بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
وزیر نفت گفت: آینده OTC را همچون گذشته آن درخشان می‌بینم و ان‌شاءالله با توجه به همت جوانان فعال در این شرکت و مدیرانی جوان با میانگین سنی ٤٤ سال، آینده درخشانی پیش روی این شرکت مشاهده می‌شود.
کد خبر : ۱۹۹۵۶۱

به گزارش بورس نیوز، بیژن زنگنه امروز پس از بازدید از شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC)، اظهار کرد: این شرکت در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و از برکاتی بوده که جمهوری اسلامی ایران به آن دست یافته و برای کشور و بخش صنعت نفت و گاز بسیار مهم بوده است.

وی افزود: توربین و کمپرسور قلب صنعت نفت بوده و هم‌اکنون بیش از نیمی از گاز کشور با کمپرسور‌ها و توربین‌هایی منتقل می‌شود که این شرکت (OTC) ساخته است. خوشبختانه در این سال‌ها هم توانسته بخش اصلی توربین را که پیچیده‌ترین بخش آن به شمار می‌آید و تعداد سازندگان آن نیز محدود است، بسازد.

زنگنه خاطرنشان کرد: استاندارد توربین ٢٥ مگاواتی در سال ٧٩ انجام شد و دلیل این تصمیم این بود تا از تنوع بسیار زیاد در حجم توربین‌ها جلوگیری کنیم و هنگام تعمیر و نگهداری توربین‌ها دچار مشکل نشویم.

وی بیان کرد: هم‌اکنون نیز نزدیک ٢٠٠ توربین و کمپرسور از این نوع در کشور تولید و استفاده شده و شرکت OTC در این مجموعه در حال همکاری است.

وزیر نفت توضیح داد: از همان ابتدای تاسیس شرکت OTC نیز اصل بر این بود تا جای ممکن از ظرفیت‌های موجود سخت‌افزاری کشور استفاده شود و در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری انجام شود که حلقه‌های مفقوده وجود دارد. تاکنون نزدیک ٣.٦ میلیارد یورو به این شرکت پروژه واگذار شده که همگی تحویل شده‌اند و نزدیک به ٢٠٠ میلیون یورو نیز از سوی این شرکت سرمایه‌گذاری شده است. این مجموعه در شهرک صنعتی شمس‌آباد و استان‌های یزد و قزوین فعالیت دارد، ضمن اینکه در شاهرود نیز شرکتی دانش‌بنیان با OTC همکاری می‌کند.
زنگنه ادامه داد: نزدیک به ١٠ هزار نفر در زنجیره گروه OTC فعالیت می‌کنند. از همکاران نفتی، چه آن‌ها که در پالایشگاه‌های گاز و چه در خطوط انتقال گاز فعالیت می‌کنند و درباره کیفیت اجرای پروژه‌ها بسیار سخت‌گیر هستند، در مورد کیفیت اجرای کار این شرکت جویا شدم؛ هیچ‌کدام از کیفیت ساخت توربین‌ها و توربوکمپرسور‌ها ناراضی نبودند.

زنگنه OTC را یکی از نمونه‌هایی دانست که انتقال فناوری در آن اتفاق افتاده و گفت: زیمنس ابتدا شریک OTC در اجرای پروژه‌ها بود. از نظر من هم باید در این باره انصاف داشت، زیرا زیمنس انتقال فناوری را به‌خوبی انجام داد و آموزش‌های خوبی به نیرو‌های OTC داد؛ گرچه زیمنس در دوران تحریم نیامد و این موضوع همت متخصصان و فناوران OTC را بیشتر کرد و سبب شد خودشان بتوانند توربین‌ها و توربوکمپرسور‌ها را طراحی کنند و بسازند.

وزیر نفت افزود: به گفته مدیران OTC، پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت زیمنس به ایران و ارزیابی دوباره این شرکت، همه کار‌های انجام شده را تایید و اذعان کرد که OTC در کلاس جهانی کار کرده است.

زنگنه درباره امکان صادرات کالا‌های OTC با اشاره به اینکه چنین امکانی در این شرکت وجود دارد، گفت: از نظر من OTC برند است، زیرا شرکتی است که بیش از ٢٠٠ توربین و کمپرسور ساخته است و شبکه گاز و پالایشگاهی ما نیز از تجهیزات آن که هرکدام از آن‌ها بیش از ٣٠ تا ٤٠ هزار ساعت کار کرده، استفاده می‌کنند و این تجیهزات مطلوب، موفق و قابل ارزیابی هم بوده است.

وزیر نفت گفت: آینده OTC را همچون گذشته آن درخشان می‌بینم و ان‌شاءالله با توجه به همت جوانان فعال در این شرکت و مدیرانی جوان با میانگین سنی ٤٤ سال، آینده درخشانی پیش روی این شرکت مشاهده می‌شود.

وی OTC را جزو افتخار‌های جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: خدا را شکر می‌کنم چنین نهاد‌هایی در کشور داریم که برای عزت و سربلندی ایران کار می‌کنند.

وزیر نفت درخصوص کاهش صادرات گاز ایران به ترکیه، یادآور شد: این کشور در تابستان و فصل گرم گاز کمتری دریافت می‌کند و در فصل سرد هم طبق قرارداد می‌تواند گاز بیشتری دریافت کند و این کار را نیز انجام می‌دهد.
وزیر نفت دررابطه با دلیل توقف یا تاخیر عرضه نفت در بورس خاطرنشان کرد: نه تاخیری رخ داده و نه توقفی بوده است؛ ما نفت‌خام و میعانات گازی و نیز فرآورده‌های نفتی را در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کردیم.

وی افزود: در رینگ صادراتی بورس انرژی در بخش فرآورده‌های نفتی بیش از آنچه فکر می‌کردیم موفق بودیم. هم تقاضا بسیار خوب بود و هم قیمت‌ها بسیار بهتر از قیمت‌هایی بود که خارج از بورس داشتیم، اما در بخش نفت خام، به آن شکل موفق نبودیم و دلیل آن هم تفاوت ماهیت فرآورده و نفت خام است.

زنگنه ادامه داد: فعالان ایرانی هم اکنون با ظرفیت‌های موجود خود با احجام کوچکتر صادراتی آشناتر هستند؛ با این حال ما عرضه (نفت خام و میعانات گازی) را ادامه می‌دهیم و سعی می‌کنیم مشکلاتی را که می‌گویند، حل کنیم.

وزیر نفت درباره وضع بازار نفت و بازگشت تولید شرکت سعودی آرامکو و عرضه سهامش نیز بیان کرد: بازار همانطور است. قیمت نفت در بازار در محدوده ۶۰ دلار برای هر بشکه در نوسان است و با وجود تلاش‌ها برای افزایش قیمت نفت، قیمت این کالا از ۶۰ دلار بالاتر نمی‌رود و در همین سطوح باقی می‌ماند.
وی درباره احتمال تمدید توافق کاهش تولید در نشست پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) وزیران نفت و انرژی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در وین هم اظهار کرد: بحث‌هایی درباره کاهش بیشتر تولید نفت در نشست پیش‌رو مطرح است.

زنگنه درباره پیوستن برزیل به اوپک بیان کرد: برای پیوستن برزیل به اوپک مشکلی ندارم، اما دیگر با پیوستن تولیدکنندگان کوچک به اوپک موافقت نمی‌کنم.

وی در واکنش به انتشار خبر‌های مثبت مبنی بر نزدیکی ایران و عربستان و تاثیر آن بر بازار نفت، گفت: این موضوع فعلا جنبه روانی دارد و تاثیری بر بازار نفت ندارد.

زنگنه درباره کمبود بنزین سوپر هم گفت: در تامین بنزین سوپر چند روزی به دلیل تعمیرات و نگهداری در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند و مشکلی دیگر، مقداری کمبود داشتیم که تاکید کردم حتما تامین شود؛ البته به من گفته‌اند مشکل عمده این موضوع حل شده است.

وزیر نفت درباره تامین مالی طرح فراگیر پالایشی سیراف گفت: بخش مالی این طرح برای دریافت وام با کمک بانک مرکزی و بانک‌های عامل تقریبا نهایی شده، به‌طوری که ما بتوانیم برای این شرکت‌ها نزدیک به ٢٠ هزار میلیارد تومان از بانک‎ها وام بگیریم و محل تامین منابع ارزی آن هم مشخص شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر