بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: شرایط نشان می‌دهد که رشد اقتصادی غیرنفتی می‌تواند مثبت باشد و بررسی وضعیت واحد‌های تولید در استان‌های مختلف طبق گزارش وزارت صمت و جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که روند مثبت بوده است.
کد خبر : ۱۹۹۶۵۷

روند اقتصادی غیرنفتی می‌تواند مثبت باشد

به گزارش بورس نیوز، فرهاد دژپسند اظهار کرد: برآورد بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پولی و برخی از نهاد‌های پژوهشی داخلی کشور از رشد اقتصادی امسال این بوده که رشد اقتصادی در سال جاری بین منفی ۴.۵ درصد تا منفی ۹.۵ درصد خواهد بود.

وی افزود: یکی از دلایل آن‌ها بحث نفت بود. اما آمار‌های سه ماهه اول سال جاری و گزارش مرکز آمار ایران این امیدواری را به وجود آورد که رشد اقتصادی غیرنفتی متفاوت از برآورد‌ها باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: رشد اقتصادی غیرنفتی سه ماهه اول در سال جاری ۴ دهم درصد مثبت بوده و برآورد ما این است که رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت خواهد بود.

دژپسند بیان کرد: شرایط نشان می‌دهد که رشد اقتصادی غیرنفتی می‌تواند مثبت باشد و بررسی وضعیت واحد‌های تولید در استان‌های مختلف طبق گزارش وزارت صمت و جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که روند مثبت بوده و نیز چک کردن پارامتر‌های مختلف مثل مصرف برق در بنگاه‌های اقتصادی و حمل و نقل نشان دهنده این است که رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه ابتدای سال جاری بخش کشاورزی ۶ و نیم درصد رشد داشته که مطابق برآورد ما از تولید برنج امسال به خودکفایی خواهیم رسید و براین اساس امیدواریم رشد مثبت داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص اجلاس اخیر FATE توضیح داد: این اجلاس شرط گذاشت که ما باید تا فوریه آینده در صورتی که لوایح به تصویب نرسد وارد لیست سیاه خواهیم شد، بنابراین ما در حال بررسی این بحث هستیم.

دژپسند در رابطه با دستور فروش اموال مازاد بانک‌ها نیز تاکید کرد: برای واگذاری شرکت‌ها، دارایی‌ها و اموال مازاد بانک‌ها برنامه جامعی در دستور کار داریم و طبق آن برنامه امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی این واگذاری‌ها را انجام دهیم که البته در آینده نزدیک درباره این مساله اطلاع‌رسانی انجام خواهیم داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این موضوع ابعاد مختلفی از جمله اموال تملیکی بانک‌ها و اموال مازاد و شرکت‌های فعال دارد و همه این‌ها در قالب یک سایت بارگذاری شده و در حال تکمیل اطلاعات هستیم و امیدواریم در هفته آینده این کار رونمایی شود و در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

دژپسند در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته در ۱۳ آبان تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه اقتصاد ایران آغاز شد گفت: خوشبختانه با مقاومت ملت نجیب ایران و همراهی بخش خصوصی فشار و اثربخشی تحریم‌ها به حداقل کاهش یافته و امروز شاهد آن هستیم که در حوزه تجارت خارجی صادرات غیرنفتی کشور از رشد ۱۷ درصدی وزنی برخوردار بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر