بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
مدیر مالی «فرآور» در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

فرصت‌سوزی‌ و مصائب صادرات فلزات

تولیدکنندگان باید در دوره هایی که قیمت های جهانی افزایش یافته، امکان صادرات فوری محصولات خود را داشته باشند و از افزایش قیمت های جهانی به عنوان فرصت، استفاده کنند.
کد خبر : ۲۰۰۰۳۱

فرصت سوزی با اعمال محدودیت در روند صادرات

به گزارش بورس نیوز اگرچه گزارش های ۶ ماهه بسیاری از شرکت ها نسبت به سال قبل، رشد نشان می داد؛ ولی شرکت هایی هم بودند که با افت سودآوری مواجه شده اند. گروه تولیدکنندگان «روی» گزارش های چندان دلچسبی نداشتند و به نظر می رسد این نزول عمدتا ناشی از افت قیمت های جهانی بوده است.
«فرآور» در ۶ ماهه نخست سال، با افت ۱۷ درصدی سود خالص نسبت به ۶ ماهه سال قبل مواجه بوده است.

ذبیح اله دواجی مدیر مالی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران «فرآور» در این زمینه به بورس نیوز گفت: مهمترین مشکل تولیدکنندگان صنعت «روی»، الزام به تامین نیاز بازار داخل قبل از صادرات است.

وی ادامه داد: اولویت تامین نیاز بازار داخل ظاهرا منطقی بوده اما؛ مشکل اینجا است که نیاز بازار داخل حدود ۳۰درصد ظرفیت تولید داخلی بوده و مازاد تولید باید روانه بازارهای صادراتی گردد.

این فعال معدنی اظهارکرد: برخی واحدهای کوچکتر تولیدکننده، فقط فروش داخلی دارند و شرایط صادرات ندارند. بهتر بود به جای تحت فشار قرار دادن کل شرکت های تولیدی، ابتدا محصول واحدهای تولیدی کوچک در بازار داخل عرضه می شد و سپس نیازمندی صورت می گرفت و میزان نیاز بازار داخل اعلام می شد و اجازه صادرات مازاد محصولات بدون محدودیت داده می شد.

وی اضافه کرد: محدودیت هایی که در مورد صادرات صنعت روی در نظر گرفته اند، امکان صادرات در فرصت مناسب را از تولیدکنندگان گرفته است. تولیدکنندگان باید در دوره هایی که قیمت های جهانی افزایش یافته، امکان صادرات فوری محصولات خود را داشته باشند و از افزایش قیمت های جهانی به عنوان فرصت، استفاده کنند. اما متاسفانه با وضع مقررات محدود کننده، این فرصت از صادرکنندگان گرفته شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر