بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
خاویر دو مقاله تحت عناوین و برای گروه Aite نوشته که جزء برترین مقالات مالی منتشر شده در سال ۲۰۱۶ رده بندی شده است.
کد خبر : ۱۹۸۴۲۸

آشنایی با خاویر پاز تحلیلگر بازار‌های مالی

مصاحبه‌ای با خاویر پاز تحلیلگر بازار‌های مالی
مصاحبه‌ای با خاویر پاز تحلیلگر بازار‌های مالی
به گزارش بورس نیوز، خاویر پاز یک کارشناس برجسته شرکتی-شخصی در معاملات بازار ارز با سابقه شانزده سال تحقیق و مدیریت پروژه در بازار سرمایه در محیط شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری‌های بانکی است. خاویر دو مقاله تحت عناوین و برای گروه Aite نوشته که جزء برترین مقالات مالی منتشر شده در سال ۲۰۱۶ رده بندی شده است. او همیشه دیدگاه خود در مورد سیاست‌های پولی جهانی را مطرح می‌کند و رهنمود‌های ارزشمندی به معامله‌گران بازار ارز می‌دهد تا بدانند چطور باید نتایج معاملاتی‌شان را بهبود ببخشند.

در مورد تجربیات خودتان از بازار‌های مالی بگوئید.

خب من حدوداً ۱۶ سال است که درگیر بازار‌های سرمایه هستم. انجام تحقیقات، کار‌های مشاوره‌ی در مورد انواع دارایی‌های سرمایه‌ای بخصوص در بازار جهانی ارز (فـارکـس) و شناسایی و تعیین انواع مختلفی از روند‌ها و گرایشات مارکت در بازار‌هایی نظیر خدماتی، کسب و کار و تکنولوژی.

در کنار اینکه در پنج سال گذشته در بوستون برای گروه Aite کار کرده‌ام، بطور همزمان برای دو بانک وال استریتی و یک شرکت عمده‌ی کارگزاری بازار ارز هم کار کرده‌ام. در سال ۲۰۱۲ کتابی تحت عنوان (مبانی معاملات ارز) به منظور آموزش مخاطبان جوان و جدید بازار نوشتم تا مفهوم بازار و چگونگی معامله در بازار ارز را در یابند.

آیا سبک معاملات شما کوتاه مدتی است؟ و اینکه چقدر از وقت خود را صرف یک معامله می‌کنید؟

من در حد فاصل یک تا ۵ سال گذشته بر اساس مسئولیت‌ها و اهداف مختلفی که داشته ام معامله کرده ام، اما سبک معاملاتی من، معاملات کوتاه مدت با جفت ارز‌های اصلی بازار ارز بوده و جلسه معاملاتی مورد علاقه من، جلسه معاملاتی آسیا است.

چه مدتی طول کشید تا به یک معامله‌گر منظم و سودآور تبدیل شوید؟

برای من سه سال طول کشید تا به یک معامله‌گر با ثبات و سودآور تبدیل شوم، اما من می‌خواهم در مورد این موضوع به شما تذکر دهم که تفکر سودآوری پایدار با واقعیت آن متفاوت است. قسمتی از موفقیت هر معامله‌گر بستگی به این دارد که آیا ابزار معاملاتی که او در استراتژی معاملاتی اش دارد، می‌تواند در تمامی مقاطع زمانی نتایج خوبی حاصل کند یا خیر.

همانگونه که می‌دانیم یک استراتژی با عملکرد مناسب در امروز می‌تواند فردا نتایج بدی به عمل آورد، اما در صورتی که در روز‌های آینده شرایط خوبی برقرار شود، دوباره می‌تواند شروع به سودآوری کند. معامله‌گرانی که می‌خواهند سودآوری مداومی داشته باشند، باید پیوسته به دنبال یادگیری استراتژی‌های سودآور و موثر باشند و با تحقیق و مطالعه متوجه شوند که چه زمانی باید از آن استراتژی استفاده کنند و چه زمانی مجاز به استفاده از آن نیستند. البته دیگر جنبه‌های موفقیت شما در بازار عبارتند از: عملکرد منظم، مدیرت ریسک، معامله بر اساس قوانین معاملاتی و تا حدودی دوری از هیجان در معامله.

شما از چه نوع تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنید؟

من هم از تحلیل تکنیکال بهره می‌گیرم برای تایید گرفتن برای نقاط ورود و خروج و هم تحلیل بنیادی برای در نظر گرفتن و بررسی محرک‌های لازم برای حرکت ها.

از چه روشی یا ابزار‌هایی استفاده می‌کنید؟

من به منظور فهم تمایلات بازار، روند، چرخش‌های قیمتی، شکست‌های قیمتی و گرفتن برخی فرصت‌های معاملاتی متکی به روند خود بازار و اندیکاتور‌های مومنتوم نظیر RSI، استوکاستیک و میانگین‌های متحرک هستم؛ و البته برای معاملات EURUSD از یک استراتژی بر اساس پیوت‌ها استفاده می‌کنم که به عنوان یک استراتژی معکوس برای استفاده در شرایط عادی بازار برای خود تعریف کرده‌ام.

البته در حال حاضر از نظر من بازار یک شرایط عادی را تجربه نمی‌کند و دلیل آن هم برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۶ تصویب شد) بوده، بنابراین یا از یک استراتژی دیگر استفاده می‌کنم یا کلاً هیچگونه حرکت معاملاتی نخواهم داشت.

از زمان شروع به کار شما بازار ارز چگونه تکامل یافته است؟ و اینکه آیا امروزه معامله‌گری آسان‌تر شده یا سخت تر؟

بازار ارز الکترونیکی‌تر و پیچیده‌تر شده و تبدیل به بازاری شده که نتیجه‌ی رویداد‌های خبری سریعاً به قیمت جفت ارز‌ها انتقال یافته و حرکات سریع‌تری هم پیدا کرده است. معامله‌گران امروزه به طور کلی با کارگزاران زیادی کار می‌کنند و همین موضوع سبب تمایل شرکت‌های کارگزاری به بهتر شدن، روابط منصفانه‌تر با مشتریان و منظم‌تر شدن آن‌ها نسبت به اوایل سال ۲۰۰۸ شده است.

امروزه ابزار‌های معاملاتی بیشتری در دسترس معامله‌گران است و شرایط معاملاتی بهتری هم ارائه می‌شود، بنابراین از این جهت معامله‌گران امروزی شرایط بهتری دارند. با این حال اصول همیشگی در بازار وجود دارد که معامله‌گران در هر سنی و در هر دوره‌ای باید به دنبال درک آن باشند که عبارتند از: نظم، صبر و ارزش پول. موضوع قابل تامل در مورد این بازار باز بودن ۲۴ ساعته آن در پنج روز کاری هفته است و نکته‌ی بعدی این است که کار کردن در این بازار آن چنان که فکر می‌کنید هم آسان نیست.

آیا فکر می‌کنید در آینده می‌توانیم شاهد یک بازار ارز متمرکز باشیم و معاملات جفت ارز‌ها بیشتر شبیه به معامله یک ابزار مالی در بورس شود؟

افق کاری که من می‌بینم این گونه است که امکان به وجود آمدن تمرکز در بازار ارز وجود ندارد. جفت ارز‌ها اکنون هم مثل بورس معامله می‌شوند، اما هیچ یک از دو گروه مذکور یعنی سرمایه‌گذاران نهادی و خرده پا عجله‌ای برای تجارت در آنجا ندارند. برای سرمایه‌گذاران خرده پا معاملات فیوچرز ارز، ابزاری ناشناخته و بسیار پیچیده است.

برای سرمایه‌گذاران نهادی هم این ابزار ناشناخته و به اندازه کافی برای معامله کردن مشکل است همراه با مسائلی نظیر حجم معاملات و روند کاری معاملات. این ابزار‌های مالی در حال تبدیل به ابزار‌های مناسب تری هستند که خواهان داشته و می‌توان آن‌ها را از شرکت‌های دلال سهامی تهیه کرد که تجارت پرسودی در دیگر انواع ابزار‌های فارکسی نظیر معاملات در پلتفرم ۳۶۰T خریداری شده توسط دویچه بورزه (فراچارت: شرکت اداره کننده بورس فرانکفورت) و پلتفرم Hotspot FX خریداری شده توسط بتس (فراچارت:شرکت اداره کننده مبادلات بورس آمریکایی) دارند. اما دلیل اینکه چرا من نسبت به متمرکز شدن بازار ارز تردید دارم این است که:

۱-وضعیت فعلی دارای مزایای تثبیت شده و غالب بر بازار است،
۲-سازمان‌های نظارتی متنوعی وجود دارند
۳-اختلاف منطقه زمانی که وجود دارد، نشان دهنده این است که متمرکز شدن بازار مناسب نیست و بهتر است در همین وضعیت بماند.

بهترین توصیه‌ای که می‌توانید به یک معامله‌گر خرده پا داشته باشید تا بتواند یک منبع درآمد معاملاتی در بازار بسازد، چیست؟

بهترین توصیه‌هایی که می‌توانم به یک معامله‌گر بکنم، شامل موارد زیر است:
-یادگیری استراتژی‌های معاملاتی چند گانه و دانستن زمان مناسب استفاده از آن ها.
-کار با یک حساب آزمایشی با صبر و حوصله و رسیدن به سود، قبل از کار با سرمایه واقعی در راستای تبدیل شدن به یک معامله‌گر منظم.
-تمرین همیشگی، مدیریت ریسک معقول

اشتراک گذاری :
ارسال نظر