بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
خواب اطلاعاتی میانه‌های هر ماه هم در این بروز این وضعیت بی‌تاثیر نیست.
کد خبر : ۲۰۰۰۵۷

انگیزه‌های جابه‌جایی یک لیدر

 

به گزارش بورس نیوز، با انکه در بازار امروز شاخص کل مثبت بود و اوضاع قدری بهتر از دیروز بود، ولی وجود رکود و بی میلی فعالان بازار برای خرید (بالاخص در نمادهای بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی) به وضوح مشهود بود. بورس تهران همچنان بی رمق و بی اشتها است. البته این قضیه، شامل کلیه سهام حاضر در بازار نیست. چرا که بازار سفته بازی و نوسانگیری و پروژه سازی سهام کوچک، همچنان داغ و پر اقبال است. از طرفی، بازار افزایش سرمایه ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز داغ و پر جنب و جوش است و کافی است که خبر یا شایعه ای (چه درست و چه نادرست) از این جنس در مورد سهمی در بازار منتشر شود، آنگاه شاهد هجوم و تشکیل صف خرید سنگین در نماد مزبور میشویم و قیمت سهم با شیب تندی افزایش می یابد. این واکنش هیجانی فعالان بازار به سهامی که از این محل افزایش سرمایه می دهند، هر گونه اعتدال و حرکت بر مدار علم و دانش مالی را از بورس تهران دور کرده است.


آنچه امروز در بورس تهران گذشت
بورسی‌ها به‌رغم روز گذشته، در معاملات امروز حضور موثرتری در خرید از خود نشان دادند و با مشارکت خود بخشی از افت شاخص در معاملات روز یکشنبه را جبران کردند. اندازه رشد نماگر اصلی بورس تهران در معاملات امروز نشاندهنده نوعی ثبات و تعادل در بازار و حرکت حول میانگین است. وضعیت قیمت در سطوح کلان اقتصاد و نااطمینانی به روند بازار جهانی در کنار ثبات طولانی بازار ارز در حال انتشار در تالار بورس است.
شاخص کل امروز برای جبران مافات تلاش کرد و تا حدودی هم موفق شد. بطوریکه در پایان معاملات عقربه شاخص بر روی عدد 303943 واحدی قرار گرفت و افزایش خوب 1148 واحدی را به ثبت رساند. این رشد در ادامه افت و خیزهای متناوب و یکی در میان قیمت‌هاست که می‌توان آن را نوعی ثبات حرکتی برای بورس تهران قلمداد کرد. شاخص کل برای چهاردمین روز متوالی حول نقطه 305 هزار واحد در حال رفت و آمد است. این رفت و آمد در مسیر افقی و غیرشیب‌دار برای بازاری که برای حدود هفت ماه به طور بی‌وقفه رکوردشکنی می‌کرد و در موج اصلاحی هم ریزش سریع و یکپارچه‌ای را تجربه کرد، یک ویژگی مطلوب به شمار می‌تواند رفت.
روز گذشته هم به فاز انتظاری بازار سهام برای تحلیل روند متغیرهای کلانی چون نرخ ارز، قیمت جهانی نفت و دیگر مواد خام و همچنین احتمال افزایش هزینه تولید از محل تعدیل قیمت حامل‌های انرژی در چشم‌انداز پیش رو اشاره شد. همین چشم‌انداز سبب شده تا حد تغییر قیمت در بازار کوچک‌تر از قبل شود و سهام در چرخه‌ای تعادلی بین سهامداران دست به دست شود. روندهای یکپارچه شدت قبل را ندارند و جریان نقدینگی به نسبت محسوسی کاهش یافته است. بازیگران بزرگ کمترند و هیجان هم رو به تعدیل است. بازیگران غیرحرفه‌ای گارد بسته‌تری دارند و مانند روزهای اوج کمتر مشارکت می‌کنند. بومی‌های بورسی هم دست به عصاتر حرکت کرده و منتظر نشانه‌های مطمئن‌تری از سوی نیروهای کلان حاکم بر سهام هستند.
البته خواب اطلاعاتی میانه‌های هر ماه هم در این بروز این وضعیت بی‌تاثیر نیست. به سامانه کدال که سر می‌زنیم عموما اصلاحیه‌هایی بی‌اثر منتشر می‌شود و تصمیمات مجامع عمومی شرکت‌ها در خصوص تغییر هیات مدیره یا افزایش سرمایه. افزایش سرمایه‌ای که دیگر همانند سابق توان تغییر قیمت‌ها را ندارد و نیازمند سوخت بیشتری برای به حرکت در آوردن قیمت‌هاست.


انگیزه‌های جابه‌جایی یک لیدر
البته بهانه‌های غیربنیادی تاثیر خود را بر قیمت‌ها دارند. برای مثال می‌توان به معاملات پرحجم و ارزش سهام خودرویی با لیدری نماد «خودرو» اشاره کرد. جابه‌جایی نقش لیدر صنعت خودرو از نماد «خساپا» به نماد «خودرو» را می‌توان به سرنوشت نامعلوم تجدید ارزیابی دارایی‌های این غول خودروساز و در نتیجه جذابیت ناشی از ابهام در این باره قلمداد کرد.
روز شنبه بود که سایپا با تایید شایعه تجدید ارزیابی مورد استقبال قرار گرفت و خیلی زود هم این عطش فرونشست و امروز نوبت به «خودرو» رسید که محل تحرکات اصلی بورس‌بازان شد. راز این جابه‌جایی را باید در تداوم ابهامات در مورد افزایش سرمایه این نماد دانست که موضوع مورد بحث این روزهای فعالان تالار سهام و بهانه‌ای برای تحریک جریان نقدینگی در بازار است.


بازار های جهانی
عدم ثبات در بازار جهانی هم باعث شده سهامداران محتاط تر عمل کنند. اواخر هفته گذشته، خبرهایی مبنی بر پیشرفت مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا مطرح شد و این اخبار، سبب افزایش نسبی تقاضا و رشد قابل ملاحظه قیمت مواد خام از جمله نفت و فلزات شد؛ اما بعد از آنکه پالس های منفی در مورد روابط تجاری این دو کشور به بازارهای جهانی مخابره شد، امروز قیمت‌ نفت و بعضی فلزات رنگین رو به کاهش نهادند.


کارنامه بازار امروز
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمتها در نمادهایی چون «خودرو»، «رمپنا»، «شبندر»، «تاپیکو»، «جم» و «مبین با رشد 1147 واحدی روبرو شد. بازار مطابق با رویه اخیر پس از افت دیروز، امروز را با رشد به پایان رساند تا همچنان روندی نوسانی را ثبت کرده باشد.

آخرین وضعیت بازار امروز
شاخص کل 303,943 واحد / میزان تغییر 1148 واحد مثبت / ارزش بازار 11,087,255 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 16,241 میلیارد ریال/ حجم معاملات 3.166 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
خودرو 145 واحد مثبت / رمپنا 90 واحد مثبت/ شبندر 84 واحد مثبت/ تاپیکو 73 واحد مثبت/ جم 71 واحد مثبت/ مبین 60 واحد مثبت/ فارس 50 واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت 205.8 میلیون سهم/ وبصادر 130.9 میلیون سهم/ دی 124.4 میلیون سهم/ خساپا 92.3 میلیون سهم/ ثاخت 80.1 میلیون سهم.

 

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

سایپا علاقه‌ای به تولید پراید ندارد

خوب‌ها و بد‌های هفته معرفی شدند؛

حال خوش سهامداران "اپرداز" در هفته تلخ "آسیا"

کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

"نقدینگی" در پارکینگ "بورس"

کارشناس بازارسرمایه در انتقاد به خروج نقدینگی از بازارسرمایه گفت:

دولتی‌ها عامل دلسردی سرمایه‌گذار بورسی

ارسال نظر