بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
مدیربازرگانی پتروشیمی کارون در گفتگو با بورس نیوز خبر داد:

جزییات جدید از عرضه اولیه سهام پتروشیمی کارون در بورس/دغدغه خوراک رفع می شود

مقرر شده بخشی از سهام پتروشیمی کارون تا سال جاری نهایتا تا سال آینده در بورس عرضه شود اما؛ هنوز در خصوص محدوده قیمت، اطلاعاتی با قطعیت اعلام نشده است.
کد خبر : ۱۹۸۹۳۹

جزییات جدید از عرضه اولیه سهام پتروشیمی کارون در بورس/دغدغه خوراک رفع می شود

روح الله یزدان خواه، مدیر بازرگانی پتروشیمی کارون در گفتگو با بورس نیوز گفت: سرمایه گذاری جدید این شرکت در خصوص پلنت هایکو، گاز مونوکسید کربن و هیدروژن است.


وی ادامه داد: بخش زیادی از قطعی خوراک و توقف تولید این شرکت در چند سال اخیر به دلیل مشکل CO بوده است. به همین دلیل تمامی برنامه ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌ها در جهت پیشرفت طرح اولیه در مجتمع انجام شده، قرارداد‌های لازم تنظیم شده و حدود ۱۰ درصد از پروژه در مرحله پیشرفت قرار دارد.


فروش داخلی و صادراتی در شرایط خوبی قرار دارد
وی در خصوص وضعیت تولید و فروش در شرایط تحریم عنوان کرد: تولید و فروش به طور مستمر در حال انجام است. البته که مشکلات موجود از جمله مسائل بانکی کار را دشوار کرده اما؛ مجموع امور در حال انجام بوده و فروش داخلی و صادراتی ادامه دارد.


عرضه‌ای جدید در راه است
وی از عرضه‌ای جدید سخن گفت و افزود: ۹۸ درصد از سهام پتروشیمی کارون در حال حاضر به هلدینگ خلیج فارس، یک درصد به بازرگانی پتروشیمی و یک درصد نیز به شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان تعلق دارد. مقرر شده بخشی از سهام پتروشیمی کارون تا سال جاری نهایتا تا سال آینده در بورس عرضه شود اما؛ هنوز در خصوص محدوده قیمت، اطلاعاتی با قطعیت اعلام نشده است.

عرضه جدید از پتروشیمی کارون در بورس کالا


نقش اساسی خودکفایی در رفع وابستگی به تامین خوراک
همچنین حسین رفیع‌زاده، مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای پتروشیمی کارون نیز در خصوص پروژه هایکو عنوان کرد: پروژه هایکو یکی از پروژه‌های استراتژیک این شرکت در راستای تامین پایدار خوراک گاز منواکسید کربن و گاز هیدروژن است. این دو خوراک جزو خوراک‌های اصلی و بسیار مهم شرکت پتروشیمی کارون هستند و تولید مستمر و پایدار شرکت پتروشیمی کارون به تامین به موقع و کیفیت این دو خوراک بستگی دارد که در حال حاضر این خوراک‌ها از یکی از پتروشیمی‌های همجوار در حال تامین است.

وی با اشاره به سیاست شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و تصویب سهامداران شرکت پتروشیمی کارون مبنی بر افزایش تولید و جلوگیری از هرگونه توقف ناشی از عدم دریافت خوراک افزود: پروژه هایکو به عنوان یکی از پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید در فاز یک و دو، نقش اساسی در رفع وابستگی به تامین خوراک را دارد.


رفیع زاده تصریح کرد: با توجه به فضای باز بین‌المللی پس از تصویب برجام و از طریق برگزاری مناقصه بین‌المللی و با حضور لایسنسور‌های صاحب نام و شرکت توانمند داخلی که در زمینه‌ی اجرای پروژه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سوایق بسیار ارزنده‌ای داشته پیمانکار EPCC پروژه انتخاب شد.


مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای پتروشیمی کارون در ادامه اظهار داشت: این قرارداد با یکی از شرکت‌های توانمند داخلی و صاحب لیسانس معتبر در اواخر اسفند ۱۳۹۶ مبادله و با تامین منابع مالی آن در تیرماه ۱۳۹۷ موثر و اجرایی شد. در حال حاضر طراحی پایه به اتمام رسیده و طراحی تفصیلی پروژه بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


تاثیرگذاری پتروشیمی کارون بر بازار‌های جهانی
وی با تاکید بر تاثیرگذاری پتروشیمی کارون بر بازار‌های جهانی گفت: با افزایش ظرفیت تولید به ۱۰۰ درصد، ظرفیت اسمی و اصلی این شرکت محقق شده و می‌تواند با فروش محصولات خود در بازار داخلی و خارجی ضمن تامین نیاز‌های داخلی، از خروج ارز جلوگیری نموده و همچنین باعث افزایش میزان صادرات محصولات ایزوسیانات شود.


رفیع زاده یادآور شد: در حال حاضر شرکت پتروشیمی کارون بخش قابل توجهی از بازار‌های داخلی و خارجی را با محصولات خود پوشش داده و توانسته جایگاه مناسبی در بازار‌های جهانی پیدا کند.


مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای پتروشیمی کارون خاطر نشان کرد: کیفیت محصولات پتروشیمی کارون و سودآوری مناسب آن همواره از دلایل جذب مشتریان یه سمت محصولات این شرکت بوده که توانسته آن‌ها را راضی کند؛ هدف از اجرای پروژه هایکو خودکفا شدن پتروشیمی کارون در تامین خوراک‌های اصلی و استراتژیک خود و افزایش ظرفیت تولید بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر