بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
شاید تنها موضوع قابل بحث و به نوعی مانع افت بیشتر قیمت بسیاری از سهام، گزارش‌های ۶ ماهه امیدوارکننده شرکت‌ها بود که به استثنای شرکت‌های بزرگ که البته قابل پیش بینی هم بود، گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های کوچک بسیاری ناامیدکننده‌تر از انتظارات بود.
کد خبر : ۱۹۸۸۷۵

دلگرمی اهالی بازار به اخبار بنیادی

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت
به گزارش بورس نیوز، افت بیش از ۲۵۰۷ واحدی شاخص کل در بازار روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که پس از دو روز حمایت از سهام بزرگ و نوسانات مثبت در بسیاری از نماد‌های کوچک بازار سرمایه، این افت نشانه‌ای از سمت و سوی جدید بازار سرمایه داشت. عرضه سنگین در نماد‌های کوچک و حبابی و حتی معاملاتی منفی در نماد‌های بزرگ آن هم پس از گزارش‌های ۶ ماهه در روز چهارشنبه، پیام واضحی از فروشندگان برای خریداران این روز‌های سهام بود.

اخبار سیاسی
شاید مهمترین و تاثیرگذارترین اخبار سیاسی کشور در روز‌های اخیر را می‌توان داغ شدن مذاکرات و منازعات مسئولین کشور در خصوص تصویب و یا عدم تصویب لوایح FATF دانست.

اظهارات روز‌های اخیر جهانگیری در خصوص توافق سران سه قوه و رهبری بر سر تصویب لوایح FATF زوایای جدید و البته پای تشکل‌های جدیدی را به موضوع وارد کرده که از جالب‌ترین آن‌ها می‌توان به درخواست اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان از دادستانی جهت اعلام جرم بر علیه جهانگیری نام برد.

اقتصاد کلان
از اخبار جالب توجه منتشره از بانک جهانی در روز گذشته می‌توان به بهبود رنکینگ ایران در شاخص سهولت انجام کسب و کار اشاره داشت. بر اساس گزارش ۲۰۲۰ شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، جمهوری اسلامی ایران با کسب ۵۸.۵ امتیاز با یک رتبه صعود به رتبه ۱۲۷ دست یافته است.

لازم به ذکر است، رتبه ایران در سال ۲۰۱۹، ۱۲۸ و امتیاز ثبت شده در این شاخص، ۵۶.۹۸ بود.

شاخص سهولت کسب و کار، یکی از شاخص‌های بین المللی است که بر اساس آن، بانک جهانی، سالانه ۱۹۰ کشور جهان را با ۱۰ نماگرِ "شروع کسب و کار"، "اخذ مجوز ساخت و ساز"، "ثبت مالکیت"، "اخذ مالیات"، "تجارت فرامرزی"، "دسترسی به برق"، "اخذ اعتبار"، "ورشکستگی و پرداخت دیون"، "حمایت از سهامداران خرد" و "اجرای قرارداد ها" مورد ارزیابی قرار داده و طبق امتیازات مکتسبه، کشور‌ها را رتبه بندی می‌کند.

دلگرمی اهالی بازار به اخبار بنیادی

از اخبار جالب توجه، کم سابقه و البته غیر منتظره برای فعالین بازار سرمایه می‌توان به انتصاب عضویت شرکت بورس تهران در هیات مدیره فدراسیون بورس‌های اروپا و آسیا اشاره داشت. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، در نشست سالانه و کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپا آسیایی، بورس‌های مسقط، مصر، آتن، ارمنستان، فرابورس، فلسطین، بخارست، قزاقستان، سوریه، سپرده گذاری مرکزی ایران، سپرده گذاری مصر، سپرده گذاری مسقط و بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) حضور داشتند.

براساس این گزارش در نشست سالانه فیاس، بورس تهران ضمن معرفی خود، برنامه‌های بازاریابی جدیدی را به منظور ارتقا و توسعه این فدراسیون ارایه و پیشنهاد تاسیس واحد بازاریابی با مدیریت بورس تهران را مطرح کرد.

همچنین در این رویداد، برای جایگزینی سه عضو فیاس شامل فرابورس ایران، بورس‌های ابوظبی و قبرس که دوره دو ساله عضویت هیات مدیره خود را سپری کرده بودند، رای گیری انجام شد و بورس تهران به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین عضو فدراسیون که در نشست سال گذشته در ابوظبی جایگاه خود را در هیات مدیره فدراسیون از دست داده بود، موفق شد با برنامه‌ریزی و تمرکز، رای قاطع اعضا را برای بازگشت به کرسی هیات مدیره فیاس کسب کند.

ارز و سکه
پس از کاهش معنادار قیمت ارز در هفته تا محدوده ۱۱۱۰۰ تومان و همچنین کاهش قیمت سکه تا محدوده ۳.۹۰۰.۰۰۰ تومان به نظر نمی‌رسد در هفته اخیر نیز شاهد تلاطماتی جدی در این بازار‌ها باشیم.
شاید بر خلاف سال گذشته حتی اخبار، شایعات و درگیری‌ها در خصوص تصویب و یا عدم تصویب لوایح FATF هم محرک مناسبی جهت تغییرات روند معقول این روز‌های بازار ارز نیز به شمار نمی‌آید.

دلگرمی اهالی بازار به اخبار بنیادی

کدال نگر
در روز‌های انتهای هفته شاهد انتشار گزارشات عملکرد ماهانه بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار بورس بودیم. شرکت لوله و ماشین سازی ایران که در ۶ ماه ابتدایی سال مالی ۱۳۹۸ موفق به ثبت فروشی ۸۴۲ میلیارد ریالی شده بود در مهر ماه، با فروش ۱۷۷ میلیارد ریالی محصولات خود، عملکرد متوسطی را به ثبت رساند.

همچنین بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهیانه شیشه همدان، این شرکت در مهر ماه با ثبت فروشی ۲۱۴.۳۵۸ میلیون ریالی خود، کاهش در حدود ۲۰ میلیارد ریالی را در مقایسه با شهریور ماه خود تجربه کرد.
در نهایت آنچه در گزارش‌های ۶ ماهه نیز مشخص بود، شاهد تثبیت روند مقادیر و نرخ‌های فروش بسیاری از شرکت‌های تولیدی هستیم که شاید این موضوع در بلند مدت در تصمیم گیری‌های سرمایه گذاران نقش بسزایی داشته باشد.

بازار امروز
شاید تنها موضوع قابل بحث و به نوعی مانع افت بیشتر قیمت بسیاری از سهام، گزارش‌های ۶ ماهه امیدوارکننده شرکت‌ها بود که به استثنای شرکت‌های بزرگ که البته قابل پیش بینی هم بود، گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های کوچک بسیاری ناامیدکننده‌تر از انتظارات بود.
شاید این موضوع در کنار تمایل فروش سرمایه گذاران در روز‌های اخیر منجر به ادامه کاهش قیمت بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک و عمدتا حبابی بازار سرمایه شود. از این رو بازار امروز را نیز با فشار عرضه در نماد‌های کوچک پیش بینی می‌کنیم که حتی این موضوع محرکی برای عرضه سهام بنیادی نیز خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در دوره ۹ ماهه اتفاق افتاد؛

بیش از ۵ میلیارد ریال سود خالص "فلوله"

 دبیر سندیکای تولیدکنندگان برق در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

"سنکرون برق" و ظرفیت خالی نیروگاه‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
سلام دلتانرا خوش نکنید به فدراسیون جهانی بورس این فدراسیون با اسلام وایران تعارض شدید دارد منتها باید بورس ایران با بورسهای منطقه خودش باید قرارداد همکاری امضائ کنند تا براساس ارزشهای منطقه ایران وهمسایکان بورس داشته باشیم نه اینکه مثل کوسفند واماده خوری وارد هر جائی به شویم ازالان مفاسدی دراین فذراسین هست که نشان خواهد داد نباید سریع وارد این فدراسیون شویم ما ایران وهمسایکان باید فذراسیون بورسهای منطقه خودمانراداشته باشیم سبس با فذراسیون بورسها وارد معامله شویم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۶
داره میریزه داره میریزه