بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

فرصتی برای تحول در شرکت های خودروساز

واگذاری بخشی از زیرمجموعه های زیان ده بعد از تجدید ارزیابی، فرصتی است که اگر خودروسازان از آن بهره برده و واگذاری محقق شود، شاهد تحولی جدی در شرکت های خودروساز خواهیم بود
کد خبر : ۱۹۹۰۱۷

فرصتی برای تحول در شرکت های خودروساز / راهکارهایی برای افزایش بهره وری در خودروسازان

به گزارش بورس نیوز، شرکت ایران خودرو گزارش ۶‌ماهه خود را با افزایش ۱۲۲ درصدی زیان نسبت به مدت مشابه سال قبل ارائه کرده و با احتساب این زیان، این شرکت برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیاز به افزایش سرمایه بالای ۲ هزار درصدی خواهد داشت.

با این شرایط توجه به دو نکته ضروری بوده و نخست آنکه با در نظر گرفتن مساحت بیش از ۲ میلیون متر مربعی کارخانه مرکزی و همچنین سایت های تولیدی در ۵ استان خراسان، مازندران، فارس، تبریز، و کرمانشاه، این میزان افزایش سرمایه احتمالا با تجدید ارزیابی شرکت اصلی و زیرمجموعه ها تحقق خواهد پذیرفت.

از سوی دیگر، قبل از قیاس این زیان با ۶ ماهه سال قبل باید به چند تفاوت توجه کرد و نرخ ارز در سال جاری تفاوت محسوسی با نرخ ارز سال قبل داشته؛ سال گذشته، نرخ متوسط دلار ۹۵۰۰ تومان و امسال بیش از ۱۱ هزار تومان بوده است. هزینه حقوق و دستمزد پرسنل نسبت به سال گذشته، رشد ۳۶ درصدی نشان می‌دهد.

هزینه‌های مالی این شرکت نیز سیر صعودی دارد و ایفای تعهدات با قیمت های قبلی باعث تحمیل هزینه بیشتری به این شرکت شده ضمن آنکه این شرکت در ۶ماهه اول سال گذشته، بخشی از تولیدات خود را با مواد اولیه و قطعاتی که از قبل در انبار داشته، تامین کرده است. با این وضعیت، زیان ۵ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومانی ایران خودرو در ۶ ماهه نشان می دهد نرخ فروش محصولات با هزینه های تولید، سازگار نبوده است.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در خصوص عملکرد ۶ ماهه شرکت ایران خودرو و پیش بینی روند آتی سود و زیان این شرکت بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم و نیز اوضاع اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز در نیمه دوم سال با افت تیراژ تولید و همچنین کاهش تقاضای بازار و افت فروش محصول مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، هزینه‌های تولید مرتبا افزایش یافته و در این شرایط، افزایش قیمت محصولات، موجب رکود در بازار خودرو شده و عدم افزایش قیمت محصولات، زیان شرکت‌ها را افزایش خواهد داد. خودروسازان در زیانی گرفتار شده اند که منشا آن تحریم ها، افت پایه پولی و افزایش نرخ ارز و نیز برخی اشتباهات در فرآیندهای تولید بوده است.

وی افزود: البته راهکارهایی وجود دارد که می تواند به بهبود وضعیت تولید و کاهش هزینه های خودروسازان کمک کند ولی تا کنون به این راهکارها چندان بهایی نداده ایم.

راهکارهای کاهش هزینه

این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با راهکارهای بهبود روند تولید و کاهش هزینه های خودروسازان گفت: تحریم ها اثر به مراتب شدیدتری بر صنعت خودرو نسبت به صنایعی مانند پتروشیمی داشته، چراکه صنعت خودرو برای تامین برخی قطعات، نیازمند واردات است و واردات، در شرایط تحریم، به مراتب دشوارتر از صادرات است؛ چرا که باید پول به حساب واسطه های خارجی انتقال یابد و بعد هم سفارش و تحویل و انتقال قطعات به کشور از طریق واسطه، انجام شود و در نتیجه تحریم باعث شده واردات قطعات با صرف زمان و هزینه بالاتری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در این شرایط، توانمندی و درایت مدیران بیش از هر موضوعی اهمیت خواهد داشت و وظیفه مدیران خودروسازی ها است که تدابیری بی اندیشند که واردات قطعات با صرف هزینه و زمان کمتری امکانپذیر گردد. البته پیگیری هایی در این زمینه انجام شده، اما انتظار می رود تلاش بیشتری صورت گیرد.

کریمی اضافه کرد: شرکت های خودروسازی می بایست هزینه های خود را هم تا حد امکان کاهش دهند. هرگاه صحبت از کاهش هزینه در شرکت های خودروساز می شود، تعدیل نیرو به اذهان خطور می کند؛ خودروسازان باید بهره وری منابع خود را افزایش دهند و نیروی انسانی فقط یکی از منابع خودروسازان محسوب می گردد. در یکی _ دو سال اتفاقات خوبی در کاهش هزینه های خودروسازان رخ داده، ولی می توان اقداماتی انجام داد که از منابع موجود حداکثر استفاده در افزایش گردش مالی برده شود. خودروسازان اموال غیرمولد بسیاری در اختیار دارند که می توان از آنها در راستای درآمدزایی استفاده کرد.

وی برای درک بهتر کاهش هزینه از طریق افزایش بهره وری با ذکر یک مثال گفت: برای مثال فرآیند خرید و تامین قطعات و مواد اولیه در شرکت های خودروساز در شرایط فعلی باید با گذشته، متفاوت باشد. انجام امور با روش های جدید و حداقل هزینه ممکن، به افزایش بهره وری شرکت های خودروساز کمک خواهد کرد. ضمن اینکه برخی فعالیت های غیرمولد باید کاهش یافته یا متوقف شود.


کریمی افزود: تجربه خودروسازان بزرگ دنیا در بحران های مالی می تواند الگویی برای صنعت خودروی ما باشد. کوچک سازی یا چابک سازی، از جمله راهکارهایی است که بنگاه های اقتصادی بزرگ دنیا در دوره های بحران از آن بهره برده اند و این راهکار می تواند در شرکت های خودروسازی کشور ما، تحول ایجاد کند. ضمن اینکه می توان به دنبال کسب درآمد از مسیرهای جدید (مثلا کسب درآمد از اموال غیرمولد) بود. تامین مالی از بازار سرمایه هم به بهبود گردش مالی خودروسازان منجر خواهد شد و امیدواریم خودروسازان از پتانسیل های بازار سرمایه برای تامین نقدینگی، بیشتر بهره ببرند.

فرصتی برای تحول در شرکت های خودروساز / راهکارهایی برای افزایش بهره وری در خودروسازان

فرصتی برای تحول
این فعال صنعت خودرو در ادامه گفتگو با اشاره به برنامه تجدید ارزیابی ایران خودرو و افزایش سرمایه از این محل، اظهار کرد: افزایش سرمایه شرکت ها (چه شرکت اصلی و چه زیرمجموعه ها)، موجب تزریق نقدینگی به شرکت ها نشده و اثری در گردش نقدینگی خودروسازان ندارد؛ ولی با مشخص شدن ارزش واقعی دارایی های خودروسازان، قیمت سهم ها پتانسیل افزایش قیمت داشته و برای بازار سرمایه، سهم خودروسازان جذاب خواهد بود. تجدید ارزیابی دارایی ها موجب خلق ثروت در خودروسازان نمی شود؛ اما خودروسازان می توانند بعد از انجام فرآیند تجدید ارزیابی و واقعی شدن ارزش شرکت های زیرمجموعه، با واگذاری بخشی از زیرمجموعه ها، سودی شناسایی کنند که هم زیان انباشته پوشش داده شود و هم در ادامه مسیر، چابک تر از قبل به تولید بپردازند. واگذاری بخشی از زیرمجموعه های زیان ده بعد از تجدید ارزیابی، فرصتی است که اگر خودروسازان از آن بهره برده و واگذاری محقق شود، شاهد تحولی جدی در شرکت های خودروساز خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر