقل ۳۰ میلیون یورو (حدود ۳۶۰ میلیارد تومان) خواهد بود. علاوه بر این راه اندازی یک واحد تولیدی نیازمند زمین و ساختمان و تجهیزات برق و... نیز هست و با این شرایط هزینه راه اندازی یک واحد تولید سیمان یک میلیون تنی حدود هزار میلیارد تومان برآورد می گردد. برای مقایسه ارزش جایگزینی سهم های سیمانی با ارزش روز سهم می توان بین این دو نرخ مقایسه ای انجام داد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ادامه عملکرد نگران کننده این سیمان‌ساز بررسی شد؛

عملکرد مبهم سرمایه‌گذاران "سدور"

وقتی نفروختن‌ها جبران شد؛

پوشش فروش کلینکر "ساراب" در آذرماه

مهر تایید حسابرس بر عملکرد"سخوز"؛

کسب سود ۴۱۰ میلیارد ریالی در یک نیمه

ارسال نظر