بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عمق کم بازار و گرفتاری قایق سرمایه‌

گرایش مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس ظرف یک‌سال اخیر به ۵برابر رسیده بنابراین نباید با ایجاد جذابیت منفی، تاثیرگذار نامناسبی را برای سرمایه‌گذاری در بورس ایجاد کرد.
کد خبر : ۱۹۹۹۹۷

عمق کم بازار و گرفتاری قایق سرمایه‌

علیرضا تاجبر مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفتگو با بورس‌نیوز، با اشاره به شائبه دخالت‌ دولتی‌ها که در بازار مطرح شده، اظهار کرد: یکی از مشکلات "بورس" عمق و شناوری کم سهم‌ها بوده و در این بازار حقوقی و حقیقی‌ها به راحتی می‌توانند در روند سهم و حتی صنایع تاثیرگذاری محسوسی را داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از آرزو‌های بزرگ در بازارسرمایه، افزایش حداکثری مشارکت سرمایه‌گذاران و سهامداران بوده که خوشبختانه گرایش مردم برای سرمایه‌گذاری ظرف یک‌سال اخیر، از ۱۰۰هزار نفر به ۵۰۰هزار نفر رسیده بنابراین حتی اگر هر سهامدار با پول اندکی وارد گود سرمایه‌گذاری شود، جمع این سرمایه‌ها رقم قابل توجهی شده و می‌تواند تاثیرگذاری بالایی را در بورس داشته باشد.

تاجبر در خصوص این نوع دخالت‌ها تاکید کرد: معامله بین حقیقی‌ها و حقوقی‌ها امر غیرقانونی نبوده بلکه روند طبیعی بازار است اما؛ اگر روند معاملات مدیریت شده نباشد و جوهای هیجانی در بازار ایجاد شود، طبیعتا جذابیت منفی در بورس شکل می‌گیرد؛ از سوی دیگر، زمانی که ذهنیت منفی بر کد‌های جدید قالب شود، آنگاه تاثیر مناسبی را به نفع ماندگاری سرمایه در بازار نمی‌توان شاهد بود.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران افزود: زیرمجموعه‌ هلدینگ‌هایی همانند "شستا"، "صندوق‌های بازنشستگی" و "تامین اجتماعی" و ... از فرصت ورود کد‌های جدید به‌خوبی استفاده کرده و سهم‌های خود را فروختند، اما این معامله اقدامی نامیمون و منفی در روند معاملات بازارسرمایه نیست؛ ولی از سوی دیگر، باید عرضه‌ها به صورت استاندارد در بازار شکل بگیرد.

این کارشناس بازارسرمایه درخصوص پیش‌بینی نسبت به روند معاملات بازار نیز گفت: تا گزارش‌های ۹ماهه، بازار حالت نه‌چندان صعودی را طی خواهد کرد و بیشتر مانور بر نرخ‌های فروش است.

تاجبر همچنین در پایان با اشاره به بحث بودجه‌بندی نیز تاکید کرد: گمانه‌زنی تعیین نرخ‌ها در بودجه سال آتی نظیر نرخ دلار، بنزین، گاز، برق، خوراک کارخانه‌ها و ... که تاثیر بسزایی در بازار دارد آغاز شده ضمن آنکه این روز‌ها تک‌سهم‌ها توانسته‌اند از فرصت تجدید ارزیابی دارایی‌ها بهره‌کافی را ببرند و بعضا با اقبال نیز مواجه شده‌اند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

"هوش‌سرمایه" در "بورس" حاشیه‌ها را پس زد

خرید سهام اولویت نخست سرمایه‌گذاران؛

استراتژی سهامداران

آیین‌نامه‌ای که به کمیسیون اقتصادی دولت رسید؛

"تجدید ارزیابی دارایی‌ها" در حیاط پاستور

ارسال نظر