بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به کشمکش لفظی بر سر تنبلی جاده مخصوصی ها و جای خالی واقعیت در آمارها و...
کد خبر : ۱۹۸۷۷۱

جای خالی واقعیت در آمارها/

به گزارش بورس نیوز، چالش «برق‌دزدی» یا «برق‌کشی از پشت‌کنتور» به مذاق "توانیر" اصلا خوش نمی‌آید اما گویا خود آنها به‌خوبی برق را از پشت کنتور آنهم کنتور برنامه‌ششم جابه‌جا می‌کنند.

شنیده شده که این شرکت، به خریداران برق گفته، چرا "بورس‌انرژی" مستقیما از نیروگاه‌ها خرید کنید به‌صرفه‌تر است؛ البته راست می‌گویند، زیرا نرخ ترانزیت که ۸ تومان است، برای بورس‌انرژی ۱۵ تومان تعیین کرده است؛ حال برای شرکت‌های بورسی نظیر فولاد، سرامیک، سیمان و ... که این نرخ می‌تواند حیاتی مانند سودسازی را برای آن شرکت‌ها در برداشته باشد، چرا باید وارد گود خرید از بورس انرژی شود.

تصور ما این است که نباید با پشت‌کنتور برنامه‌ششم بازی کرد، زیرا در قوانین شرکت‌ها مکلف شده‌اند که از بورس‌انرژی خرید کنند اما امان از تفاسیر و بخشنامه‌هایی که ولتاژ برق کشور را پایین می‌آورد.

البته نباید از این کاسبی گذشت که قراداد ۲جانبه بین شرکت‌ها و نیروگاه‌ها طبیعتا کشف قیمت ندارد؛ بنابراین هیچ حساب و کتابی نبوده و راه برای زد و بند در آن زیاد است.

بانک جنب بلوار میرداماد و افزایش سرمایه
سخنگوی راه‌پله‌ها خبر آورده بانک جنب بلوار میرداماد که سودای الکترونیکی شدن دارد، با آنکه کامیونی از آمارهای منفی را راهی کدال کرده اما در این بین گویا قرار است افزایش سرمایه‌ای نیز برای این بانک رقم زده شود؛ البته ناگفته نماند که این آمار منفی، ناشی از موسسات منحل شده‌ای بوده که تلمبار حساب‌های این بانک شده و البته از سخنگوها نشنیده بگیرید که این بانک دارایی‌هایی را فروخته اما در حساب مهر‌ماه این بانک نشانده خواهد شد.

آیا نیروی کمکی به کمک بانک کم‌حاشیه می‌آید!
از صنعت بانک در بورس فاصله چندانی نباید گرفت زیرا فصل خبررسانی آنهاست؛ یکی از بانک‌های کم‌حاشیه‌ بورسی، علاوه بر آنکه در نیمه نخست سال ۳۵۰ میلیارد تومان از سپرده های خود را از دست داده، ۱۱.۴میلیارد تومان هم بیشتر از درآمدهایش، سود پرداخت کرده و با این شرایط، احتمالا این بانک بورسی که در گذشته مشکل زیان انباشته بعضی بانک ها را نداشت، به زیان خواهد رسید؛ مگر آنکه زیرمجموعه های غیر بانکی این بانک از جمله کارگزاری معروف و شرکت بیمه و... سود خوبی محقق کنند و در نهایت سود غیر عملیاتی به کمک این بانک بیاید.

کشمکش لفظی بر سر تنبلی جاده مخصوصی‌ها
رئیس میرداماد دو شب پیش، در صحبت های خود اتهاماتی به اهالی جاده مخصوص زد که حسابی داستان ساز شده و خون بعضی آقایان را به جوش آورده است. وزیر صنعت هم بیکار ننشسته و گفته ایشان باید ثابت کنند که اهالی جاده مخصوص، تنبل هستند.

مدیرعامل یکی از خودروسازان هم که هنوز مهر انتصاب جدیدش خشک نشده، گفته باید این موضوع در جلسه‌ای کوچک‌تر حل‌و‌فصل شود. بعضی‌ها هم گفته‌اند آخر کار برای خاموش کردن انتقادات در جاده مخصوص، احتمالا باز مبلغی تزریق می‌کنند و طبق روال سنوات قبل، مدتی صداها در جاده مخصوص بخوابد.

شایعه ای از جنس تجدید ارزیابی
بانک بنگاهدار بلوار آفریقا هم گویا برنامه تجدید ارزیابی در سر دارد؛ البته این روزها عادت کرده ایم اول خبر را همه بشنوند و بعد شفاف سازی صورت بگیرد.

جای خالی واقعیت در آمارها
آمارها در کشور ما خیلی مواقع شبیه طنز بوده و کارکردشان بیشتر خنداندن مردم است. حالا هم آمار رشد اقتصادی را اعلام کرده اند، ولی هر جای آن مورد پسند نبوده، جایش را خط تیره گذاشته اند! شما هم اصلا به روی خودتان نیاورید که حدس زدن جای خالی کار سختی نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
 دبیر سندیکای تولیدکنندگان برق در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

"سنکرون برق" و ظرفیت خالی نیروگاه‌ها

از سوی وزیر نفت انجام شد؛

انتصاب‌های جدید در وزارت نفت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
چرا اینهمه در لفافه حرف میزنید ؟!
بانک جنب بلوار میرداماد و بانک خ شمس تبریز دیگه چیه مسخرش رو در آوردید ؟! خخ
حالا ما باید حتما بریم ادرش شعبه مرکزی بانک ها رو هم دربیاریم ؟۱