بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
رئیس کل بانک مرکزی گفت: از حدود ۵۰ سال پیش که نفت سهم غالب تولید و صادرات را در اقتصاد ایران داشت تا به امروز که نفت کمتر از یک سوم صادرات را تشکیل می‌دهد به هر حال دولت نتوانسته بودجه خود را از نفت جدا کند.
کد خبر : ۱۹۸۵۸۰

امروز، نفت کمتر از یک سوم صادرات را تشکیل می‌دهد

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در خصوص اقتصاد نفتی و کاهش وابستگی درآمد‌های صادراتی به نفت اظهار نظر کرد و از کاهش اثر تحریم‌های ظالمانه با ادامه این روند خبر داد.

متن کامل یادداشت رئیس کل بانک مرکزی به شرح زیر است:

از حدود ۵۰ سال پیش که نفت سهم غالب تولید و صادرات را در اقتصاد ایران داشت تا به امروز که نفت کمتر از یک سوم صادرات را تشکیل می‌دهد به هر حال دولت نتوانسته بودجه خود را از نفت جدا کند.

رشد اقتصادی کشور نیز با وجود کاهش سهم نفت به شدت متاثر از بخش نفتی است.

طبعا اثر مستقیم تحریم‌های ظالمانه، کاهش رشد بخش نفتی و کاهش منابع برای بودجه دولت است.

این دو با همدیگر بخش غیرنفتی اقتصاد و به تبع رشد کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده‌اند آنچه بانک مرکزی با سیاست‌های پولی و ارزی خود می‌تواند انجام دهد ایجاد ثبات و کمک در جهت رونق بخش غیرنفتی است.

رشد بخش نفتی، برونزاست و به تولید و صادرات نفت بستگی دارد و سیاست‌های بانک مرکزی و رشد درونزا و غیرنفتی موثر است.

همانگونه که پیش‌تر بیان کردم تلاش بانک مرکزی در رونق صادرات غیرنفتی، ورود ارز آن به چرخه اقتصاد، کمک به تسهیل واردات کالا‌های ضروری و سرمایه‌ای و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد است.

وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز نسبت به تقاضای آن نشان می‌دهد با همت صادرکنندگان و تمهیدات واردات به حول و قوه الهی از این دوره سخت نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.

بدیهی است، در صورت بازگشت به شرایط طبیعی اقتصادی بانک اقتصادی نیز سیاست‌های اصلاحی و احتیاطی خود را ادامه داده و از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته، حتی الامکان پرهیز خواهد کرد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی امروز یکشنبه ۲۸ مهرماه با حضور در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران، به مسائل و مشکلات پیش روی صادرکنندگان پاسخ خواهد داد.

این دومین باری است که حضور رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ماهانه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اعلام رسمی می‌شود. بار اول که سال ۹۷ از سوی اتاق بازرگانی ایران، حضور وی در جلسه هیات نمایندگان اعلام رسمی شد، ولی در واپسین دقایق منتهی به شروع جلسه، از حضور در جلسه هیات نمایندگان انصراف داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر