بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
با توجه به عرضه‌های سنگین در روز‌های انتهایی هفته اخیر، به نظر می‌رسد در روز جاری نیز شاهد افزایش عرضه در بسیاری از نماد‌های کوچک و البته حبابی صنایع مختلف بازار باشیم.
کد خبر : ۱۹۹۷۳۷

پیش نویسی به نفع بازار

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، رشد ۶۵۶ واحدی شاخص کل بازار در آخرین روز معاملات در حالی رقم خورد که "وبملت"، "پارس"، "وپارس" و "خودرو" از تاثیر گذارترین نماد‌های تاثیرگذار در شاخص کل بودند. علیرغم تعطیلی روز چهارشنبه به عنوان آخرین روز معاملاتی هفته گذشته و همچنین انتشار اطلاعیه بانک ملت در خصوص در دستور کار بودن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و حمایت‌های مشهود در برخی نماد‌های پر طرفدار، پررنگ بودن عرضه‌ها در روز سه‌شنبه، شاید بازار امروز را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

اخبار سیاسی
شاید مهمترین و تاثیرگذارترین اخبار سیاسی و بین‌المللی در روز‌های انتهای هفته مربوط به اخبار به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری فارس، یک فروند پهپاد ناشناس شب گذشته توسط سامانه‌های پدافند هوایی ارتش در بندر ماهشهر استان خوزستان مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد.

در این خصوص، فرماندهی مرکزی آمریکا در پیامی در توئیتر اعلام کرد: گزارش‌های ادعا شده درباره سرنگون شدن پهپاد آمریکایی ناصحیح است. اگر هواپیمای بدون سرنشینی در منطقه سنتکام سرنگون شده متعلق به دارایی‌های وزارت دفاع آمریکا نیست. سنتکام در ادامه پیام توئیتری خود عنوان کرد که تمامی تجهیزات این کشور در منطقه مورد شمارش قرار گرفته‌اند.

از دیگر اخبار منتشره در روز گذشته، اظهارات «ژای جون» نماینده ویژه چین در امور غرب آسیا در واکنش به فشار‌های حداکثری واشنگتن به ایران بود.

بنا به گزارش اسپوتنیک، جون در یک کنفرانس خبری ضمن انتقاد از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران گفت: چین معتقد است که آمریکا باید این روش‌ها را کنار بگذارد، تحریم‌های یکجانبه و فشار حداکثری علیه ایران را رها کند، زیرا این، تنها راه بازگشت به شیوه اصلی صحیح حل مشکل است.

این دیپلمات چین در خصوص گام‌های برجامی ایران در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام تصریح کرد که اوضاع فعلی پرتنش در غرب آسیا با تحریم‌های یکجانبه و فشار‌های آمریکا علیه ایران و همچنین خروج یکجانبه واشنگتن از برجام ارتباط دارد.


اقتصاد کلان
شاید از مهمترین اخبار مرتبط به اقتصاد و صنعت بانکداری کشور در روز‌های اخیر بتوان به اظهارات همتی در خصوص رمز‌های پویا اشاره داشت. به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر عبدالناصر همتی در یادداشتی ضمن اشاره به فعالیت بانک‌ها در مورد رمز پویا، به مواردی در مورد فیشینگ اشاره کرد.

وی افزود: مسولیت حفاظت از اطلاعات مشتریان به عهده بانک‌ها بوده و هرگونه ضرر و زیان وارده از این ناحیه به عهده آن‌ها است. بانک‌ها اطلاع رسانی در خصوص مزایای استفاده از رمز پویا را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر رمز ایستا و رمز پویا توأمان فعال هستند و به همین دلیل مشتریان به دلیل راحتی، ترجیح می‌دهند از رمز ایستا استفاده کنند.

وی تاکید کرد: رمز ایستا بایستی به گونه‌ای غیرفعال شود که موجب نگرانی مشتریان، در دریافت روزانه بیش از ۱۰ میلیون خدمت نشود و نیز تعدادی از بانک‌ها هنوز به سرویس شاهکار برای انطباق شماره ملی و موبایل مشتریان خود متصل نیستند.

از دیگر اخبار مرتبط با اقتصاد کلان کشور می‌توان به اخبار منتشره در خصوص صادرات گاز مایع اشاره داشت. در این راستا و به نقل از برخی منابع، مقامات پاکستانی می‌گویند که حجم قابل توجهی گاز مایع (LPG) پرسولفور ایران در حال قاچاق به پاکستان است.

پیش نویسی به نفع بازار

قاچاق LPG ایران نه‌تن‌ها واردکنندگان قانونی این گاز در پاکستان را وحشت‌زده کرده، بلکه دولت پاکستان نیز نگران واکنش گروه ویژه اقدام مالی FATF در این زمینه است.

پاکستان در شرایط کنونی تلاش می‌کند تا از لیست خاکستری FATF خارج شده و به لیست سفید آن اضافه شود و مدعی است برخی کشور‌ها نظیر هند نمی‌خواهند پاکستان از لیست خاکستری FATF خارج شود.

ارز و سکه
پس از افزایش نامحسوس قیمت ارز در هفته گذشته تا محدوده ۱۱۴۰۰ تومان و همچنین افزایش قیمت سکه تا محدوده ۳.۹۸۰.۰۰۰ تومان به نظر نمی‌رسد در هفته اخیر نیز شاهد تلاطماتی جدی در این بازار‌ها باشیم.

پیش‌نویس تغییرات قوانین جدید مالیاتی و مشمول مالیات بودن ۱۰۰ درصد درآمد‌های حاصل از خرید فروش ارز، طلا و سکه که در پیش نویس منتشره هفته قبل به آن اشاره شد، شاید از مهمترین اخبار این بازار‌ها در روز‌های آتی باشد. آنچه مسلم است دولت سعی دارد تا محدود ساختن بازار‌های نامبرده و اتخاذ قوانین سختگیرانه مالیاتی تا حدود زیادی فعالیت‌های سفته‌بازی و شناسایی سود‌های مقطعی را کم کند.

پیش نویسی به نفع بازار

قیمت هر انس طلای جهانی نیز در روز گذشته با ادامه روند نزولی خود به حدود ۱۴۸۵ دلار به ازای هر انس رسید. با به حاشیه رفتن فدرال رزرو، تغییرات جدید در بانک مرکزی ایجاد شد و شاید از این رو ممکن است در بازار‌ها به نوعی شاهد افزایش فروش باشیم.

بازار امروز
با توجه به عرضه‌های سنگین در روز‌های انتهایی هفته اخیر، به نظر می‌رسد در روز جاری نیز شاهد افزایش عرضه در بسیاری از نماد‌های کوچک و البته حبابی صنایع مختلف بازار باشیم.

بی‌شک کاهش چشمگیر حجم معاملات و عدم وجود تقاضای سرمایه‌گذاری جدی، پیش‌نویس قوانین مالیاتی پیشنهادی و اجرایی شدن احتمالی بخش عمده‌ای از آن‌ها در سال آینده، حباب شکل گرفته در بسیاری از سهام کوچک بازار سرمایه و لزوم تخلیه حباب قیمتی و ...، از مهمترین دلایل افزایش عرضه‌های فروشندگان سهام در هفته‌های اخیر و هفته‌های آتی خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر