بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
سبد سبک این سرمایه‌گذار از بورسی‌ها؛

چشم امید «سمگا» به دارایی دیگران است

سرمایه گذاری اندک «سمگا» در بازار سرمایه، بهره‌وری از رشد شتابان این بازار را به حداقل رساند و از سوی دیگر، زیرمجموعه‌های اصلی در وضعیت قرمز به سر می‌برند اما؛ شواهد حاکی از رضایت سهامداران است.
کد خبر : ۱۹۸۲۴۳

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، «گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران» با سرمایه اسمی ۳۰۰ میلیارد تومانی، پرتفو به بهای تمام شده ۴۱۰ میلیارد تومان دارد که از این میزان، ۹۲درصد به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیربورسی اختصاص یافته است.

چشم امید «سمگا» به دارایی دیگران است

با توجه به ماهیت فعالیت این شرکت، حجم عظیمی از سرمایه‌ها در صنعت انبوه سازی هزینه شده اما در حال حاضر، صنعتی که در شرایط کنونی اقتصاد حال و روز چندان خوشی ندارد و تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی باعث شده تا صنعت گردشگری نیز به حاشیه کشانده شود.

در حال حاضر که بازار سهام رشد مطلوبی داشته و ارزش بازار پرتفوی بورسی این شرکت به رقم ۳۷ میلیارد تومان رسیده است.

در پرتفوی بورسی تمرکز «سمگا» بر روی «شپنا» بوده که در بازه زمانی سال۹۸ بازدهی ۵۲درصدی را به ثبت رساند؛  پس از این سهم پالایشی، دو صندوق سرمایه‌گذاری، بیشترین بهای تمام شده را در پرتفوی بورسی این شرکت داشته و البته این «شبریز» است که بیشترین ارزش بازار را در بین دیگر سهم‌های سبد سرمایه‌گذاری «سمگا» به خود اختصاص داد.

لازم به ذکر است که در نیم نگاهی به سبد سهام شرکت‌های غیربورسی،شاهد وضعیت چندان مطلوبی نخواهیم بود.

برپایه این گزارش، یکی از شرکت‌های مهم غیربورسی پرتفوی «سمگا»، شرکت «توسعه گردشگری آریا زیگورات» بوده که با سرمایه اسمی ۶۷۹ میلیارد ریالی، تا پایان اسفند ماه سال ۹۷ بالغ بر ۲۲۹۱ میلیارد ریال زیان انباشته دارد و طبق قانون تجارت، مشمول ماده ۱۴۱ است؛ وضعیت شرکت «تندیس تجارت باختر» نیز چندان تفاوتی با «توسعه گردشگری آریا زیگورات» نداشته و کمتر از نصف سرمایه، زیان انباشته برای خود جمع‌آوری کرده است.

بنابراین، با وجود در اختیار داشتن ۷۶درصد از سهام «توسعه گردشگری آریا زیگورات» و ۱۰۰ درصد «تندیس تجارت باختر»، «سمگا» نفعی از فعالیت‌های این دو شرکت زیرمجموعه نمی‌برد.

چشم امید «سمگا» به دارایی دیگران است

بر اساس این گزارشف می‌توان چنین گفت که سرمایه‌گذاری اندک این شرکت در بازار‌سرمایه «بهره‌وری» از رشد شتابان این بازار را به حداقل رسانده و از سوی دیگر، زیرمجموعه‌های اصلی در وضعیت قرمز به سر می‌برند که چشم امید «سمگا» به شرکت‌هایی است که مالکیت حداقلی در آن‌ها دارد.

بالغ بر ۵۶درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی آبسیم پلاس، رأی به خرید این سهم داده‌اند.

چشم امید «سمگا» به دارایی دیگران است

بر اساس این نظرسنجی که در روز سیزدهم مهر ماه برگزار شد، ۲۰۳۲نفر در سمت عرضه تابلوی معاملات «سمگا» ایستادند و در مقابل آن، ۱۶۷۴ نفر نیز در قامت فروشنده ظاهر شدند.

به این ترتیب، همان‌گونه که نظرسنجی نشان داد، با آنکه تعداد خریداران بیش از فروشندگان بود اما؛ در نهایت زور فروشندگان به خریداران چربید و افت قیمت سهام این شرکت رقم خورد.

شاید یکی از دلایل آن را بتوان به عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها نسبت داد؛ حقوقی‌ها در این سهم تمایل به خروج از خود نشان داده‌اند؛ چراکه از ابتدای سال جاری تا به امروز رقم قابل توجه ۱۷۷۷میلیارد ریال از سهام «سمگا» را به حقیقی‌ها واگذار کرده‌اند.

«سمگا» در سال۹۸ تا به امروز بازدهی ۹۵درصدی را عاید سهامداران و همراهان خود کرده و از رشد شاخص پیشی گرفته است.

عملکرد این سهم در بازار سرمایه طی دوره‌های اخیر را در تصویر ذیل ملاحظه می‌کنید.

چشم امید «سمگا» به دارایی دیگران است

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر