بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
دبیر انجمن فین‌تک تاکید کرد:

«لند تک»، روند بعدی حوزه فین تک

با رفع چالش‌های حوزه لندتک، بازار ۸۰ هزار میلیاردتومانی این حوزه به سمت بنگاه‌های کوچک و زودبازده می‌رود.
کد خبر : ۱۹۸۲۴۷


به گزارش بورس نیوز، لندتک به زبان ساده استفاده از فناوری برای جمع‌آوری و جذب سرمایه برای انجام فعالیتی است و از زیرشاخه‌های فین‌تک به حساب می‌آید. استفاده از فناوری در ارائه وام و تسهیلات باعث شده مفهومی به نام وام‌دهی فردبه‌فرد در دنیا شکل بگیرد که فرایندهای اهدای وام به افراد مختلف را ساده و راحت کرده و از سوی دیگر واسطه‌گری بانک‌ها را به‌نوعی از میان برداشته است.

دریافت و اهدای وام از چالش‌هایی است که بانک‌ها و متقاضیان وام با آن روبه‌رو هستند. در نتیجه استفاده از فناوری که توانسته جایگاه خودش را به‌خوبی در دنیا پیدا کند، می‌تواند هم در راحت‌تر کردن این فرایندها، سرعت‌بخشی در ارائه وام افراد و هم کاهش ریسک اعتباری کمک زیادی به ما کند.

انجمن فین‌تک ایران در نظر دارد در قالب یک کار مطالعاتی درخصوص حوزه لندتک، کارگروهی را در کوتاه‌مدت تشکیل دهد. خروجی این مطالعات در اختیار نهادهای قانونگذار و ناظر این حوزه قرار خواهد گرفت و در نحوه ایجاد چارچوب‌های این حوزه تأثیر خواهد داشت.

به‌همین بهانه با مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک درباره هدف از تشکیل این کارگروه و ضرورت آن صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

روند بعدی فین‌تک در ایران، لندتک است

عبادی با اشاره به اینکه مدت زیادی است درباره لندتک در ایران گفت‌وگوهایی انجام می‌شود، گفت: «بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ در سیاست‌نامه خود اعلام کرد که تا پایان سال ۱۳۹۷ چارچوب حوزه تأمین مالی و تسهیلات را مشخص خواهد کرد. اما این امر بنا به‌دلایلی اتفاق نیفتاد و اکنون نهادهای قانونگذار و ناظر قصد دارند تا چارچوب‌های این حوزه را مشخص کنند، چراکه به‌نظر می‌آید روند بعدی که در حوزه فین‌تک در ایران شکل خواهد گرفت، لندتک و تأمین مالی است. بر همین اساس نهادهای قانونگذار و ناظر از انجمن فین‌تک خواسته‌اند که نظرات خود در این باره مطرح کنند و اگر مطالعاتی در این زمینه دارند، نتایج مطالعات را اعلام کنند.»

او هدف از تشکیل این کارگروه را توسط انجمن فین‌تک توضیح داد و گفت: «این انجمن در کوتاه‌مدت قرار است کارگروه موقتی تشکیل دهد تا اگر این کارگروه مطالعاتی دارد آن را مدون کند و در نهایت یک خروجی مطالعاتی به نهادهای قانونگذار و ناظر ارائه شود که بتوانند بر اساس آن چارچوب‌های این حوزه را مشخص کنند.»

 

فعالیت سه کسب‌وکار کوچک در بازار لندتک

او در پاسخ به این سؤال که در ایران وجود این کارگاه در حوزه لندتک چقدر جدی‌تر از سایر حوزه‌ها مانند رمیتنس است، توضیح داد: «اگر بخواهیم درباره ایران و نه دنیا صحبت کنیم، در حوزه رمیتنس به‌دلیل تحریم و نیاز به نقل و انتقال مالی بین‌المللی نیز بحث‌های زیادی وجود دارد، اما من فعالی در حوزه رمیتنس در ایران نمی‌شناسم که کار جدی در این حوزه انجام داده باشد. درحالی‌که حوزه لندتک بازار ۸۰ هزار میلیارد تومانی دارد و در حال حاضر سه کسب‌وکار کوچک و متوسط در این زمینه فعالیت می‌کنند. هر چند قرار است دو کسب‌وکار بزرگ استارت‌آپی هم در این حوزه ورود کنند.»

او ادامه داد: «برای طرح بنگاه‌های زودبازده که سال‌ها پیش راه‌اندازی شد، بودجه بزرگی صرف شد. درحالی‌که بازخوردی نداشت. اما اگر چالش‌های حوزه لندتک رفع شود، بازار ۸۰ هزار میلیاردتومانی این حوزه می‌تواند به سمت بنگاه‌های کوچک و زودبازده برود بدون اینکه نیاز باشد دولت بر آنها سرمایه‌گذاری یا از بودجه عمومی هزینه کند. در این صورت شرکت‌های فعال می‌توانند این بار را به دوش بکشند.»

عبادی اشاره کرد که ما متصوریم این بازار ۸۰ هزار میلیارد تومانی در بازه‌های مختلف با نوسانات ارز و سکه و واردشدن در بازار آنها مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد. فکر می‌کنیم اگر چالش‌های حوزه لندتک برطرف شود، بخشی از این بازار می‌تواند به سمت بازار وام‌دهی فردبه‌فرد هدایت شود و ممکن است از ورود این حجم از سرمایه به بازار ارز و سکه جلوگیری شود.

راه پرداخت

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر