بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
با توجه به رشد قابل توجه بازار در معاملات دیروز امروز و به طور منطقی انتظار افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت وجود خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۸۰۸۹

انتظار منطقی افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت

آنچه در معاملات دیروزگذشت:
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و پس از چند روز کاری همراه با معاملات منفی، شاهد بهبود مجدد روند بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با بیش از ۹ هزار واحد افزایش به کانال ۳۲۲ هزار واحدی رسید و رشد ۲.۸۸ درصدی شاخص کل موید روز خوب بازار سرمایه در معاملات روز شنبه این هفته بود. افزایش قیمت‌های جهانی در پی توافق‌های اولیه تجاری بین چین و آمریکا و همچنین حمایت خوب سهامداران حقوقی در روز‌های منفی از سهام شرکت‌های بنیادی و سودده، جو امروز بازار را به نفع این شرکت‌ها رقم زد. شاخص کل هم‌وزن که تقریبا در تمامی روز‌های مثبت بازار رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل ثبت می‌کرد، در معاملات روز گذشته در حدود ۲ درصد افزایش قیمت را داشت تا به این ترتیب این نشانه به بازار مخابره شود که نقدینگی در حال حرکت به سمت شرکت‌های بنیادی و با پتانسیل رشد سود هستند.

انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده به تدریج شاهد انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها باشیم. این موضوع می‌تواند ادامه روند استقبال از سهام شرکت‌های بنیادی به خصوص در سه گروه پالایشی، پتروشیمی و فلزات را محتمل کند.
شاخص فرابورس نیز در معاملات روز شنبه با ۸۵ واحد افزایش (معادل ۲ درصد) به ۴ هزار و ۱۵۵ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۲۷ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به میانگین ارزش معاملات هفته‌های اخیر کاهش بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریالی را نشان می‌دهد. شاید بتوان افت ارزش معاملات را یک نکته نگران‌کننده و احتیاط آمیز در روز‌های آتی ذکر کرد.

اقتصاد کلان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد جایگزین‌های حذف درآمد نفت از بودجه جاری عنوان کرد: یارانه‌های پنهان و آشکار که حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان داریم بخشی از آن را جایگزین درآمد نفت خواهیم کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه براساس الگوی تهیه شده ابتدا روی منابع تمرکز شدیم، گفت: منابع بودجه سال آینده متفاوت از سنوات گذشته خواهد بود و عمدتا معطوف به سه محور است. نفت را از منابع جاری بودجه حذف کردیم و سال آینده ریالی را از منابع نفت در این بخش استفاده نخواهیم کرد و صرفا برای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استفاده می‌شود.

انتظار منطقی افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت

وی در مورد جایگزین‌های حذف درآمد نفت از بودجه جاری عنوان کرد: سه منبع جدید خواهد بود: یارانه‌های پنهان و آشکار که حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان داریم. بخشی از آن را برای جایگزینی درآمد نفت استفاده خواهیم کرد. محل دیگر برای جبران نفت در بودجه منابع مالیاتی است؛ که به دو بخش بنگاه و خانوار تقسیم کرده‌ایم. برای اینکه از نظر تولید بنگاه‌ها فعال‌تر شوند تخفیفات مالیاتی و یک کاهش ضرایب مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی در نظر گرفته شد. همچنین پایه‌های جدید مالیات بر عایدی سرمایه تعریف کردیم.

در خبری در حوزه پالایشگاه ها، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: در پی انتقادات نسبت به شرکت ملی نفت درباره نوع قیمت‌گذاری خوراک پالایشگاه ها، اکنون نرخ خوراک به قیمت شهریورماه سال جاری بازگشته است. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در پایان دوره مالی پالایشگاه‌ها قیمت خوراک را اعلام می‌کرد، ادامه داد: نرخ خوراک پالایشگاهی داخلی معادل نرخی که با تخفیف به مشتریان در مقاصد مختلف خارجی تخصیص داده می‌شود، محاسبه نمی‌شود؛ چنین رویه‌ای موجب می‌شود تا حضور پالایشگر‌های ایرانی در بازار‌های بین‌المللی بسیار سخت شده و حتی در برخی موارد بازار‌های صادراتی در آستانه از دست رفتن قرار بگیرند.


بازار امروز
با توجه به رشد قابل توجه بازار در معاملات دیروز امروز و به طور منطقی انتظار افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت وجود خواهد داشت. ثبات نرخ ارز که منجر به کاهش تورم نقطه به نقطه در داخل کشور و رشد اندک درآمد‌های صادراتی شرکت‌ها می‌شود، انتظارات برای رشد سودآوری در ۶ ماهه دوم سال مالی شرکت‌ها را کاهش داده است و به نظر می‌رسد که در نیمه دوم سال شاهد ثبات و بعضا کاهش سودآوری شرکت‌ها در مقایسه با نیمه نخست سال مالی باشیم. در خصوص شرکت‌های زیان‌ده نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که در بهترین شرایط شاهد عدم افزایش زیان دهی این شرکت‌ها خواهیم بود.

انتظار منطقی افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت

اشتراک گذاری :
ارسال نظر