بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
بنزین، کوره بورس را داغ می‌کند!

اثر مثبت بازار سهام از عیدی دولت

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد نرخ بنزین افزایش یافت و باید منتظر موج تورمی جدید باشیم که این موضوع به نوبه خود اسباب رشد بازار سرمایه را فراهم خواهد آورد.
کد خبر : ۲۰۰۴۲۴

اثر مثبت بازار سهام از عیدی دولت

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، پس از تکذیب‌های متعدد، بالاخره دولت در یک اقدام غافلگیرانه قیمت بنزین را ۳ برابر کرد.

البته به دلیل عدم افزایش قیمت گازوییل، فعلا مشکل محسوسی برای شرکت‌های تولیدی ایجاد نمی‌شود و از بابت رشد قیمت بنزین هزینه گزافی به دامن شرکت‌ها گذاشته نمی‌شود.

نکته مهم این ماجرا، انتظارات تورمی است. افزایش قیمت بنزین همیشه در بین عامه مردم، انتظار رشد قیمت‌ها را ایجاد می‌کند. در این میان باید توجه داشت که این موضوع به دلیل تأثیر تورمی باعث رشد بازار سرمایه خواهد شد.

بررسی‌های آبسیم حاکی از آن است که پالایشی‌ها بهره چندانی از افزایش قیمت بنزین نمی‌برند و در همین ابتدای صبح "شتران" شفاف سازی زده و از عدم تأثیر این موضوع بر درآمد‌های شرکت سخن به میان آورده است. با توجه به این که نحوه محاسبه درآمد و هزینه خوراک پالایشی‌ها بر اساس قیمت‌های جهانی است، افزایش قیمت فروش مصوب (داخلی) بنزین تاثیری بر درآمد‌های این شرکت‌ها ندارد.

از طرفی، افزایش قیمت بنزین می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی باشد. در صورتی که این موضوع به سبب اثرات تورمی موجب افزایش هزینه انرژی و گازوئیل (حمل و نقل) شود، معدنی ها، سیمانی ها، و فلزاتی‌ها بیش از سایرین تحت تأثیر قرار می‌گیرند و با رشد هزینه‌های تولید مواجه می‌شوند؛ چرا که افزایش نرخ بنزین باعث کاهش یارانه دولت در بخش انرژی می‌شود.

اثر مثبت بازار سهام از عیدی دولت

به عنوان مثال، نسبت هزینه انرژی (آب، برق، گاز و سوخت) به کل فروش سال ۹۷ "بفجر" ۱۸ درصد بود. این نسبت در "مبین" ۴ درصد است. بنابراین، بین این دو رقیب، "بفجر" بیش از "مبین" اثر منفی می‌پذیرد.

به طور کلی می‌توان گفت که در وهله اول و به صورت کوتاه مدت، به دلیل اثرات تورمی ناشی از افزایش نرخ بنزین، اسباب رشد قیمت سهام شرکت‌ها فراهم خواهد شد و نقدینگی پارک شده در بانک‌ها به بازار سهام وارد شود؛ به‌خصوص آن که رشد نرخ دلار در چند روز اخیر خود سیگنال مجدد به بازار مخابره می‌کند. همواره بازار سرمایه و تورم رابطه مستقیم با یکدیگر داشته‌اند و این موضوع باعث رشد بورس و افزایش ارزش ریالی دارایی‌های شرکت‌ها خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بورس نیوز بررسی کرد:

چهارفصل بورس...

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز:

سهم‌های ارزنده با اقبال مواجه نیستند

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

"بنزین" آتش زیر تابلو را داغ نمی‌کند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سجاد جلیل وند
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
واقعا یه مشت احمق می تونن این مطالب رو چاپ کنن. آخه کل مملکت بره تو تورم تا شما چهارتا مفت خور دو قرون سود کنید؟؟ اگه سواد داشتی راجع به اثر تورمی گرانی بنزین و یا حتی گازوییل بیشتر مطالعه می کردی . دلار یه هفته داره بالا میره ولی آیا بازار بورس بالا رفته که همچنین مطلب غیر کارشناسانه ای میزنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
سلام این حرفها بهدرد مردم نمی خورد دولت همه این ثروترا سرمه جشمش میکند وتازه طلبکار میشود از مردم ناحقی درتوزیع وفساد دولت و مقابله مردم همه جیزرا عوض میکند وروحانیرا به خودکشی میرسانذ با اذنابش