بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

لایی‌کشی‌ حقوقی‌ها

کماکان معتقدم سهم های گروه دارویی و غذایی و دامپروری و نیز تک سهم های گروه فلزی و شیمیایی و انبوه سازی پتانسیل رشد دارند.
کد خبر : ۱۹۷۷۳۹

لایی کشی حقوقی ها/معرفی گزینه های مناسب برای خرید

به گزارش بورس نیوز شاخص کل اگرچه در روزهای قبل روند صعودی داشت و مرتبا رکورد جدیدی ثبت می کرد؛ اما این هفته فشار عرضه ها در بازار محسوس بوده و شاخص کل مجددا به کانال ۳۲۰ هزار واحدی بازگشته است.
دغدغه اصلی سهامداران این است؛ آیا ریزش بازار ادامه دارد و باید برای جلوگیری از تحمل زیان، اقدام به خروج از سهم ها کنند؟ و یا اینکه این اصلاح مقطعی بوده و بازار به فاز صعودی بر می گردد؟

فواد صلواتی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با توجه به تورم و افزایش قیمت بسیاری از کالاها، گزارش های مناسبی که در شهریورماه منتشر شد که به رشد بازار سرمایه کمک کرد. ضمن اینکه با در نظر گرفتن گزارش های فروش ماهانه، قطعا بسیاری از شرکت های بازار سرمایه ای گزارش عملکرد ۶ ماهه مطلوبی هم ارایه خواهند کرد که به تداوم رشد بازار منجر خواهد شد. بنابراین اصلاح قیمت شاخص کل موقتی بوده و به زودی بازار به مدار صعودی باز خواهد گشت.

وی افزود: نکته اینجا است که با افزایش قیمت سهم ها، حقوقی ها اقدام به عرضه کرده و فشار عرضه ها باعث افزایش سطح شناور سهم ها و افت قیمت ها شد. به عنوان مثال در دو هفته اخیر، حقوقی ها بیش از ۱۸۰ میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری البرز با نماد «والبر» فروخته اند. این عرضه ها با هدف خروج نقدینگی از بازار نیست، بلکه احتمالا با این هدف صورت گرفته که با قیمت بالا عرضه کنند و سپس با مدیریت عرضه ها، قیمت سهم ها را به پایین هدایت کرده و مجددا در قیمت پایین تر خریداری کنند.
 

وی اضافه کرد: علاوه بر این، رونق بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار هم به مذاق بسیاری از نوسان گیران و دلالان بازارهای موازی خوش نیامده و این شرایط، حمایت بیشتر حقوقی ها به حفظ آرامش در این بازار و جلب اعتماد سهامداران کمک کرده و انتظار می رود مسوولان و مدیران سازمان بورس در رابطه اقدام کنند.

صلواتی تصریح کرد: منفی های بازار در واقع اصلاح بوده و نباید از آن به ریزش بازار و سیگنال خروج نقدینگی یاد شود. کما اینکه معتقدم حقوقی های فروشنده، از افت قیمت سهم ها استقبال کرده و منتظر خرید مجدد در قیمت های پایین تر هستند.

این فعال بازار سرمایه در توصیه به سهامداران گفت: به سهامداران توصیه می شود با استراتژی ۶ تا ۹ ماهه اقدام به خرید سهم کنند و به هیچ وجه در صف های فروش قرار نگرفته و اقدام به فروش هیجانی سهم خود نکنند. همچنین اگر سهمی در قیمت بالا خریداری شده، سهامداران با بررسی تکنیکال سهم می توانند در نقاط حمایتی اقدام به کم کردن میانگین خرید خود کنند. در مورد سهم هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و پتانسیل رشد سودآوری دارند، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

لایی کشی حقوقی ها/معرفی گزینه های مناسب برای خرید

وی در معرفی گزینه های برتر برای سرمایه گذاری اظهار کرد: کماکان معتقدم سهم های گروه دارویی و غذایی و دامپروری و نیز تک سهم های گروه فلزی و شیمیایی و انبوه سازی پتانسیل رشد دارند. سهامداران این سهم ها بهتر است بدون توجه به منفی های احتمالی، اقدام به نگهداری سهم های خود کنند و از فروش هیجانی به بهانه «سیو سود» خودداری کنند. سیو سود در صف های فروش اصلا منطقی نیست و ضمنا زمانی این اقدام توجیه پذیر است که سهم مناسب تری جایگزین گردد.

 صلواتی در رابطه با پیش بینی وضعیت قندی ها گفت: با توجه به کاهش رغبت کشاورزان به کشت چغندرقند در سال جاری، بعضی شرکت های قندی برای تامین چغندرقند با مشکلاتی مواجه هستند و بهتر است سرمایه گذاران سهم هایی را انتخاب کنند که مشکل کمبود چغندرقند در آن منطقه وجود نداشته باشد. البته قندی ها منتظر آزادسازی نرخ شکر هستند که در این صورت، این گروه پتانسیل رشد دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد سرمایه گذاری در بازار پایه گفت: به سهامداران توصیه می‌شود از سهم شرکت های زیان ده در بازار پایه دوری کنند و فقط در سهم هایی سرمایه گذاری کنند که شرکت سودآور بوده و ضمنا عملکرد شرکت و مدیران کاملا شفاف است و حفظ منافع سهامداران در اولویت قرار دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

نسیم «اصلاح» روانه بازار شد

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

تداوم روند صعودی در خودرویی‌ها

ارسال نظر