بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
در مراسم رونمایی از پلتفرم گروه مالی فیروزه مطرح شد؛

بازار سرمایه آمادگی عرضه استارت آپ ها را ندارد!

سازمان بورس، ریسک زیان شرکت‌های استارت‌آپی را نمی‌پذیرد، بنابراین استارت‌آپ‌ها هنوز نمی‌توانند وارد بورس شوند.
کد خبر : ۱۹۷۴۵۸

به گزارش بورس نیوز، امروز رویداد فیروزه پلت خدمات مالی برای استارتاپ ها در مرکز همایش سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار و از پلتفرم گروه فیروزه رونمایی شد.

فیروزه پلت، پلتفرم ویژه ارایه خدمات مالی به استارت‌آپ‌ها نیست و معامله‌ای نیز انجام نمی‌دهد، اما از کسانی که می‌خواهند سهامشان را عرضه کنند‌، تجمیع تقاضا می‌کند و امکان نقد کردن به سهام را می‌دهد.

 

هدف اصلی «فیروزه پلت» اتصال خریداران و فروشندگان بالقوه سهام در استارت‌آپ‌ها و کمک به نقدشوندگی سهام و همچنین سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها است.

 

در ابتدا پنل «ادغام و تملیک به عنوان ابزاری جهت رشد و بقا» برگزار شد.

 

رضا اربابیان بنیان‌گذار و مدیرعامل شیپور گفت: موضوع ادغام باید در موقعیت مناسبی انجام شود. بحث ادغام شیپور با کافه‌بازار نیز پیش آمده، اما دیدگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است.

سعید لطفی مدیرعامل اسنپ فود گفت: این کسب و کار بیش از 95 درصد سهم بازار را در اختیار دارد. یکی از قوی‌ترین ادغام‌های استارت‌آپ‌ها در ایران ادغام «زودفود» و «اسنپ فود» بود و تصمیم درستی در این مورد گرفتیم.

میلاد بازدار مدیرعامل آلونک در خصوص ادغام آلونک با شیپور گفت: این ادغام موفق بوده و هنوز با این ادغام برند آلونک در حال رشد است.

اربابیان در این مورد گفت: با ادغام آلونک دو درصد در سهم بازار و در بخش آگهی‌ها رشد داشتیم و در این یک‌ سال 800 آژانس جدید به شیپور اضافه شده است.

امیرعلی مهاجر مدیر بخش هتل اسنپ‌تریپ گفت: اسنپ‌تریپ جایگاه اول را در زمینه رزورو هتل داخلی دارد. تملیک و ادغام روی کاغذ جذاب است، اما اجرای آن کار بسیار مشکلی است. باید واضح باشد که ارزشی که ادغام ایجاد می‌کند به دردسر آن نمی‌ارزد.

مهدی نایبی مدیرعامل الوپیک گفت: در ایران برخی از ادغام‌ها با هدف از دور خارج‌ کردن رقیب صورت می‌گیرد. در حال حاضر میان اکثر رقبا جنگ میان کوپن و تخفیف است.

لطفی گفت: ما با پنج هزار هتل از مجموع ۲۰ هزار هتل تهران و ۱۳ هزار رستوران در ایران همکاری داریم؛ بنابراین انحصار را قبول ندارم.

بازار سرمایه آمادگی عرضه استارت آپ ها را ندارد!
 

در ادامه این رویداد، پنل «خروج موفق و عرضه عمومی» برگزار شد.


رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه گفت: گروه مالی فیروزه در سال ۲۰۰۵ اولین صندوق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را راه‌اندازی کرد. با افزایش تحریم‌ها در سال ۲۰۱۰ تصمیم به جذب سرمایه‌گذاری داخلی برای صندوق فیروزه گرفتیم. سال ۱۳۹۰ در حوزه استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری روی شیپور آغاز شد. از جمله فعالیت های گروه مالی فیروزه در این حوزه، سرمایه‌گذاری مستقیم، مشاوره به شرکت‌های استارت‌آپ‌ و تاسیس مرکز رشد کنترل‌تک است. سایز بازار ایران در بخش مالی انقدر کوچک است که می‌توان همه را در یک اتاق جمع کرد و به همین سبب بحث تضاد منافع ایجاد می شود. در فیروزه پلت کارمزد 10 درصدی برای شرکت‌های کوچک داریم.

ربیعی در خصوص عرضه استارت آپ ها در بازار سرمایه اظهار کرد: سازمان بورس، ریسک زیان شرکت‌های استارت‌آپی را نمی‌پذیرد، بنابراین استارت‌آپ‌ها هنوز نمی‌توانند وارد بورس شوند.


کامران خوشی بنیانگذار زورق گفت: زورق ادغام سختی داشت و تقریبا چیزی از آن نماند. با سرآوا قرار داشتیم و نمی‌توانستیم با خودی رقابت کنیم. همچنین نمی‌توانستیم سراغ سرمایه‌گذار دیگری برویم. سرآوا قرار دادی ارایه کرد که هم برای زورق و هم علی‌بابا جذاب بود.

ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ بیان کرد: در اکوسیستم استارت‌آپی کسانی بوده‌اند که خروج کردند و پورشه خریدند. گروه مالی فیروزه بزرگ‌ترین خدمتش این است که می‌تواند سهام وارد اکوسیستم کند.

علاقمند در خصوص عرضه استارت آپ ها در بازار سرمایه گفت: فکر نمی‌کنم اکنون بورس ایران آمادگی IPO استارت‌آپ‌ها را داشته باشد.

حمید محمدی بنیانگذار دیجی کالا گفت: درست نیست کارآفرین در مرحله رشد استارت‌آپ خروج کند تا زندگی راحت‌تری داشته باشد؛ چرا که در آینده پول بسیار بیشتری را از دست می‌دهد.

 

رضا زرنوخی رییس صندوق توسعه تکنولوژی ایران گفت: خروج از کافه‌بازار ناشی از بی‌تجربگی ما بود. سوتفاهم‌هایی به‌وجود آمده بود که علت‌ اصلی‌ آن، رشد زیاد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر