بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
۳درصد بازارسرمایه در توقیف به سر می‌برد

از «آکنتور» تا «شنفت» در حصر

توقف نماد‌های معاملاتی یکی از موانع بر سر راه سرمایه گذاری در بازار سهام محسوب می‌شود که ۹ نماد توقف بیش از ۱۰۰۰ روز را به ثبت رسانده‌اند.
کد خبر : ۱۹۷۴۹۱

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، توقف نماد‌های معاملاتی در بازار سرمایه به عنوان یکی از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این بازار قلمداد می‌شود.

در گذشته‌ای نه چندان دور سازوکار توقف نماد‌ها بسیار ضعیف بود و موارد بسیاری وجود داشت که نماد برای ماه‌ها و حتی بیش از یک سال متوقف می‌ماند و سرمایه سهامداران به مدت طولانی بلوکه می‌شد اما؛ در حال حاضر کمی اوضاع بهتر شده و مدت زمان توقف در بسیاری از موارد کاهش یافته است.

البته همچنان نماد‌های بسیاری هستند که در توقیف به سر می‌برند و دست سرمایه گذاران از سرمایه‌های خود کوتاه مانده است.

۳ درصد بازار سرمایه در توقیف به سر می‌برند

۳ درصد بازار در توقیف

در حال حاضر، نماد ۶۳ شرکت متوقف شده که ارزش بازار آن‌ها بالغ بر ۴۶ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان است و حدود ۳ درصد از ارزش کل بازار سهام را شامل می‌شود.

۳۵۱ روز حصر

به صورت میانگین، این ۶۳ نماد ۳۵۱ روز متوقف هستند.

از «آکنتور» تا «شنفت»

از بین نماد‌های متوقف شده، «کاصفا» از با ۲۱۴۲ روز توقف، در رتبه اول قرار دارد و پس از آن، نماد‌های «تپمپس» و «وکاسپی» دوران حصر طولانی مدت را سپری می‌کنند.

توقف طولانی مدت نماد‌های معاملاتی موجب می‌شود سرمایه افراد بلوکه شود و از این حیث خاطره تلخی در ذهن سهامداران بنشیند. در نتیجه آن، اعتماد به بازار سهام خدشه‌دار شده و سبب کاهش حجم و ارزش معاملات می‌شود.

در جدول ذیل شرکت‌هایی که تا به امروز نماد آن‌ها در توقیف مانده و به جریان معاملات بازار سرمایه بازنگشته را مشاهده می‌کنید.

۳ درصد بازار سرمایه در توقیف به سر می‌برند

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سینا هاشوری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
خدا لعنتشون کنه سرمایمونو به باد دادن