بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
با توجه به ضعف مشهود تقاضا در بازار به نظر می‌رسد که در بازار امروز با افزایش عرضه‌ها روبرو باشیم.
کد خبر : ۲۰۰۰۷۰

گام‌های آرام شاخص در روز‌های خلوت کوی حافظ

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات دیروز شاهد بهبود روند معاملات بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با یک هزار و ۱۴۹ واحد افزایش و همزمان با رنج‌های مثبت در شرکت‌های شاخص‌ساز توسط صندوق توسعه بازار به کانال ۳۰۳ هزار واحدی بازگشت و در پایان معاملات روز گذشته به ۳۰۳ هزار و ۹۴۴ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز با رشد ۲۲ واحدی به ۳ هزار و ۸۹۱ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز به بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال رسید. بیشترین رشد قیمت‌ها در شرکت‌های بزرگ مربوط به شرکت‌های ایران خودرو، مپنا، پالایشگاه بندرعباس و نفت و گاز پتروشیمی تاپیکو بود.


اقتصاد کلان و صنایع
در گروه نفتی، وزیر نفت با تاکید بر اینکه این اکتشاف با پیشرفته‌ترین روش‌های اکتشافی انجام شده و آغاز کشف آن با ۳ حلقه چاه از سال ۹۵ شروع شده است، اظهار داشت: حجم لایه قدیمی این میدان حدود ۳۱.۳ میلیارد بشکه بوده و حجم نفت جدید کشف شده حدود ۲۲ میلیارد بشکه است. وزیر نفت افزود: در فاصله بین این میادین نفتی در وسعتی به اندازه ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و در عمق ۳۱۰۰ متری یک لایه نفت دار به اندازه ۸۰ متر کشف کردیم که به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه حجم دارد و البته امکان گسترش این میدان به جنوب غربی و شرقی هم وجود دارد. اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، «نام آوران» گذاشته‌ایم. این نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرین کشور هستند.

در خبری دیگر در حوزه اقتصاد کلان کشور، روابط عمومی بانک مرکزی ایران در مورد عملکرد تأمین ارز و وضعیت رفع تعهدات ارزی واردکنندگان در ۵ ماه اول سال ۱۳۹۷ گزارش داد. میزان ارز تأمین شده برای واردکنندگان توسط بانک‌های عامل، بنا به ثبت سفارش‌های صورت گرفته توسط وزارتخانه‌های ”صنعت، معدن و تجارت“، ”جهاد کشاورزی“ و ”بهداشت درمان و آموزش پزشکی“ در دوره یادشده معادل ۱۹.۳ میلیارد دلار با نرخ بانکی (به ازاء هر دلار ۴۲۰۰۰ ریال) بوده است. از این مبلغ معادل ۱۷.۳ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی به بانک‌های عامل فروخته شده و معادل ۲ میلیارد دلار از محل ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تأمین شده است.

گام‌های آرام شاخص در روز‌های خلوت کوی حافظ

معادل ۷.۳ میلیارد دلار از تأمین ارز صورت گرفته توسط این بانک بابت واردات کالا‌های اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی بوده است. همچنین معادل ۱.۲ میلیارد دلار پروند‌های مربوط به واردکنندگان توسط بانک‌های عامل براساس ضوابط و مقررات، به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده که تحت رسیدگی آن سازمان قرار دارند.
در جریان سفر ریاست جمهوری به کرمان، کارخانه ذوب و ریخته‌گری شماره یک جهان فولاد سیرجان با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بیلت افتتاح شد. سرمایه‌گذاری این طرح بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است. هچنین خط ۲ کارخانه احیا مستقیم مگامدول شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با ظرفیت تولید سالیانه ۲ میلیون تن آهن اسفنجی با سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال افتتاح شد.


بازار امروز
با توجه به ضعف مشهود تقاضا در بازار به نظر می‌رسد که در بازار امروز با افزایش عرضه‌ها روبرو باشیم. محدود بودن منابع مالی صندوق توسعه بازار و حمایت‌های انتخابی این صندوق از برخی شرکت‌های زیان‌ده که تعجبات اهالی بازار سرمایه را به همراه داشته است، به نظر نمی‌رسد که موجب رشد سنگین شاخص کل دربازار سرمایه شود و بهتر است این صندوق و مدیران آن به جای رنج‌های مثبت در بازار اقدام به شفاف‌سازی عملکرد خود در ماه‌های اخیر و حمایت موثرتر در روز‌هایی که شرکت‌ها با کاهش قیمت روبرو هستند، کند.

گام‌های آرام شاخص در روز‌های خلوت کوی حافظ

اشتراک گذاری :
ارسال نظر