بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
بورس نیوز بررسی کرد:

"بنزین" و "بورس"

بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از آغاز امروز جمعه ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز آغاز شده است. بر این اساس، قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان و بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان شد.
کد خبر : ۲۰۰۳۶۱
به گزارش بورس نیوز، از نخستین ساعات روز جمعه ۲۴ آبانماه ۱۳۹۸ اطلاعیه‌ای از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدین شرح منتشر شده است:
«شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می‌شود.»

سهمیه بنزین هر نوع خودرو به ترتیب زیر است:
 


 تاثیر افزایش قیمت بنزین در بازار سرمایه 

در همین خصوص به بررسی "تاثیر افزایش قیمت بنزین در بازار سرمایه " می‌پردازیم.
 
کارشناسان معتقدند افزایش قیمت بنزین، قیمت گاز و برق را نیز به دنبال خواهد داشت، اما مشخصا بر قیمت حمل و نقل نیز تاثیرگذار خواهد بود، از طرف دیگر افزایش قیمت حمل و نقل باعث افزایش بهای تمام شده کالا شده و اگر واحد‌های تولیدی قادر باشند بهای تمام شده خود را متناسب با آن افزایش دهند، در صنایع مختلف بورسی تاثیرگذار نخواهد بود. 

حسام‌الدین جعفری، معاون عملیات و مدیر صندوق‌های کارگزاری بانک ملی در این خصوص معتقد است "بار افزایش قیمت " به مصرف کننده منتقل می‌شود، اما در شرکت‌های با اهمیت بورسی تاثیر خاصی نخواهد داشت چرا که شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی تا قبل از تولید هزینه حمل ندارند، و عموما محصولات آن‌ها به کمک خطوط لوله جابه‌جا می‌شود؛ بنابراین روی پالایشی و پتروشیمی تاثیری نخواهیم دید، اما در صنایع پایین دستی آن‌ها به دلیل حمل و نقل خارج از خطوط لوله، شاهد افزایش نرخ خواهیم بود. همچنین شرکت‌های بزرگ که عمدتا از حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه هزینه سوخت در خطوط راه آهن هزینه کمتری دارد، نسبت به جاده‌ای‌ها، تاثیر کمتری می‌پذیرند، اما در صنایع کوچکتر که تامین مواد اولیه آن‌ها از طریق حمل و نقل جاده‌ای است، روی بهای تمام شده آن‌ها اثر می‌گذارد.
 
 تاثیر افزایش قیمت بنزین در بازار سرمایه
 

افزایش قیمت بنزین، امری هدفمند از سوی دولت
وحید شقاقی، اقتصاددان نیز، افزایش قیمت بنزین را امری هدفمند از سوی دولت دانست. کسب درآمدی برای افزایش سهم یارانه نقدی و پرداخت بسته‌های حمایتی به دهک‌های درآمدی پایین که از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، بسته‌های حمایتی در اختیار هجده میلیون خانوار قرار گیرد.

وی همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت و افزایش مصرف انرژی را یکی دیگر از اهداف دولت عنوان کرد که سهم دهک‌های پردرآمد نیز از سهم یارانه‌های پنهان کاهش و تعدیل پیدا کند.

این اقتصاددان در خصوص بار تورمی این امر نیز اظهار داشت: در صورت مدیریت درست این طرح، بار تورمی به حداقل خواهد رسید و اگر مصارف متعادل همانند قیمت‌های گذشته ادامه یابد و تنها مصارف مازاد با قیمت تصاعدی باشد تورمی حداقلی با ۲ تا ۳ درصد تحمیل خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرامرز
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
برادر همه مسئولین کشورم لعنت بشه بدبخت کرسید مارون هرچی دیگه هم بخوامی بگمارد فایده ای ندره اون دنیاتونو چکار میخواهیدبکنید