بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
انتظار می رود با افزایش شفافیت ها در این حوزه، سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ ها و کسب و کارهای اینترنتی جذاب تر شده و بتوان سرمایه گذاران جدیدی جذب کرد.
کد خبر : ۱۹۸۹۰۱

به گزارش بورس نیوز، در روزهای اخیر شایعاتی در مورد «سرآوا» مطرح شده بود و روز گذشته، روابط عمومی این مجموعه در یک شفاف سازی این شایعات را تکذیب کرد.

اما شایعات پیرامون «سرآوا» چه بود؟

گویا سهامداران «سرآوا» به دنبال انحلال این شرکت و تبدیل سهام خود در این شرکت به سهام شرکت های سرمایه گذاری شده هستند.
شنیده ها حاکی از زیان انباشته سنگین چند شرکتی دارد که «سرآوا» روی آنها سرمایه گذاری کرده است. این مشکل ظاهرا حتی تایید درخواست وام بانکی بزرگترین و معروف ترین زیرمجموعه این شرکت را هم با چالش مواجه کرده است.

برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که زیان سنگین دو سال اخیر «دیجی کالا» ، عامل مشکلات «سرآوا» بوده و سهامداران «سرآوا» تمایلی به دریافت سهام دیجی کالا ندارند! اما برخی شایعات هم حاکی از خروج سهامدار خیالی خارجی این شرکت، و مشکلات اقتصادی و امنیتی مدیریت قبلی این شرکت است.

 

تکذیبیه «سرآوا»

 

تکذیب ارزشگذاری های بادکنکی و استراتژی انحلال در «سرآوا»
نگاهی به سابقه فعالیت «سرآوا»

سرآوا یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی ایرانی است که تجربه مدیریتی و سرمایه مورد نیاز را در اختیار کارآفرینانی که در راه ایجاد ارزش و اشتغال‌زایی در زمینه‌های کسب‌و‌کار، بازاریابی، طراحی، فناوری، مدیریت استعداد، امور مالی و حقوقی فعال هستند، قرار می دهد. دیجی کالا و کافه بازار مهم ترین استارت آپ هایی هستند که سرآوا روی آنها سرمایه گذاری کرده است. اما چطور و به چه میزان؟


  گروه سرآواجذب سرمایه خارجی خود را از طریق شرکت بین المللی IIIC به عنوان بازوی جذب سرمایه در فضای بین المللی و جذب سرمایه داخلی خود را توسط شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس در داخل کشور انجام می‌دهد.
ماهیت شرکت IIIC همواره مورد ابهام بوده و هیچ اطلاعاتی از این شرکت در اینترنت موجود نیست! از سوی دیگر هرگز مشخص نشده سرآوا چطور موفق به جلب اعتماد این شرکت و جذب سرمایه سنگین برای سرمایه گذاری روی استارت آپ های ایرانی شده و از آن مهم تر، چطور این پول به داخل کشور انتقال یافته است؟!
بعضی ها معتقدند IIIC یک شرکت صوری و کاغذی است!

البته رقم سرمایه گذاری های سرآوا روی بعضی استارت آپ ها از این هم جالب تر است. این شرکت از سال ۱۳۹۳ فرآیند سرمایه‌گذاری خود را شروع کرده و اولین سرمایه‌گذاری آن در دیجی‌کالا به مبلغ ۹۰ میلیون یورو (معادل ۱۰۰ میلیون دلار) در قالب افزایش سرمایه و در ازای تقریبا ۲۱ درصد سهام بوده است. تقریبا ۳ سال بعد هم مبلغ ۳۸ میلیون یورو (معادل ۵۰ میلیون دلار) نیز در ازای تقریبا ۱۰ درصد سهام در هلدینگ هزاردستان مالک کافه بازار و دیوار سرمایه‌گذاری شده است.
عده ای معتقدند که این مدل سرمایه‌گذاری از طریق شرکتی که در کنترل سرآواست، برای ایجاد حباب قیمتی و ارزش گذاری بیش از میزان واقعی به خصوص برای پرتفوی سرآوا صورت گرفته است.

 منتقدان معتقدند ارزش گذاری ها خیلی با واقعیت سازگار نبوده و ارزش گذاری بعضی شرکت هایی که سرآوا در آنها سرمایه گذاری کرده، حباب داشته!
هر چه هست، آنچه در این شرکت می گذرد چندان شفاف نیست؛ ولی به گفته مدیران این شرکت، با توجه به حساسیت های تحریم نمی توان همه چیز را با جزییات افشا کرد و البته شاید این نگرش تا حد زیادی قابل قبول باشد؛ ولی انتظار می رود با افزایش شفافیت ها در این حوزه، سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ ها و کسب و کارهای اینترنتی جذاب تر شده و بتوان سرمایه گذاران جدیدی جذب کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
معامله گران سنتی باید چکار کنند؟؟؟ بیچاره ها !!!!