بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
انتظار می‌رود با توجه به گزارش‌های عملکرد منتشر شده شاهد معاملات نوسانی در گروه‌های مختلف بازار باشیم.
کد خبر : ۱۹۸۷۸۰

معاملات نوسانی در گروه‌های مختلف بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، همان گونه که انتظار داشتیم در بازار روز گذشته شاهد افزایش شاخص‌ها در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با بیش از ۶ هزار واحد رشد و معادل ۲ درصد به بیش از ۳۰۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز رشد مشابهی را تجربه کرد. افزایش ارزش معاملات نیز از دیگر نکات مهم روز گذشته بود. در حالی که ارزش معاملات طی یک هفته اخیر به کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال در روز رسیده بود، در روز سه شنبه جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۲۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسید.
نماد‌های "پارس"، "فولاد"، "رمپنا" و "اخابر" بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند.


اقتصاد کلان
طبق اعلام مرکز آمار، در فصل بهار امسال نرخ تورم ۳۷.۶ درصد و تورم خوراکی‌ها ۵۶.۴ درصد بوده است. براساس اطلاعات منتشر شده در گزارش فصلی اقتصاد ایران توسط مرکز آمار در فصل بهار ۱۳۹۸ شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی کل کشور (بر مبنای سال ۱۳۹۵) رقم ۱۷۳.۱ را نشان می‌دهد؛ به طوری که درصد تغییرات ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۸ نسبت به ۱۲ ماه مشابه قبل برای این شاخص ۳۷.۶ درصد بوده است.

همچنین در این فصل نرخ تورم برای خانوار‌های شهری ۳۶.۹ درصد و برای خانوار‌های روستایی ۴۱ درصد بوده است. نرخ تورم گروه‌های «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۵۶.۴ و ۳۰.۱ درصد بوده است.

گزارش فصل بهار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که دولت در سه ماهه نخست سال، بیش از ۲۴۲ هزار و ۷۱۴ میلیارد ریال درآمد‌های مالیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۸ درصد رشد یافته است. در فصل بهار ۱۳۹۸ دولت از بیش از ۲۴۲۷۱۴.۱میلیارد ریال درآمد داشته در حالی که درآمد دولت از این محل در سه ماهه نخست سال قبل معادل ۱۸۹۰۲۷.۰ میلیارد ریال بوده است. براین اساس درآمد‌های مالیاتی دولت در این مدت ۵۳۶۸۷.۱ میلیارد ریال افزایش یافته است. همچنین در فصل بهار ۱۳۹۸ دولت از محل اخذ مالیات بر کالا و خدمات ۱۱۲۷۴۳.۸ میلیارد ریال درآمد داشته که ۱۵ درصد نسبت به سه ماهه نخست سال ۹۷ افزایش نشان می‌دهد.

در گروه خودرویی، رضا رحمانی وزیر صمت در حاشیه مراسم انعقاد تفاهمنامه داخلی‌سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی درباره زمان توقف تولید خودروی پراید، اظهار کرد: سه مدل پراید داریم که انشالله یک مدل آن دی ماه امسال و دو مدل دیگر نیز اردیبهشت و تیر سال آینده از رده تولید خارج خواهند شد. هنوز مشخص نیست که افت تولید شرکت سایپا به علت توقف تولید پراید با تولید چه خودرو دیگری جبران خواهد شد؟

کدال نگر

در سامانه کدال شاهد ترافیک انتشار گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌ها با توجه به مهلت زمانی ارائه این گزارش‌ها هستیم. در خصوص گزارش‌های مهم روز گذشته می‌توان به افزایش نگران‌کننده زیان دو شرکت بزرگ خودروساز یعنی ایران خودرو و سایپا اشاره داشت. شرکت ایران خودرو در نیمه نخست امسال به ازای هر سهم ۳.۴۷۲ ریال زیان محقق کرده که این زیان نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب زیان‌انباشته این شرکت به بیش از ۱۳۳ هزار میلیارد ریال رسیده است. شرکت سایپا نیز شاهکار مشابهی را عملیاتی کرده و تنها در ۶ ماه زیان خالص بیش از ۳۳ هزار میلیارد ریالی را شناسایی کرده که معادل ۸۸۰ ریال به ازای هر سهم است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نیمه نخست امسال موفق به کسب سود هر سهم ۶۲۶ ریالی را محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۹۲ درصدی را نشان می‌دهد.
شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) با ثبات سودآوری در مقایسه با سال قبل همراه بوده و کل سود خالص محقق شده این شرکت معادل ۹۷۲ ریال به ازای هر سهم بوده که تغییری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان نمی‌دهد.
ذوب آهن اصفهان نیز گزارش ضعیفی را منتشر کرد و در ۶ ماهه نخست تنها ۷۵ ریال به ازای هر سهم سود محقق کرده که تنها ۷ درصد بیشتر از سال قبل است.

شرکت پتروشیمی غدیر نیز در ۶ ماهه امسال سود هر سهم ۶۵۶ ریالی را محقق کرده که افزایش قابل ملاحظه ۲۳۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

بانک‌های تجارت و صادرات نیز گزارش عملکرد ۶ ماهه خود را منتشر کردند و بر این اساس سود (زیان) محقق شده هر سهم این دو بانک به ترتیب معادل ۴۵ ریال زیان و ۳ ریال سود بوده است.

فولاد هرمزگان جنوب نیز از شرکت‌هایی بود که گزارش ضعیفی را ارائه کرد. سود خالص محقق شده هر سهم این شرکت در ۶ ماهه امسال به میزان ۵۷۶ ریال محقق شده که بیش از ۳۰ درصد کاهش را نسبت به ۶ ماهه پارسال نشان می‌دهد.
پتروشیمی پارس در نیمه نخست سال مالی به ازای هر سهم ۵.۱۵۵ ریال سود محقق ساخته است که نسبت به مدت مشابه پارسال تنها ۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.


بازار امروز
انتظار می‌رود با توجه به گزارش‌های عملکرد منتشر شده شاهد معاملات نوسانی در گروه‌های مختلف بازار باشیم. در گروه پتروشیمی و در گروه‌های پایه پتروشیمی و متانول گزارش‌های ضعیفی را به جز در خصوص شرکت پتروشیمی فن آوران شاهد بودیم، اما در گروه اوره‌ای گزارش‌های مثبتی منتشر شد. در گروه پالایشگاهی بهترین گزارش را شرکت پالایش نفت بندرعباس ارائه کرد. سایر شرکت‌های این گروه نیز گزارش‌های مثبتی را منتشر کردند.

در گروه فلزات اساسی شرکت‌های فولاد مبارکه و ملی مس ایران گزارش‌های قابل قبولی منتشر کردند، اما در برخی شرکت‌ها همچون ذوب و هرمز گزارش‌ها کمتر از انتظارات فعالان بازار بود.

در گروه خودرویی و بانکی همچنان شاهد زیاندهی اکثر شرکت‌های فعال در این صنایع هستیم.

گروه سیمانی نیز شاهد ارائه گزارش‌های متفاوتی بود و در حالی که در برخی شرکت‌های این صنعت گزارش‌های قابل قبولی منتشر شد، اما گزارش‌های ضعیف نیز در این گزارش مشاهده می‌شود. گروه صنایع غذایی نیز با توجه به سود‌های محقق شده شاهد عدم تناسب قیمت‌های فعلی با توانایی سودسازی شرکت‌ها هستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نوسان منفی ۴۰ درصدی نرخ محصولات نسبت به شهریورماه؛

ثبت کاهشی عجیب در دفتر فروش "پارس"

پیش‌گشایش؛

ضعف تقاضا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
تا دزدان بازار اجازه رشد ندن هیچ رشدی وجود ندار در سرزمین دزد سالار اجرای قانون و عدالت طنز تلخی هست این گرگهای از خدا بیخبر به محض اینکه حس کردن پول نقد زیادی وار بازار شده با بی رحمانه ترین شکل دست به چپاول زدن بدون اینکه کسی پیگیرش بشه اینکه چطور ممکن است تمامی شرکتها بدون اتفاق خاصی به یکباره سقوط کنن ننگ بر مردم این سرزمین ننگ بر همه هویت و شرف نداشته این قوم از خدا بیخبر