بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

ریزش تاریخی شاخص کل هم‌وزن

روند عرضه‌ها در پایان معاملات باز هم افزایش یافت به نحوی که تعداد نماد‌های در صف فروش در آخرین دقایق به ۱۶۵ نماد به ارزش ۲۶۴ میلیارد تومان رسید و حضور ۳۰۰ نماد بورسی با قیمت منفی از ۳۲۳ نماد معامله شده در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید.
کد خبر : ۱۹۸۲۵۰

ریزش تاریخی شاخص کل هم‌وزن

به گزارش بورس‌نیوز، با آنکه به دنبال انتشار اخباری مثبت از مذاکرت تجاری و تعرفه‌ای چین و آمریکا، انتظار می‌رفت شاهد تحرک مثبت و افزایش قیمت کالا‌ها بالاخص نفت در بازار‌های جهانی باشیم، ولی عملا چنین رویدادی در نخستین روز بازگشایی بازار‌های جهانی رخ نداد و واکنش بورس‌ها و بازار‌های مالی جهان به این قضیه، منفی بود.

فعالان بورس تهران نیز به این تحولات واکنش منفی نشان دادند بطوریکه شاهد افت بیش از ۶۳۰۰ واحدی نماگر بازار در میانه هفته بودیم.

اما یکی از دلایل افت بازار‌های مالی و کالایی جهان در روز جاری، انتشار وضعیت نه چندان مناسب تجارت خارجی چین در ماه سپتامبر بوده است.

سقوط ۸.۵ درصدی واردات چین (عمدتا کامودیتی ها) در ماه گذشته، فرای انتظار بازار بوده و عامل فشار بر قیمت محصولات و صنایع معدنی در معاملات امروز بشمار می‌رود. البته اثرات مثبت توافق تجاری چین و آمریکا، بخشی از این فشار را مدیریت کرده و احتمالا عامل بازگشت سرمایه گذاران در روز‌های آینده خواهیم بود.

در بورس شانگ‌های نیز در معاملات امروز، شاهد افت قیمت‌ها در کالاهایی، چون مس و سرب و روی و آلومینیوم و ... بودیم.

بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با ریزش ۶۳۱۹ واحدی (۱.۹۴ درصد) به زیر کانال ۳۲۰ هزار سقوط کرد. نشانه‌های تشدید عرضه‌ها که از نیمه دوم ساعات معاملاتی روز یکشنبه آغاز شد، امروز با قدرت تمام ادامه داشت و منجر به تشکیل صف‌های فروش و ریزش قیمت‌ها در غالب گروه‌ها و نماد‌های بورسی شد. هرچند این ریزش با بازگشایی مثبت نماد پالایشگاه اصفهان و اثر مثبت نماد هلدینگ خلیج فارس اندکی کمرنگ‌تر شد، اما به نظر می‌رسد قدرت فروشندگان فعال بورسی در حال حاضر بسیار بیشتر از خریداران است.

باز هم شدت هیجان بازار در دقایق نخست معاملاتی، به عنوان یک رویداد تکراری چند وقت اخیر چه در بازار مثبت و چه در بازار منفی به چشم می‌خورد.

شاخص کل بورس تهران در یک ساعت نخست، سقوط ۷۹۷۵ واحدی را تجربه کرد و در حالی‌که فضای کلی به فشار عرضه هرچه بیشتر سرمایه‌های خرد و سرگردان، به عنوان عامل قدرتمند تعیین جریان روزانه، کمک می‌کرد، باز هم شاهد تکرار یک رویه قدیمی بودیم.

کد به کد شدن چند میلیون سهم در بزرگترین شرکت بورسی بین دو سهامدار حقوقی و در قیمت مثبت، باعث افزایش قیمت پایانی این نماد و کاهش بار روانی ریزش عدد شاخص کل در مرز سقوط ۸ هزار واحدی شد. اما از نیمه دوم وقت معاملات، شاهد کاهش هیجان عمومی و تقویت طرف تقاضا بودیم.

کاهش تعداد صف‌های فروش از ۱۵۸ سهم به ۱۰۲ سهم و کاهش ارزش صف‌های فروش از ۳۲۸ میلیارد تومان به ۲۵۴ میلیارد تومان تا اندازه‌ای این مطلب را تایید می‌کند. اما روند عرضه‌ها در پایان معاملات باز هم افزایش یافت به نحوی که تعداد نماد‌های در صف فروش در آخرین دقایق به ۱۶۵ نماد به ارزش ۲۶۴ میلیارد تومان رسید.

حضور ۳۰۰ نماد بورسی با قیمت منفی از ۳۲۳ نماد معامله شده در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید.

ریزش تاریخی شاخص کل هم‌وزن

امروز شاخص کل هم‌وزن با ثبت ریزش ۲۸۵۵ واحدی (۳.۰۸ درصدی) رکورد تاریخی ریزش مقداری خود را زد. البته به لحاظ ریزش درصدی (که از اهمیت بیشتری برخوردار است) هنوز افت ۳.۴۵ درصدی این نماگر بورسی در اردیبهشت امسال پرچمدار بزرگترین سقوط تاریخی نماد مذکور است.

سهام بدون احتساب ارزش بازار و میزان تاثیرگذاری اندازه شرکت، در این شاخص مورد محاسبه قرار می‌گیرند و ریزش شاخص کل هم‌وزن نشان می‌دهد که تا چه حد شدت عرضه‌ها در بورس به طور یکپارچه و فراگیر وجود دارد.

امروز اکثر قریب به اتفاق نماد‌های گروه دارویی و خودرویی به عنوان گروه‌های پر نماد و شلوغ بورسی با توجه زیاد فعالان بازار، با صف فروش مواجه بودند. نکته مهم در خصوص صف‌های فروش شکل گرفته که اهالی بورسی را به تغییر روند در آینده‌ای نزدیک امیدوار می‌کند، حجم کم صف‌های فروش در هر نماد است که اطلاعات مربوط به صف‌های فروش امروز نیز فراگیری صف‌های فروش کم عمق در گستره بازار را تایید می‌کند. 

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر نظارت برنهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد:

سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق در بازار پایه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان:

سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از واسطه ها کمک بگیرند

گزارش بورس‌نیوز از بادهای قرمز استوایی بر تابلوهای بازار؛

وقتی با کوچکترین تکان همه «فروشنده» می‌شوند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Germany
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۰
دستکاری در قوانین بازار پایه باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران و خروج از بازار در هر شرایطی شده است.حیف از چنین سرمایه هایی که با عدم مدیریت مسئولان بی کفایت راه خروج از بورس را در پیش گرفته اند.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
حتما باید نقدینگی ها فرار کنه بازار مثبت شه این چه افتضاحیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
بازار مسخره ایی شده
نوید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۴
قبل از اعمال قوانین جدید بازار پایه برخی از سهامداران (گردن کلفتان) که یکی از کارهایشان خرید و فروش خبر است، با اطلاع زودتر از قوانین جدید اقدام به خروج از بازار کردند که تاثیر بدی بر بازار بورس داشت. پس از اعمال قوانین هم شاهد افزایش تمایلات بر عرضه ها بودیم، عرضه گر هایی که شاید 80% آنها سیاهی لشگرانی بودند که بدون کوچکترین اطلاعی از بازار و بورس دست به فروش سهام خود زدند و میزنند. فقط و فقط در این بین حقوقی ها برنده کارزار هستند.

التماس تفکر
امیر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۱
درشو گل بگیرید بازار پایه رو به کثافت کشیدین با این تزهای احمقانه نمادها بالای 20 درصد پشت سر هم دارن منفی میخورن هیچ خبری از توقف نیست معلوم نیست این طویله رو کی هدایت میکنه سرمایه هممونه به گند کشیدین جمع کنیم بریم دنبال همون یه تومن دوهزار خودمون تا اونم ندزدیدین خدا مرگتون بده با این مدیریت بورس و اقتصادتون تف تف بازارتون با هیچ تحلیلی سازگار نیست و هیچ منطقی نداره 13 ساله تو بورسیم تا به الان اینقد متنفر نشدم مثل یه ادم تازه وارد شدم نمیدونم چجور تحلیلی بکنم نه بنیادی نه تکنیکال از هیچ منطقی پیروی نمیکنه تنها منطقتون دزدی سرمایه ما بیچاره هست
علی مشفق
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
برای جلوگیری از خروج سرمایه از بورس حداکثر سقف 6000 واحد در روز درنظر گرفته شود تا سرمایه گذاران خرد ضرر کمتری ببیند
ماشینچی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
به یقین عرض میکنم تمامی اینها دستوری است نماینده کارگزارها که بنام بچهاسهم خرید فروش میکنن از کجا میدانستن سه روز از شروع افت قیمت تمامی سهام خود را بفروشن و جالبتر آنکه سهمی خرید نکنن این اطلاعات چگونه بدستشان رسید