بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
این سهم در مقابل شاخص کل کم نمی‌آورد؛

درآمدسوزی «فنوال» در کوره تولید

درآمد‌های «فنوال» در تمام ماه‌های سال جاری بسیار بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و روند قیمت سهام در سال‌های اخیر نیز نشان از رشد دوگانه دارد.
کد خبر : ۱۹۷۵۵۵

درآمدسوزی «فنوال» در کوره تولید

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، «گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلمینیوم» در شهریور ماه با فروش ۷۸۴ تن از انواع محصولات، در عملکرد ۶ ماه از سال ۹۸ مقدار فروش را به رقم ۵۵۷۵ تن رساند که این میزان معادل ۵۵ درصد مقدار فروش برآورد شده برای کل سال است.

از نظر مبلغ فروش نیز درآمد ۱۶۲۶ میلیارد ریالی در نیمه نخست سال جاری نشان از تحقق ۶۰ درصد درآمد عملیاتی پیش بینی شده، است. شایان ذکر است که درآمد تحقق یافته در مدت مذکور بیش از ۲ برابر درآمد ۶ ماهه نخست سال ۹۷ است.

بنابراین، «فنوال» در ۶ ماهه اول سال ۹۸ توانسته پای خود را از پیش بینی‌ها فراتر بگذارد و با توجه به احتمال تداوم رشد نرخ فروش محصولات، برآورد‌های آبسیم نشان می‌دهد که این شرکت توان تحقق درآمدی در نزدیکی سطح ۳۰۰۰ میلیارد ریال را نیز دارد.

درآمدسوزی «فنوال» در کوره تولید

یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های فعال در حوزه آلومینیوم، بالا بودن بهای تمام شده تولید محصولات است و به تبع آن، حاشیه سود چندانی عایدشان نمی‌شود.

حاشیه سود ناخالص «فنوال» بر اساس گزارش ۳ ماهه نخست سال ۹۸ حدود ۱۴ درصد است که از این حیث، در رتبه ۲۴ اُم گروه ۳۷ عضوی «فلزات اساسی» را در اختیار خود گرفته است. میانگین حاشیه سود گروه «فلزات اساسی» ۲۲ درصد است.

همان‌طور که در جدول ذیل مشاهده می‌کنید، بالاترین حاشیه سود ناخالص را «فملی» کسب می‌کند و تنها ۴ شرکت در حاشیه زیان فعالیت می‌کنند.

درآمدسوزی «فنوال» در کوره تولید

به این ترتیب، می‌توان گفت در صورتی که ساختار بهای تمام شده و زنجیره تامین «فنوال» اصلاح نشود، کسب درآمد‌های بالا چندان در مبلغ سود خالص خود را نمایش نمی‌دهد و حجم بالایی از فعالیت‌ها در کوره مواد اولیه می‌سوزد. بنابراین، حتی با لحاظ افزایش بهای جهانی فلزات، وضعیت سودآوری این شرکت جهش‌های چندان چشم‌گیری را تجربه نخواهد کرد. حدود ۸۵ درصد از ساختار بهای تمام شده «فنوال» به مواد مستقیم مصرفی مربوط می‌شود.

در نظرسنجی روز گذشته آبسیم پلاس، ۵۱ درصد موقعیت خرید را در معاملات این سهم انتخاب کردند و با اختلاف اندک، ۴۹ درصد در سمت فروش ایستادند.

درآمدسوزی «فنوال» در کوره تولید

بر اساس این گزارش، در معاملات سه شنبه هفته گذشته که نظرسنجی انجام شد، ۱۳۸۲ خریدار در مقابل ۶۱۳ فروشنده صف آرایی کردند که ۳ حقوقی در سمت تقاضا و یک حقوقی در سمت عرضه ایستاد. در نهایت، «فنوال» تحت تأثیر جو هیجانی حاکم بر کلیت بازار سرمایه در آن روز، با افت قیمت بیش از ۴ درصدی مواجه شد.

از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز حقوقی‌های «فنوال» ۹۶ میلیارد ریال سهم به حقیقی‌ها واگذار کرده‌اند.

بازدهی این سهم در مدت یاد شده بالغ بر ۱۱۰ درصدی را عاید سهامداران و همراهان خود کرده است. ابتدای دهه نود برای سهامداران «فنوال» با زیان، هر چند اندک، شروع شد اما؛ از سال ۹۲ توانست عیار بالای خود در بازار سرمایه را به معرض نمایش بگذارد و در اغلب سال‌ها رشدی برابر و یا بیش از شاخص را به ثبت برساند.

همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید، در سال‌های ۹۳ و ۹۵ که عملکرد شاخص کل در مجموع منفی بود، این سهم با رشد قیمت معاملات خود را دنبال کرد. بنابراین، می‌توان چنین انتظار داشت که در سال ۹۸ نیز بازدهی «فنوال» در سطوحی بالاتر از شاخص کل قرار گیرد.

درآمدسوزی «فنوال» در کوره تولید

اشتراک گذاری :
ارسال نظر