بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
عضو سابق شورای عالی بورس در گفتگو با بورس نیوز:

موج‌شکنی در مقابل تلاطمات ارزی

ازجمله اقدامات موفق در کاهش هیجان بازار راز را می‌توان کنترل گردش پول سفته بازانه عنوان کرد، این امر چک‌های در گردش را آرام کرد، حجم استفاده از کارت‌ها در معاملات سوداگرانه ارز کنترل و کارت کشیدن‌های به هر مبلغ نیز محدود شد.
کد خبر : ۱۹۹۰۷۷
 
همتی یک بازار هیجانی را آرام کرد
 

حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای عالی بورس در خصوص مداخله بانک مرکزی در بازار ارز به بورس نیوز گفت: اقدامات صورت گرفته توسط همتی در بازار، طی چند ماه اخیر موفقیت‌آمیز بوده است.

وی ادامه داد: درواقع می‌توان گفت یک بازار بسیار هیجانی تحت کنترل درآمد. این امر توسط چند جبهه مختلف صورت گرفت. اول "کنترل تقاضا" بود که بانک مرکزی را در معرض نقد‌های بسیاری ازجمله "کاهش حجم تولید در کشور" قرارداد؛ که به‌ناچار باید انجام می‌شد.

عبده تبریزی بخش دوم و موفق‌تر را کنترل گردش پول "سفته بازانه" عنوان کرد و افزود: این امر چک‌های در گردش را آرام کرد، حجم استفاده از کارت‌ها در معاملات سوداگرانه ارز کنترل و کارت کشیدن‌های به هر مبلغ نیز محدود شد.

وی اقدامات صورت گرفته توسط بانک مرکزی را امری مؤثر در آرامش بازار دانست و اضافه کرد: نکته مؤثر بعدی محدودیت تقاضا بود، زیرا مردم امکان تقاضای مصرفی برای دلار‌های گران‌تر را نداشتند وگرنه در همین مسیر دلار به رشد خود ادامه می‌داد.

عبده تبریزی در پایان افزود: علاوه بر نکات ذکرشده، اقدامات قضایی و امنیتی نیز مؤثر بوده است که درمجموع شرایط برای کنترل قیمت ارز فراهم شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر