بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
چشم سهامداران این بانک ادغامی به سود دو سال پیش؛

آیا "ومهر" باری بر دوش سپه می‌شود

در ترازنامه "بانک مهر اقتصاد" حجم بالای سود سهام پرداختنی چشم‌ها را نوازش می‌دهد؛ این در حالی است که هنوز مجمع سالانه دوره مالی ۹۷ را برگزار نکرده است.
کد خبر : ۱۹۹۹۲۶

آیا

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح که چندی پیش به همراه چند بانک دیگر وارد فرایند ادغام با بانک سپه شد، "بانک مهر اقتصاد" است.

"بانک مهر اقصاد" تا پایان سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ با سرمایه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی، بالغ بر ۴۶۹ میلیارد تومان سود انباشته دارد.

اما نکته منفی این بانک، تراز درآمدی است که در سال‌های اخیر، منفی بوده است.

بانک مهر اقتصاد تا پایان اسفند ماه سال۹۷ بیش از ۱۰۰میلیارد تومان به سهامداران خود بدهکار است

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید، سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری همواره از سود تسهیلات اعطایی بالاتر بوده و این اختلاف در سال مالی۹۷ به بیشترین حد خود رسیده و به نظر می‌رسد شیب صعود سود سپرده‌ها بسیار بیشتر از سود تسهیلات است و سال به سال وزنه سود سپرده‌ها سنگین‌تر می‌شود.

آیا

در ترازنامه "بانک مهر اقتصاد" حجم بالای سود سهام پرداختنی چشم‌ها را نوازش می‌دهد. این بانک تا پایان اسفند ماه سال۹۷ بیش از ۱۰۰میلیارد تومان به سهامداران خود بدهکار است که البته بانک مرکزی در آخرین روز‌های شهریور ماه سال ۹۸ مجوز تقسیم سود سال ۹۶ را به این بانک تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان را داده است.

شایان ذکر است که "بانک مهر اقصاد" هنوز مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه سال ۹۷ را برگزار نکرده است. به عبارتی، در صورت تقسیم سود در مجمع سال مالی ۹۷، باز هم شاهد افزایش بدهکاری این بانک به سهامداران خواهیم بود.

نکته دیگری که در صورت‌های مالی به چشم می‌خورد، عدم وجود

هیچ‌گونه درآمد ارزی در این بانک مشاهده نشد.

است. برخلاف بسیاری از بانک‌ها که در مدت اخیر از محل تسعیر ارز سود مطلوبی کسب کرده‌اند، شاهد نمایش عدد صفر در مقابل سرفصل نتیجه مبادلات ارزی "بانک مهر اقتصاد" هستیم.

در مجموع، به نظر می‌رسد در صورتی که تراز درآمدی بانک با همین روال در جهت منفی حرکت کند، بانک سپه به عنوان متولی "بانک مهر اقتصاد" با چالش مواجه خواهد شد و بهتر است این بانک فکری برای درآمدزایی از سایر محل‌ها داشته باشد و وزن درآمد‌های غیرمشاع را بالا ببرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر