بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

"غول‌ها" کنترل را به دست گرفتند

هر چند به کرّات از تشکیل حباب در برخی از نمادهای بادکرده سخن به‌میان آمده بود و فعالان بازار را از افتادن در تله این نمادهای و افراد سودجو مطلع کرده اما در عین حال، به خرید و سرمایه‌گذاری در سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی، توصیه شده بود.
کد خبر : ۱۹۸۶۷۱

به گزارش بورس نیوز، با فروش و خروج سهامدان عجول و ترسو از بازار، که طی چند روز گذشته اقدام به فروش سهام خود در هر قیمتی کرده بودند، بازار امروز از تونل وحشت و ترس خارج شده و در مسیر سلامت و روشنی قرار گرفت.
پیش از این، هر چند به کرّات از تشکیل حباب در برخی از نمادهای بادکرده سخن گفته بودیم و فعالان بازار را از افتادن در تله این نمادهای و افراد سودجو مطلع کرده بودیم، ولی در عین حال، به خرید و سرمایه گذاری در سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی، توصیه کرده بودیم.
بازار در روزهای اخیر، به تدریج راه خود را از سهام «پروژه ای» ( اصطلاح خاصی در بازار سرمایه ایران است که به سهام دستکاری قیمتی شده توسط عده ای سودجو و فرصت طلب و سفته باز، اطلاق میشود) جدا کرده و در مسیر درست و عقلایی، و توجه به سهام «بنیادی محور» پیش می رود.

وضعیت بورس

ریان معاملات امروز از فشار فراگیر فروش تا حدودی رهایی یافت و در بخش‌هایی از بازار به تعادلی نسبی دست یافت. افزایش سرعت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و بهبود جریان اطلاعات در بازار سبب شد تا کارنامه‌های قابل قبول، زمینه را برای تحریک تقاضا در برخی از سهم‌ها فراهم کند. به این ترتیب، شاخص کل که در ابتدای معاملات ابرکانال ۳۰۰ هزار واحدی را ترک گفته بود، در ادامه به لطف برتری تقاضا در سهم‌های بزرگ و عمدتا کالایی ارتفاع ۳۰۲ هزار واحدی را پس گرفت؛ لذا تداوم روند نزولی قیمت سهام در آغاز معاملات امروز سبب شد تا نماگر اصلی بورس تهران ضمن افت ۱۵۰۰ واحدی به طور مقطعی مرز ۳۰۰ هزار واحدی را پس از حدود یک ماه واگذار کند. البته همان طور که انتظار می‌رفت، عمق بیشتر اصلاح در سهام شرکت‌های کوچک‌تر بورسی شاخص هم‌وزن را با شدت بیشتری تنزل داد. اما این روند نزولی خیلی زود تغییر کرد و شاخص کل توانست طی چرخشی جالب توجه به محدوده مثبت بازگردد. تاثیر مثبت رشد قیمت غول‌هایی نظیر «فولاد» و «فملی» در شاخص کل و حمایت‌های سهامداران عمده در گروه‌های پرمعامله‌ای، چون خودرو و بانک، در تغییر چهره و ذائقه بورس تهران نقش عمده‌ای ایفا کرد و شاخص را بار دیگر به کانال ۳۰۲ هزار واحدی هدایت کرد.

آثار سازنده کارنامه‌های نیمه نخست

به اینترتیب شاخص کل توانست با حمایت بزرگان گروه‌های فلزات، پتروپالایشی و معدنی‌ها و در ادامه سبزپوشی نماد‌های خودرویی و بانکی موقعیت خود را حفظ و حتی به رشد روزانه ۸۰۰ واحدی دست یابد. علاوه بر انتشار صورت‌های مالی «فملی» و شناسایی سود ۷۴ تومانی این غول فلزی بازار، می‌توان به انتشار عملکرد «وپاسار» در نیمه نخست سال هم اشاره کرد که به عنوان نمایندگان دو گروه بزرگ بازار در بهبود جو عمومی گروه‌های خود و همچنین کل بازار نقش سازنده‌ای ایفا کردند.

آشتی خریداران با معاملات

یکی از خصوصیات مهم معاملات امروز، افزایش ارزش معاملات خرد از کف بود. روز گذشته که قیمت سهام متاثر از هجوم دسته‌جمعی سهامداران برای فروش در صف قفل شده بود، ارزش معاملات به کمترین سطح طی دو ماه اخیر یعنی زیر مرز هزار میلیارد تومان تنزل کرد. اما بهبود نسبی فضای عمومی بازار با انتشار فزاینده گزارش عملکرد از جو هیجانی حاکم بر کل بازار کاست و باعث شد تا تقاضا جرات سفارش گذاشتن را پس از چند روز ترس و گریز از فضای معاملات را بیابد و بار دیگر ارزش معاملات خرد را به سطوحی بالاتر از ۱۱۰۰ میلیارد تومان ارتقا بخشد.

چرخش‌های 10 درصدی قیمت

آثار بهبود جو روانی بازار در افزایش آخرین قیمت سهم‌ها نسبت به قیمت پایانی منعکس شد. در این بین، تشکیل صف خرید برای خودروسازان و رشد نسبتا معنادار قیمت در سهام گروه بانکی، جالب توجه بود. علاوه بر این صنایع، در دیگر سهم‌های کوچک و متوسط نیز شاهد خیز چشمگیر قیمت از کف روزانه به سمت سقف روزانه بودیم. برای مثال حرکت قیمت در برخی از سهم‌های دارویی و غذایی بیش از همه به چشم آمد. انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه نخست شرکت‌های «دامین» و «دفارا» که از صف فروش تا صف خرید پیش رفتند نشان داد که بهبود جریان اطلاعات در بازار اثر قابل توجهی بر تحریم تقاضا و قیمت‌ها خواهد گذاشت.

کارنامه امروز بازار

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فولاد»، «فملی»، «شبندر»، «پارس»، «تاپیکو»، و «کگل» با رشد ۷۸۶ واحدی روبرو شد. شاخص کل از محدوده‌های حمایتی با پیشتازی خودرویی‌ها و نفتی‌ها تاحدودی از شتاب ریزش کاست و البته نماد‌های بزرگ فلزی نیز به مثبت شدن روند شاخص کل که افتی سنگین را در چند روز اخیر تجربه کرده بود، کمک کردند.

آخرین وضعیت بازار امروز

شاخص کل ۳۰۲,۱۷۶ واحد
میزان تغییر ۷۸۵ واحد مثبت
ارزش بازار ۱۱,۰۵۷,۵۲۲ میلیارد ریال
ارزش معاملات ۱۲,۹۵۶ میلیارد ریال
حجم معاملات ۳.۱۱۶ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

فولاد ۳۸۳ واحد مثبت/ فملی ۲۸۹ واحد مثبت/ شبندر ۲۱۷ واحد مثبت/ پارس ۱۸۲ واحد مثبت/ تاپیکو ۱۳۱ واحد مثبت/ کگل ۱۲۳ واحد مثبت/ ونوین ۱۰۷ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۴۵۸.۷ میلیون سهم / وبصادر ۲۱۸.۳ میلیون سهم/ ذوب ۱۸۸.۹ میلیون سهم/ بجهرم ۱۳۹.۳ میلیون سهم/ خساپا ۱۲۱.۵ میلیون سهم

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حساب‌های این فولادساز در کنار زاینده‌رود بررسی شد؛

حرارت کوره‌ها با چاشنی ۹۰درصدی نرخ‌ فروش

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز: 

"نوسان" و "اصلاح " ذات بورس است

عدم تغییر در سودآوری این پتروشیمی؛

"پارس" ثابت قدم در مسیر سبز

ارسال نظر