بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
در گروه‌های بانکی و خودرویی انتظار رشد محسوس تقاضا به خصوص در قیمت‌ها منفی وجود خواهد داشت و انتظار رشد تدریجی شاخص کل را تا پایان معاملات داریم.
کد خبر : ۱۹۷۷۵۱

آنچه در معاملات دیروزگذشت
به گزارش بورس نیوز، علیرغم پیش بینی‌ها در خصوص رشد بازار در معاملات دیروز، شاهد رشد مجدد عرضه‌ها پس از تشکیل صف فروش در نماد بانک ملت بودیم. در واقع تشکیل صف فروش درنماد بانک ملت منجر به سقوط شاخص کل در بازار شد. شاخص کل که در یک ساعت ابتدایی بازار بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد افزایش را ثبت کرده بود، در پایان معاملات تنها ۷۰۱ واحد افزایش را به کمک رشد قیمت‌ها در نماد‌های پالایشگاهی تجربه کرد. نماد‌های «وبملت» و «وپاسار» و سایر بانک‌های بزرگ بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند و از سوی دیگر نماد‌های «شتران»، «شبندر»، «شپنا» و «تاپیکو» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. شاخص فرابورس نیز با ۲۳ واحد رشد و معادل ۰.۵ درصد به ۴.۲۱۱ واحد رسید. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز مجموعا به ۳۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسید تا به این ترتیب شاهد افت ارزش معاملات در بازار سرمایه باشیم.

ترکیب معاملات بازار نیز نشان‌دهنده جابجایی بخشی از نقدینگی بازار سرمایه به سمت اوراق بهادار با درآمد ثابت و همچنین افزایش تقاضا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با درآمد ثابت است. رشد قیمت‌ها و رشد ارزش معاملات در این ابزار‌های مالی رابطه معکوسی با رشد بازار سهام دارد و در روز‌های اخیر شاهد افزایش معاملات و رشد ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش قیمت‌ها در صندوق‌های قابل معامله و همچنین اوراق بدهی هستیم.


اقتصاد کلان

خروج پیمانکاران چینی از پارس جنوبی، دیروز توسط وزیر نفت اعلام شد. این موضوع به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیمی با تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا داشته باشد و در حالی که برخی بر این گمان بودند که چینی‌ها بدون هراس از تحریم‌های آمریکا به فعالیت‌های تجاری خود با ایران در زمینه‌های مختلف ادامه خواهند داد، خروج این شرکت‌ها از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

نوسان قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها

صنایع

در بازار‌های جهانی نفت شاهد افزایش اندک قیمت‌ها هستیم. افزایش امیدواری‌ها در خصوص مذاکرات تجاری چین و آمریکا منجر به رشد ضعیف قیمت‌ها در جریان معاملات روز گذشته بازار جهانی نفت شد. قیمت هر بشکه نفت خام برنت در زمان تنظیم این گزارش با ۱۳ سنت افزایش به ۵۸ دلار و ۵۰ سنت رسید. علی رغم رشد قیمت‌ها بسیاری از فعالان بازار انرژی نگران کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان به خصوص کشور چین در ماه‌های آینده هستند.

نوسان قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها

بازار امروز
شرایط امروز بازار را با نوسان قیمت‌ها در اکثر گروه‌های پیش بینی می‌کنیم. در گروه‌های بانکی و خودرویی انتظار رشد محسوس تقاضا به خصوص در قیمت‌ها منفی وجود خواهد داشت و انتظار رشد تدریجی شاخص کل را تا پایان معاملات داریم.

با این حال به نظر می‌رسد که رشد بازار همانند آن چه در هفته‌های گذشته شاهد بودیم نیازمند اخبار و محرک‌های مثبتی است که در این خصوص تا زمان گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها می‌بایست منتظر و شاهد معاملات نوسانی در اکثر گروه‌ها باشیم.

نوسان قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
از سوی مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران منتشر شد؛

پذیرفته شدن هلدینگ و شرکت‌های تابعه در بورس‌

پیش‌گشایش؛

دوربرگردان سبز

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

نسیم «اصلاح» روانه بازار شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
امروز قریب به اتفاق همه سهمها صف فروش بودند.