بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
برای بازار امروز ادامه تحرکات و حضور نقدینگی در گروه‌های خودرویی و سایر گروه‌های زیان‌ده و حبابی را پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر : ۱۹۹۸۳۷

بی‌مسئولی

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، در بازار روز گذشته شاهد شروع خوب و پایان منفی معاملات بازار سرمایه بودیم. شاخص کل که در ساعات ابتدایی بازار با بیش از یک هزار و ششصد واحد رشد همراه بود، با افزایش عرضه‌ها در ادامه بازار و کاهش قیمت‌ها در شرکت‌های بزرگ و اکثر صنایع بازار سرمایه، شاهد رشد اندک ۵۰۰ واحدی شاخص کل بودیم. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۰.۶۶ درصدی به ۸۶ هزار و ۲۵۱ واحد رسید. ارزش معاملات نیز بدون در نظر گرفتن معاملات اوراق دولتی به کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید. بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های "خودرو"، "وپاسار" و "خساپا" داشتند و بیشترین اثر منفی را نیز نماد‌های "فارس" و "شبندر" بر شاخص کل داشتند.

در گروه خودرویی شاهد افزایش قیمت‌ها در اکثر نماد‌های این گروه بودیم. شفاف‌سازی سایپا در خصوص قصد این شرکت مبنی بر اجرای تجدید ارزیابی دارایی‌ها از محل سرمایه‌گذاری‌ها و سایر دارایی‌های این شرکت منجر به مثبت شدن روند معاملات در کل گروه خودرویی شد. با این حال مشخص نیست که این شرکت به چه صورت از محل سرمایه‌گذاری‌های خود که عمدتا در سهام شرکت‌هایی با رشد فزاینده و فصلی زیان انباشته‌های سنگین هستند، قادر به افزایش سرمایه و خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خواهد بود؟ و آیا شاهد نظارت سازمان بورس به عنوان نهاد حمایت‌کننده از منافع بازار سرمایه در خصوص نحوه عملکرد کارشناسان رسمی دادگستری و قیمت‌گذاری شرکت‌های زیر مجموعه گروه خودرویی در فرآیند تجدید ارزیابی خواهیم بود و یا اینکه این دوستان همچنان به رویه سابق خود در سکوت و رضایت پر از ریسک خود ادامه خواهند داد؟


اقتصاد کلان و صنایع
در گروه قندی، مجری طرح چغندر قند با بیان اینکه پیگیری‌هایی به منظور تجدیدنظر در قیمت تضمینی محصولات زراعی در حال انجام است، گفت: امیدواریم قیمت تضمینی چغندرقند نیز، افزایش یابد. این مقام مسئول همچنین بیان داشت که سطح زیر کشت چغندر در سال جاری کاهش داشته و تولید بهاره این محصول استراتژیک بیش از ۲ میلیون تن کاهش داشته است. کاهش تولید چغندر نیز به طور طبیعی منجر به کاهش تولید شرکت‌های قندی در سال جاری و افت سودآوری این شرکت‌ها می‌شود.

مجری طرح چغندرقند اضافه کرد: در حال حاضر عملیات برداشت چغندر قند بهاره در حال انجام بوده و پیش بینی می‌شود تولید چغندرقند هم به همین نسبت کاهش یابد.

بی‌مسئولی

یزدانی با بیان اینکه سال ۹۷ حدود ۷.۴ میلیون تن چغندر قند در کشور تولید شده، گفت: از این میزان ۶.۳ میلیون تن چغندر بهاره و ۱.۱ میلیون تن نیز چغندر پاییزه بود.

در گروه ساختمانی، معاون وزیر راه و شهرسازی از مکاتبه با رئیس کل بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق یکم خبر داد. محمود محمودزاده با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، اظهار کرد: در این راستا با رئیس کل بانک مرکزی مکاتبه کرده و درخواست داده‌ایم بدهی بانک مسکن از محل اقساط مسکن مهر ۲ سال استمهال شود. وی ادامه داد: این کار برای افزایش سثقف تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن انجام شده که در صورت موافقت با آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان قدرت مالی برای بانک مسکن خلق می‌شود.

وی تاکید کرد: در این صورت یا سقف تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق یک را افزایش می‌دهیم با این‌که این منابع صرف پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت خواهد شد.

در صنعت کانه‌های فلزی، با حضور ریاست محترم جمهوری، صبح روز دوشنبه کارخانه احیاء مستقیم شماره یک طرح فولاد بافت با مشارکت ایمیدرو (شرکت ملی فولاد ایران) ِ، بانک صنعت ومعدن وگروه مالی گردشگری افتتاح و به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت فاز یک طرح فولاد بافت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی بوده و با بهره‌برداری از آن برای ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای حدود ۲۰۰۰ نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود. برای راه‌اندازی کارخانه احیاء مستقیم شماره یک طرح فولاد بافت در مجموع ۱۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

در خبری دیگر در همین حوزه، نرخ تورم بخش معدن در تابستان سال جاری و در مقایسه با سال قبل از آن به بیش از ۵۹ درصد رسید. درفصل مورد بررسی، تورم سالانه مربوط به گروه استخراج زغال سنگ (٧١.٩ درصد)، استخراج کانه¬‌های فلزی (٦٥.٤ درصد) و استخراج سایر معادن (٣٤.۰ درصد) است.

بازار امروز
در روز‌های اخیر شاهد افزایش تکاپو در رشد قیمت سهام شرکت‌های زیان‌ده و یا با شایعه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های هستیم. تصویب قوانین مبهمی که منجر به رشد ارزش بازار شرکت‌های زیان‌ده می‌شود و شرکت‌ها را با رشد زیان و در رویه‌ای غلط با رشد ارزش بازار روبرو می‌سازد و به طور غیرمستقیم و با توجه به ماهیت کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، منجر به کاهش قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار سرمایه می‌شود، از جمله ریسک‌ها و ابهامات اصلی بازار سرمایه است.

ریسک‌هایی که وظیفه متولیان بازار سرمایه را که ظاهرا در حال حاضر هیچگونه مسئولیتی برای خود قائل نیستند و در زمان روی دادن خسارت‌های بزرگی همچون کنتورسازی ایران به دنبال فرار از واقعیت‌ها و یافتن مقصر‌های دیگر هستند، بسیار سنگین کرده است.

بی‌مسئولی

برای بازار امروز ادامه تحرکات و حضور نقدینگی در گروه‌های خودرویی و سایر گروه‌های زیان‌ده و حبابی را پیش‌بینی می‌کنیم. با این حال با توجه به گزارش‌های ۶ ماهه گروه‌های بنیادی همچون فلزات اساسی، پالایشگاهی و پتروشیمی و کانه‌های فلزی، خرید در قیمت‌های فعلی با هدف سرمایه‌گذاری میان‌مدت می‌تواند توجیه‌پذیر و منطقی باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
شما يا اگاهانه برای تبلیغات منفی جهت سود بیشتر چنین نظری می دهید ویا از روی نادانی چنین می گویید هر یک از خودرو سازها اگر زیان ده هستند کافیست وارد شرکت شوید ‌از نوع پرداخت حقوق ‌پاداش ‌غیره که به کارگران داده می شود اطلاع بیابید بماند کارمندان ومسولین. این شرکت‌ها واختلاس های بزرگ در این شرکتها قطعا پول موجود است که چنین غارت می سود وزیان ده بودن آن فقط یک بازی بیش نیست